Sider

Belgia svekket. Finland styrket. I dag er det dag 2 med prøver i Kyiv

Norma John imponerte på prøvene i går, og gjorde et stort byks
inn mot finaleplass. 
Andre dag med prøver har såvidt kommet i gang i Kyiv. Litt om gårsdagen først. Det skjedde det som nesten alltid skjer. Et land som har blitt ansett som en mulig favoritt sliter litt på scena. Kanskje både vokalt og visuelt. Og vips er de ikke favoritter lenger. I går skjedde det med Belgia. Blanche sleit åpenbart med de laveste tonene, og de er det mange av og partiet med lave toner varer lenge. I pressens avstemning havnet de på sisteplass av gårsdagens prøver med 0 poeng. Heller ikke Sverige beholdt sin posisjon helt i toppen, men havnet på en tredjeplass. 
Finland er landet som virkelig kom som en rakett i går. Med ildrød bakgrunn, sterk vokal og en vakker melodi føk de rett til topps på pressens avstemning. Portugal er en annen av favorittene. Salvador Sobral har slitt med helsa og det var hans søster som sang på prøvene i går. Det er meningen at han selv skal komme til Kyiv neste uke. 

På oddsen har det foreløpig ikke skjedd de store endringer. Nå er vi klare for dag to. Jeg gleder meg mest til Island, Latvia og Armenia i dag. Så får vi se hvilke overraskelser vi får i dag. 


Dette er dagens prøveprogram. Som i går vil jeg legge ut prøvene etterhvert som det kommer klipp. Så vil jeg komme med noen få kommentarer om hver enkelt prøve. Når dagen er over vil du finne alle prøvene her på denne siden.

Hellas:
Mange har hatt store forventninger til denne partylåta. At dette skulle være en av de som virkelig tok seg noen byks oppover listen over favoritter etter prøvene. Det ser ikke helt slik ut etter dagens prøver. Flere skriver om gjentakende vokal uten helt å treffe tonene, og et noe rotete scenisk inntrykk.


Polen
Polen har for meg vært vanskelig å forutsi hvordan skal gjøre den. Jeg liker studioversjonen, og har vært spent på Kasia lykkes på scena. På tredje forsøk i dag ser det ut til at dette virkelig satt. Men så var det låta da, den er kanskje litt for spesiell for mange. Dessuten gir dette klippet et elendig bilde av hvordan låta er, om du ikke har hørt den før.



Moldova
Moldova kommer som "partyfiksere" når vi trenger dem som mest. Denne energipakka sitter som ei kule, og jeg synes det kan virke som de har fått et godt startnummer. Det var akkurat på tide med et splitthopp og litt saksofon-disko nå. Dette skaper stemning, og sannsynligvis stemming. Jeg tror vi skal se opp for Moldova!!


Island
Nok en kjølig, lekker og crispy studiproduksjon som nå skal over på scena. Det er ikke alltid veldig enkelt. Og det ser ikke helt ut til at de lyktes helt. Det er flere som skriver at Svala får litt vel mye ansvar på sine skuldre og lite hjelp til å understreke låta i det visuelle. Jeg tipper Island blir på stedet hvil. Dessverre.



Tsjekkia.
En av årets mer akustiske låter. En koselig låt som krever nærbilder av artisten og innlevelse. Litt vanskelig å si om hun lykkes helt med det utifra miniatyrvideoer filmet fra salen. Først når vi får TV-bildene kan vi si noe om det. Men gulldrakt? Jeg synes det er et merkelig antrekk til en slik låt som får mine assosiasjoner til ullgenser og peiskos, mer enn brannfarlig statisk gulldrakt. Så vekk med G-en. Heller ull enn gull.


Kypros. 
Sverige stiller i år også for Kypros med låta "Gravity". Prøvene gikk etterhvert ganske bra for dem, tross litt koreagrafisk knoting i starten. Men vokalen kom seg, det samme gjorde alt det andre. Men det er vel et stykke fram til at vi kan se for oss finaleplass til Kypros. 

Armenia. 
Armenia stilte uten de klærne de skal ha i finalen. Jeg tror at noe mer farger vil kle låta. Armenia har vært en av favorittene til Topp Ti, og med dagens stødige prøve så befester de nok posisjonen sin. 


Slovenia
Dette er etter min mening et av årets aller svakeste bidrag. Men jeg må jo innrømme at Omar er en av årets bedre vokalister. Men jeg tror fortsatt at Slovenia skal slite med å komme seg til finale. 


Latvia
Latvia er en av mine store favoritter i år. Etter en forsinket start kom prøvene i gang. Men jeg tror vi må vente til senere med å felle endelig dom over denne, for dagens prøve litt hektisk og stresset. 


Og etter dagens prøver har pressen hatt sin avstemning som har endt slik: 


Det betyr at det er Armenia som har fått flest poeng etter at prøvene for alle semifinalistene i Semi 1 er unnagjort. Finland er på andre plass og Moldova på tredje. Helt i bunnen er Tsjekkia og Belgia. 

På bettinglistene leder fortsatt Sverige i spillet om hvem som kvalifiserer seg fra første semifinale. Det har de gjort lenge, så her er det ikke så store endringen. Men Armenia har klatret oppover og ser ut til å ha tatt Belgias plass som nå, etter å ha vært oppe i Topp 3 flere ganger nå har havnet nede i bunnen av Topp Ti, og dermed står i fare for ikke å kvalifisere seg. Det vil være en ganske stor skrell.

Men som jeg sa i første bloggen. Det er alltid en favoritt som rakner litt, og det ser ut til å være tilfelle for Belgia. 

I morgen starter prøvene til andre semifinale! I morgen reiser også Jowst nedover til Kyiv, og skal ha sin første prøve onsdag formiddag. 












Ingen kommentarer: