Sider

My review of semifinal 1 in Eurovision 2015

Elina og Stig fra Estland er både en av mine favoritter, og
favoritter til å vinne årets Eurovsion. 

Jeg kommer til å lage vurderingene på norsk og på engelsk.
Poengene denne gangen gis etter den klassiske Eurovision-skaleen 1-2-3-4-5-6-8-10-12 poeng. Vurderingene er gjort ut ifra min smak, og ikke med tanke på resultatene. 
Men jeg har likevel forsøkt å tippe hvilke som går videre. Derfor kan en sang få høy skåre, selv om jeg ikke tipper den videre.
Den første semifinalen vil finne sted i Wien Stadthalle som tar 18.000 tilskuere tirsdag 19.mai klokka 21.00.
Norge deltar i semfinale 2 torsdag 21.mai. Mens finalen er lørdag 23.mai.
Ti låter går videre fra hver semi. I tillegg kommer seks forhåndskvalifiserte. Disse er Australia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Storbritannia. 

I will do this review in both english and norwegian.
My points is the classic Eurovision-way: 1-2-3-4-5-6-8-10-12 points on each song.
My reviews is based on my personal taste, and not a prediction of the result. I have somehave tried to to predict which songs that will qualify. Therefor a song can reciece high score from me, even thou I don`t think it will go to he final.
The first semifinal will take place in Wienna Stadthalle who host an audience with 18.000 people tuesday 19th of May at nine o´clock at night.
Norway participates in the second semifinale on the 21ht of May. The grand finale takes place on saturday 23th of May. 
Ten songs will qualify from each semfinale. I addition to this, six songs are automatically qualified. These are: Australia, Germany, France, Italy. Spain and UK. 

La oss komme i gang!
Let´s get started!




MOLDOVA.
Eduard Romanyuta: "I want your love"



Eduard Romanyuata er ukrainsk og har prøvd seg tre ganger på rad i den ukrainske uttakingen. Ukraina her trukket seg i år, da dro Eduard til Moldova og vant.
For meg blir dette litt for mye gjentakelser  av de samme melodilinjene, uten at det egentlig skjer noe særlig. Den kvinnelige danseren har en litt morsom referanse til fjoårets vinner Conchita. Det er kanskje høydepunktet i denne blandingen av danskebåt og julebordet til det finske skihopperlandslaget hvor hopperne selv står for underholdningen.
Min vurdering: 3 poeng. Vil neppe kvalifisere seg.

Eduard Romanyuata is from Ukraina, and has tried to qualify three times in the ukranian selectiong without success. Since Ukraine has withdrawn this year, Eduard went off to Moldova and won.
This is far to repetative  for me. The same tune goes on and on, without something happening. The female dancer has a sort of homage to Conchita in her dance. That is mabye the highlight of this song, in what seems to be a drinking party for the finnish skijumpers team where the jumpers have to do the entertainment themselves. 
My review: 3 points. Will probably not qualify

ARMENIA.
Genealogy "Face the shadow"


Gruppa Genealogy er satt sammen av armenere bosatt i alle verdens kontinenter. De er alle avkommere av armenere som måtte flykte etter folkemordet mot armenerne i 1915. Det er da også hva teksten henspeiler på. Dette er en sang som vokst siden jeg hørte den første gangen. Får meg til å tenke musikallåt. "Phantom of the opera" og "Which Witch" ispedd litt Queen. Den har noe suggererende og spennende ved seg, men blir litt rotete mot slutten. Som i matlaging gjelder det å begrense seg. Å gjøre en ting perfekt, framfor å prøve å gjøre flere ting halveis.
Min vurdering 6 poeng. Kvalifiserer seg trolig. 

Genaalogy has been put together from armenians living in all worlds continents. The are all in family with armenians that was forced to escape from the genocide of the armenian people in 1915. That is also what the lyrics refer to. This is a song that has grown since first time I heard it. It is a sort of musical song. "Phantom of the opera" and a touch of Queen is the influence I recognize. It has something suggestive, but ends up a bit messy in the end. As in cooking it is all about dicipline, and do one dish perfect, instead of trying to do several things half way thru. 
My review: 6 points. Will probably qualify.

BELGIUM.
Loic Nottet. "Rhythm inside"


Loic vant "The Voice" i Belgia i fjor og ble valgt til å representere landet. De ønsket en låt som ikke skulle minne om "Eurovision". Hva nå det måtte bety? For en finner jo all slags musikk her. Uansett det ble denne rytmiske låta som får meg til å tenke på Prince. Tette kor-harmonier og en litt seig rytme. Jeg likte den ikke første gang jeg hørte den, men nå synes jeg den har driv og nettopp rytme. Sangen handler om å finne sin egen rytme, og ikke følge alle andres.
Min vurdering 10 poeng. Kvalifiserer seg trolig. 

Loic wan "The Voice" i Belgium last year and was picked to represent the country. The wanted him to perform a song that not shoul sound typiacal "Eurovision", whatever that is these days? Whatever, the pick was this song that reminds me of Prince. Close harmonies and a little tenacious groove. I didn`t like it the first time I heard it, but now I think it has both rhythm and groove. It is a song about finding your own ryhtym, instead of following others.
My review: 10 points. Will probably qualify.

NEDERLAND.
Trijintje Oosterhuis. "Walk along"

Hadde norsk radio skjønt at Norge er en del av Europa og ikke USA hadde vi sannsynligvis visst hvem Trijinte Oosterhuis er. Hun er nemlig svært kjent i hjemlandet. Men mulig låtskriveren er bedre kjent. Anouk er en kjent artist som deltok for Nederland i 2013. Hun skrev også låta "Lost" som Erlend Bratland fikk suksess med.
Låta "Walk along" er en perfekt P4 låt. Får deg i akkurat passe godlynt humør. Den krever ingenting av meg. Den laller avgårde og er helt grei. Men lite spennende. Det går i samme dur og moll.
Min vurdering: 7 poeng. Kvalifiserer seg trolig. 

Trijinte Oosterhuis is well known, but maybe the composer is even more famous. Amouk has several hits and participated in Eurovision in 2013. The song "Walk along" is a perfect radio song in a commercial radiostation. It brings you into a sort of neutral mood. It just goes on and on in the same wave. 
My reveiw: 7 points. Will probably qualify

FINLAND
Petti Kurikan Nimipäivat. "Aina mun pitää"


Denne gruppa har holdt på i flere år i Finland og er kjent som en del av finsk showbusiness. De har ulike former for funksjonshemminger, og ber om å få slippe sympatipoenger. De vil behandles som alle andre deltakere. Det er bra at Eurovision er for alle, men det er låtene jeg vurdere.
Derfor gir jeg denne sangen som handler om gitaristens navnedag 1 poeng.
Min vurdering: 1 point. Vil trolig kvalifisere.

This group has been active for several years in Finland, and are well known as a part of finish showbusiness. The have different kind of disabilities, but don´t ask for spympathi. They want to  be treated like any other participant.  It is a good thing that Eurovision is for all, but it is the songs I´m here to review.
Therefor I will just review the melody.
My reviews: 1 point. Will probably qualify. 

HELLAS
Maria Elen Kyriakos. "One last breath"


En idolartist synger en ballade som for meg ikke skiller seg ut på noen som helst måte. Melodien mangler for meg enhver personlighet. Den bygger seg opp som slike "store" ballader skal. Men det blir for en av årets mest kjedelige opplevelser. Hadde det hjulpet med litt smultringskjegg?
Min vurdering: 2 poeng. Vil trolig kvalifisere seg. Hellas gjør alltid det.

