Sider

Vurdering ESC2019: Finland prøver hardt.

Finland skal ha for innsatsen og viljen. Men det kan bli for mye.
I dag er turen kommet til Finland i min vurdering av årets Eurovision-låter. Finland prøver seg med en øvelse som ikke alltid krones med like stort hell: Å grave fram en gammel helt, og håpe på et skikkelig comeback gjennom Eurovision. 




Darude er navnet på artisten her. Eller det vil si, det er ikke han som synger. Darude er han som står i bakgrunnen og spiller på keyboardet sitt. Mens han i forgrunnen egenltig er vokalisten litt i bakgrunnen. Skjønner du? Ikke? Okey, ikke jeg helt heller.

Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde likte dette bedre, for jeg synes de har et viktig budskap å komme med. Et budskap som jeg kjenner meg igjen i. Rundt juletider var jeg rett og slett det jeg kaller "planét-deprimert", fordi jeg er så bekymret for klima og det som skjer med kloden vår. Så jeg forsøker, for å overleve mentalt, på det denne sangen handler om: Se en annen vei.

Darude heter mannen bak låta. Han hadde en stor hit med låta "Sandstorm" for rundt 20 år siden. "Look away" blir for meg et litt for desperat forsøk og det er mye som framstår rart her. Og det som ikke framstår rart, framstår småkjedelig. Det blir ingen eksplosiv miks, dessverre.

Han fyren som synger heter Sebastian Rejman og jeg synes han mangler energi og trøkk i stemmen som kunne gitt denne sangen litt framdrift. Heller ikke er det en drop her som gir et etterlengtet eksplosivt trøkk. Det surrer og går i det samme. Stjerna selv, Darude, står bak noe som ikke virker særlig imponerende. Det ser ut som han spiller på et keyboard kjøpt på Clas Ohlson.

Sceneshowet framstår rotete og rart. En dame som flyter og som Sebastian klår litt på for lissom å dytte henne opp mot toppen, og på toppen står hun i tørr kjole. Det er esker som snurrer, damer som flyter, vokalister som tar seg for pannen og går ned på kne, og oppfordring til taktklapping på et sted i takten som er nesten umulig å hekte seg på.

Så i det hele tatt virker dette stressa og nesten litt panisk. Dessverre.

Min vurdering: 5/12
Sjanse for finale: 24%

Ingen kommentarer: