Sider

Tips for Grand Prix helga i Oslo!

Å oppleve en TV-sending som MGP er en rimelig og god måte
å få et skikkelig show på. Det er en mektig opplevelse å
se scene og teknikk smelte sammen til en pulserende
opplevelse.  (Foto: EscInsight)
I 1984 så jeg min første norske MGP-finale i Chateau Neuf. Radioprogrammet "Ungdommens Radioavis" synes det var så eksotisk at en 17 år gammel gutt var så stor fan, at de laget en lang reportasje om meg som skulle få være med på min første MGP.
Siden har jeg vært til stede, med unnta av 1987-finalen. Noen ganger i studio på Marienlyst, andre ganger på Chateau Neuf, men aller flest gange  Oslo Spektrum.
Mange skal til Oslo for å oppleve MGP for første gang. Så jeg vil dele noen av mine tips og råd om hvordan få en best mulig opplevelse. 


TRANSPORT I OSLO
Reis kollektivt. Last ned appen Ruter, eller EnTur og kjøp dagskort. Da kommer du deg lett rundt dit du skal.

HVOR SKAL DU BO?
Det begynner vel å bli fullt men et overraskende rimelig alternativ er Best Western Karl Johan. Da bor du midt i smørøyet, på et sjarmerende hotell midt i smørøyet. For øvrig er det jo bare å lete der du pleier å booke hotell.

MAT OG DRIKKE?
Oslo er en fantastisk spennende matby. Ikke kast bort penger og tid på Egon og Fridays. Gå en tur i Torggata, ikke langt fra Oslo Spektrum og snus deg fram til et av de mer spennende burgerstedene, eller om du vil ha noe koreansk? Indisk? Norsk? Spekemat?. Sjekk gjerne ut "gatemat-hallen" i gamle Torggata Bad. Rett ved Arbeidersamfunnets plass.  Også det rett ved Spetrum.

Når det gjelder drikke er det ikke dyrere i Oslo enn andre steder i landet. Men du kan være uheldig å treffe på noen av landets dyreste, for de finnes i Oslo. Men du kan også finne rimelige. Cafe Fiasko, rett ovenfor Spektrum er av det rimeligere slaget. Det samme gjelder f.eks Venner, som ligger i Smalgangen på Grønland noen hundre meter fra Sentrum.  Eller puben Bobs. På Grønland finner du også andre fantastiske utesteder som Siste Sang, ølbryggeri og allsang :-), Dattera til Hagen. Fargerikt sted med uteservering under varmelamper.

Men ligg unna Brugata og området under broa på Vaterland sent på kvelden. Oslo er en trygg by dersom en ikke tilhører et belastet narkotikamiljø eller noe slik. Men akkurat Brugata og Vaterland en fredag og lørdag kveld er ikke min førsteanbefaling.

KOM TIDSNOK
Undertegnede sammen med folka mine i
Spektrum lenge før showet starter.
Forhold deg til tidspunktene på billetten. Dørene åpner klokka 19.00 og stenger klokka 20.25. Er du skikkelig fan og entusiast så vil du være i salen senest 19.30. Det er mye som skjer, nervene dirrer, lys testes, og ofte er det oppvarmingsunderholdning fra scenen. For meg er den sitrende forventningen mens salen fylles opp en stor del av opplevelsen. En gang kom jeg rett før dørene stengte og følte at jeg ikke fikk tunet meg inn på sendinga. Dessuten skaper det problemer for TV-produksjonen om for mange venter for lenge med å komme. Så gjør deg selv og alle en tjeneste og kom så tidlig du kan.
Det er også mange andre fans rundt omkring som det er hyggelig å snakke med.

DO OG DRIKKE OG SÅNN
Oslo Spektrum har ganger rundt hele arenaen. I disse gangene er det både toaletter og barer hvor det er mulig å kjøpe drikke og litt ulike typer snacks. En fordel med å være tidlig ute er at du da har bedre tid til å handle og finne ut hvor nærmeste toalett er.
Men disse køene fungerer som regel veldig bra og raskt.
Og dersom du må reise deg og gå ut under sending for å gå på do eller lignende, så forsøk å ikke gjør det under ett nummer, eller rett før pauseshowet. Jeg vet folk som har blitt nektet å gå inn igjen, fordi de skal ha gode bilder av publikum i salen, og da ikke vil ha disse dørene ut til barer og toaletter åpne hele tiden.

HØR PÅ HVA VAKTER OG INNSPILLINSLEDEREN SIER
Jeg pleier alltid å stille med plakat. Det gjør opplevelsen enda
mer gøy! Det enkle er ofte det beste :) Litt rim og en
morsomhet ingen helt skjønner holder ofte lenge. Men respektér
vaktene og reglene for plakter. Ikke være den idioten som
ødelegge for favoritten din fordi du ikke hørte etter.
Når sendinga nærmer seg kommer gjerne en innspillingsleder ut på scenen og gir sine beskjeder. Det kan være noe spesielt publikum skal gjøre under åpningsnummeret, eller andre beskjeder. I 2014 skulle vi f.eks sitte helt musestille ganske lenge før vi fikk lov å slippe jubelen løs. Dersom du ikke hører etter hva som formidles av beskjeder risikerer du å bli den idioten som ødela hele åpningen fordi du ikke fikk med deg hva som skulle skje ;-P
Vaktene og innspillingslederen har også beskjeder om når og hvor det er mulig å løfte plakater. Respektér dette fra starten av. Hvis ikke risikerer du å bli kastet ut. For plakater som løftes på feil tidspunkt og sånn kan ødelegge TV-bildene. Det er stor sjanse for at du har et kamera rett bak deg. Og å vifte med plakater mens din favoritt synger gjør at du ødelegger TV-bildene for favoritten din.