A typical Idol-artist sings a ballade that doesn`t stand out in any way for med. The melody lacks any kind of personality for me. It is composed like every other power-ballade. But it turns out for me to be one of this years most boring experiences. Maybe it would have helped with a beird?
Mi review: 2 points. Will probably qualify. Greece does always do that

ESTLAND
Elina Born & Stig Rästa: "Goodbye to yesterday"


Her er årets første låt som nevnes som favoritt til å vinne hele sulamitten. Den bytter med Sverige om å lede på bettingselskapenes oddslister. Estland ligger også jevnt høyt på fanmålinger. Låta får meg til å tenke på Monroes, som dessverre er døde. De var i sin tur inspirert av det britiske bandet Madness. Det er ikke et dårlig selskap å være i for Elina og Stig.
Jeg elsker dette. Det er et refreng som fester seg veldig lett, og som har gitt meg flere morgener med stor irritasjon fordi jeg ikke får refrenget ut av hodet. Tematisk ligner dette litt på vårt norske bidrag i år. Det er mørkt, det er mystisk og det er en slags kjærlighet. Det er ikke usannsynlig at det blir en mørk kjærlighetsduell mellom Norge og Estland i Topp 5 i år.
Min vurdering: 12 poeng. Kommer til å kvalifisere seg.

Here is the first song who are among the fauvorites to win the whole contest. It is together with Sweden the one to lead on the betting companies lists. This song makes me think about the Norwegian band Monroes, who was influenced by the british band Madness. That is not a bad company for Elina and Stig.
I love this song. It is a chorus line that sticks very easy to my brain. The story and mood is much the same as in our Norwegian entry this year. It is dark, it is mystic and there is a sort of love story after all. It is not unlikely that we will see  dark love battle between Norway and Estonia in the top five this year. 
My review: 12 points. Will qualify

MAKEDONIA.
Daniel Kajmakoski. "Autumn Leaves"


Etter min mening en av årets undervurderte. Daniel er vinner av X-faktor i Serbia, og ikke ukjent på Balkan. Dette er for meg også et refreng som fester seg litt. Det er for meg noe med melodilinjene som får meg til å tenke på Irland. Kanskje er det trommene, kanskje er det felene.
I et balladetungt felt er det godt med en midttempo-låt, med et såpass realt refreng.
Faktisk virker den litt kort. Jeg skulle gjerne se den bygge seg enda mer opp.
Min vurdering: 10 poeng. Vil trolig kvalifisere seg.

In my opinion is this one of this years most underrated songs. Daniel is winner of X-factor in Serbia, and therefor he is not at all unknown in Balkan. This is also a song who easily sticks to my brain. Something in the melodylines make me think about Ireland. Maybe it is the drums, or the violins as well.
In a year packed with ballads it is refreshing with a light mid-tempo song and a real chorus lie. In fact it feels a bit short. I would like to see it buid even more up to a crescendo.
My review: 10 points. Will probably qualify

SERBIA
Bojana Stamenov. "Beauty never lies"


Denne låta gir meg en sterk følelse av å ri litt på fjorårets vinnertematikk. I refrenget bankes det inn "I´m different and that´s okey". Låta har et av de klassiske temposkiftene vi ofte har opplevd i Eurovision. Det er jo litt forfriskende i et år med mye seige rytmer. I den nasjonale finalen var sceneshowt krydret med klassisk "rive av kjolen" triks, mye lys og effekter som hører med til en Euro-discolåt. For meg blir dette altfor enkelt.
Min vurdering 4. Vil trolig ikke kvalifisere seg

This song gives me a strong feeling that they are surfing on the winning theme last year. In the refrain she bangs in "I´m different and that´s okey". The song has the classic shift in tempo, that we so often have heard in Eurovision. In the national final the show was packed with the classic rip the dress off tricks, much lights and other effects that is associated with at Euro-discosong. Too me it is a bit to simple.
My review: 4. Will probably not qualify. 

UNGARN
Boggie. "Wars for nothing".


Helt siden "Ein bisschen Frieden", og kanskje før det har fredssanger vært en del av Eurovision. Det kan vel vanskelig sies å være helt feil. Jeg har også sittet lenge nok rundt leirbål med gitar i ungdommen til å nikke gjenkjennende til den tostemte sangen, det enkle gitarspillet og det enkle budskapet om å legge ned våpen, og at ingen bør dø i krig.
Jeg har ingen problemer med å skjønne at enkelte ikke liker dette. Men jeg liker det godt. Mulig teksten er litt banal. Men det gjør meg ikke. Jeg får tilløp til gåsehud, og dette er en enkel og lettfattelig melodi som er lett å huske. Det er jo en melodikonkurranse. Heia Ungarn.
Min vurdering 8. Vil trolig ikke kvalifisere seg.

