Sider

Endelig!! Prøvene er i gang i Kyiv!

FOTO: EUROVISION.TV
 (https://eurovision.tv/gallery/sweden-s-robin-bengtsson-was-first-up-on-the-new-stage)
I dag klokka 11.00  (norsk tid) startet på mange måter årets Eurovision i Kyiv. Nå er en del av pressen og fansen på plass og dekker prøvene fram mot første semifinale 9.mai. 

Selv skal jeg følge forberedelsene fra godstolen og via nettet. Men som en service til dere som følger med på bloggen min så skal jeg dekke dem godt, og legge ut bilder og videoer fra prøvene etter hvert som de dukker opp.



Selv kommer jeg ikke til å se veldig nøye på prøvene, av ren egoisme. Jeg vil nemlig ha mest mulig friske og ferske inntrykk når sendingene starter.
Men jeg skal samle reaksjoner og se hvilke låter som stiger på bettinglister og meningsmålinger, og hvilke som synker. Hvert år er det gjerne en favoritt som "flopper" litt, og det blir ofte tydelig allerede på prøvene

Mens det også som regel er en eller flere låter som har gått litt under radaren, men som kommer som en rakett når prøvene er i gang. Så håper jeg at det ikke er Italia som flopper, og at det er Norge som er en av "rakettene".

Selv om jeg ikke skal se så mye på prøvene selv så gjør jeg noen unntak.
Det gjelder kanskje særlig Norge, fordi jeg jo er norsk og heier på Jowst og er spent på hvordan den låter live.
Også greier jeg nok ikke å la vær å ta en kikk på Italia, siden det er både min, og veldig mange andres store favoritt i årets Eurovision.

Det er Sverige med Robin Bengtsson som er første artist på scenen. Til Eurovision.TV sier han at han ikke har øvd noe særlig, og bare har prøvd låte en gang siden finalen i Melodifestivalen.

Noe ganske annet enn våre gutter i Jowst, som har hatt mange og ulke typer prøver de siste to ukene.

Klipp og bilder fra dagens prøver legger jeg inn i denne artikkelen etterhvert som det dukker opp noen



Såvidt jeg har lest så funka det bra for Robin Bengtsson. Denne gangen har han dansere som også er korister. Men, er det bare meg, eller skar han litt ut og var litt småsur i inngangen til refrengene her?

Å

Jeg føler det som om jeg er den eneste i hele verden som virkelig liker denne balladen. Tamara synger alltid stødig som et fjell. Reaksjonen på prøvene er er at det er litt kjedelig visuelt, men at det tar seg opp mot slutten med mye bruk av pyro.

Albania ser ut til å være et av landene som kan komme til å klatre litt fra sin dårlige posisjon på bettingslistene. Flere har påpekt at denne har blitt visuelt sterk, og låta har jeg likt fra første stund.



Australia stiller med en 17 åring som virkelig synger om et levd liv.... Litt pussig. Men det er noe som kalles å "naile" noe. Isaiah nailet prøven i dag, og sang med stødig og trygg stemme.



Belgia sleit veldig på prøvene i dag. De har blitt regnet som en av favorittene til å ta seieren hjem. Etter dagens prøver har de falt på oddsen. Belgia ligger akkurat nå på en åttende plass.




Det er ikke Eurovision uten noe ufrivillig komikk. Mange syntes nok at framtoningen på scene i dag var mer morsom enn imponerende. Synd, for låta er jo en liten partybombe som kan få opp stemningen. Men da bør kanskje artisten kommunisere med oss som ser på, og ikke bare med seg selv og håret sitt.



Som nevnt i starten av bloggen antydet jeg at det nesten alltid kommer noen låter som har gått litt under radaren. Selv har jeg alltid hatt troa på Finland og jeg har gitt den høye karakterer i min vurdering. Etter prøven i dag bykset Finland til topps på pressens poll i Kyiv. Finland ble kåret til dagens vinner av pressen.



Italia har en dansende ape i sit nummer. Azerbaijan skal ikke være dårligere og stiller med en hestefyr oppe på en gardintrapp..... Akkurat hva vi lenge har etterlyst i Eurovision ikke sant?



Så er det Portugal. Også en av favorittene. Deres artist har slitt med helsa. Akkurat hva problemet er, er litt usikkert. Men på grunn av dette har det vært planlagt at søsteren hans skulle ta seg av de første prøvene. Så kommer Salvador Sobral til neste uke og kjører på juryprøven og selvsagt sendingene.
Plan B, dersom helsa svikter er at søsteren synger låta også i konkurransen.
Ifølge vurderingene er dette ikke en dårlig Plan B, selv om Plan A nok er å foretrekke.

Som funfact kan jeg jo bare nevne det som skjedde i 1988. Da mistet Tommy Körberg stemma før generalprøven og måtte hvile stemmen mest mulig. Da var det låtskriveren Py Bäckmann som sang låta "Stad i ljus" helt fram til generalprøva. Tommy Körberg sang i finalen, men sprakk ganske grundig i en høy tone. Se det klippet her: https://youtu.be/UxFkbcFhP50



Slik er resultatene hos pressens "poll" etter at første halvdel av 1.semi har hatt sine prøver. Sverige er ikke lenger den store favoritten, derimot Finland.


2 kommentarer:

Skytten sa...

Sverige blir nok top 5 i år og.

Anders M. Tangen sa...

Det er absolutt mulig :-)