På enkelte seter kan du oppleve at det flyr NRK-ansatte med merkelige greier på hodet foran deg og rundt med alle salgs kameraer. Det beste rådet er å kose deg med det. Du er med på en TV-sending. I stedet for å irritere seg, så nyt profesjonaliteten og musikaliteten i hvordan kraner og kameraer beveger seg og jobber sammen for å formidle stemningen hjem til stuene.


FOLK OG FYLL
MGP setter følelser i sving. Det er vel derfor vi elsker dette :-) Men sterke følelser kombinert med alkohol er ikke alltid den perfekte blandingen når en skal være publikum på en TV-sending. Det finnes dessverre eksempler jeg vet om på at folk har oppført seg direkte ufint mot andre under sending. De gangene jeg har opplevd det har jeg ikke gjort noe med det selv, men benyttet meg av de kompetente og profesjonelle vaktene som er i Spektrum.

Prosjektleder Stig Karlsen i NRK sier dette til meg da jeg spør han om alkoholsalg under MGP:

Mitt inntrykk er at MGP er en hyggelig begivenhet å komme til, der folk flest vet å oppføre seg. Det er kjedelig å høre at noen har hatt ubehagelige opplevelser med folk som har vært beruset. Jeg har ikke hørt om andre tilfeller av berusa personer som har skapt ubehag for andre. Det er relativt begrenset tilgang på alkohol i Spektrum, og skjenkebestemmelsene er de samme der som andre steder. Overskjenking skal ikke forekomme. Det at noen folk koser seg litt ekstra på vorspiel, for så å komme til Spektrum kan jo være. Jeg vil anbefale både store og små å ta turen til Oslo Spektrum under MGP. Skulle man likevel oppleve noe som er ugreit, oppfordrer jeg vedkommende til å ta kontakt med en av de mange profesjonelle og hyggelige vaktene som er tilstede.

SOSIALE ARRANGEMENTER
Jeg har ikke snappet opp åpne offentlige arrangementer i forbindelse med MGP-finalen i år. Men hvert år er det steder som har slike arrangementer. Du skal antakelig se MGP-finalen i Spektrum, og trenger ikke et sted med storskjerm. Men en pub på andre siden av byen for Spektrum som heter "Godt innafor" hadde noen arrangementer i forbindelse med Eurovision i fjor.

Noen har billetter til etterfesten som i år skal foregå på "Gamle Muséet", et lite stykke å gå oppover fra Oslo Spektrum i retning Karl  Johan, for å si det veldig enkelt. Billetter til festen ble solgt sammen med enkelte billetter til MGP-finalen. Men noen har sagt til meg at det fortsatt er mulig å få kjøpt billetter til etterfesten ved å ringe Ticketmaster på gammeldags telefon: 815 33 133

Gamle muséet i Dronningens gate er stedet for etterfesten
Et godt tips er å ikke gå på festen her og være altfor sulten. Maten i fjor var ikke mye å skryte av, og veldig dyr. En lunken pølse i brød til 56 kroner lissom.
Men det er en morsom fest. Artistene deltar, de som vil mingler og i fjor framførte alle låtene sine en gang til i litt mer festvennlige opptredener. 
Det er ikke mange som sitter og sitter og sitter. Det er mest gåing rundt og rundt og rundt og stå litt foran scenen. Gå litt mer rundt og rundt. Kose seg med vin og treffe andre lidenskapelige MGP fans.

Fredagen før pleier den norske Grand Prix klubben å arrangere en form for fest/samling hvor artistene presenterer seg. Informasjon om denne festen kommer til medlemmene først. Da vil en også få vite om festen er åpen for andre. 

BOBLETREFF
Alle som er medlemmer av min Facebookgruppe "Tangens Grand Prix Boble", eller bare kalt "Bobla" kommer til å få tips til treffpunkter på fredag og lørdag. Selv er jeg opptatt med andre ting hele helga. Men denne informasjonen blir formidlet i facebookgruppa, som du finner her: http://www.facebook.no/grandprixboble

Her var det både noen advarseler, noen pekefingre og noen gode råd! Alle er gitt med håp og ønske om at du får en fantastisk opplevelse!

Og, det er billetter igjen til den store finalen, som jeg tror blir den mest magiske siden 2009, fordi vi igjen har låter med som er stooore favoritter både her hjemme og i utlandet. Billetter kjøper du her: 



Chatsamtalen er avsluttet

2 kommentarer:

Camilla sa...

Spot on as always. Må bare skuffe med at Siste sang er konkurs. Så ikke dra dit. Ellers erre bra.
Gleder meg stoooort :)

Anders M. Tangen sa...

Så utrolig synd! Det har jeg ikke fått med meg. Var der sist under Tom Waitz løpet i Mai i fjor. Men, men, da får vi håpe folk finner noe annet da :-)