Ever since "Ein bisschen Frieden", and maybe before that, has songs about peace been a part of Eurovision. You can hardly disagree with the message in this song. I`ve been sitting long enough around a campfire with a guitar in my youth to recognize the mood, the simplicity and the message about putting the guns down, and don`t die in vain.
I have no problems with understanding that someone don`t like this in Eurovision. But I do. I get a little bit goosebumps and I find that this is a simple little song that it is easy to remember. And it is a song contest after all. Go, Hungary!
My review: 8 points. Will probably not qualify.

BELARUS
Uzari & Maimuna. "Time"


Nok en undervurdert sang synes jeg. Uzari er den mannlige delen av opptredenen, mens Maimuna står for felespillet. Dette er faktisk en av de få mest rene up-tempo låtene i årets startfelt. Jeg synes den har en spennende mollstemt melodi, og en kul rytme. Arrangementet er dyktig gjort med intrikate felesoli. Jeg lurer på om vi får se et gedigent timeglass på scena i Wien?
Refrenget er et av de som jeg flere ganger har gått og nynnet på i år.
Min vurdering: 10 poeng. Will propably qualify

Another underrated songs I think. Uzari is the male part of the perfaromance, while Maimuna takes care of the violin-show. This is in fact one of few up-tempo songs this year. I find the minor tunes melody exciting. The rhythm makes me stomp my feet. The produciton is clever done, with a intricate violin solo. I wonder if we will see a giant timeglass in stage?
This refrain is one of them I`ve been humming this year.
My review: 10 points. Will probably qualify

RUSSIA
Polina Gagarina "A million voices".


En sang med en bønn om fred. Om at vi alle er ulike, men allikevel de samme.
Jeg skulle ønske Russland kom med en såkalt intetsigende kjærlighetssang i år. Eller en sang om en konfekteske, en babushkadukke eller noe.
Å komme med en pompøs, halvvulgær, pompøs fredssang når du representerer en nasjon som vil endre Europakartet og grenser med hjelp av våpen blir for meg litt rart.
Det samme blir en sang om å godta ulikhet når du representerer et land som har lover mot homofile.
Så nei, jeg klarer ikke vurdere denne låta uten bakteppet den synes fra.
Polina Gagarina er en kjent artistk, skuespiller og låtskriver i Russland. Hun er i Eurovision for å gjøre en jobb, og fortjener ikke å bli buet på av publikum.
Men jeg skulle som sagt ønsket meg at Russland i år hadde stilt med en sang som overhodet ikke handlet om krig og fred og sånn. Det blir for rart.
Min vurdering 1 poeng. Vil trolig kvalifisere seg. Russland gjør alltid det.


A song with a prayer for peace. About that we are different, but still the same. A sort of celebration of diversity. 
I would really wish that Russia this year could bring us a song about umcomplicated love, a box of choclate or something.
When Russia choses a pompous peace song, at the same time when they are trying to change European borders with gunfire it becomes to heavy and too awkward for me.
It is also a mockery to the many gay people in the world when they on stage sing about "We are different, and still the same", a sort of celbration of diversity, when they have laws that restrict gay living in their country.
Polina Gagarina is a famous artist, actress and composer in Russia. She is in Eurovision to do a job, and does not deserve to be booooo-ed at on stage.
But I should wish that they this year chose a song that not at all refered to peace, war and politic. It turns out too heavy and awkward to me.
My review: 1 point. Will probably qualify. Russia always do. 


DENMARK. 
Anti Social Media: "The way you are"


Da jeg så den danske finalen var jeg ikke i tvil om at jeg ville denne skulle vinne. Den skiller seg ut. Ungguttene i Anti Social Media har stor troverdighet. i framføringen. I et finalefelt preget av ballader og mid-tempo låter er det rart at denne ikke er tippet høyere opp på odds og målinger.
Grunnen er kanskje at dette er britisk inspirert pop som har hatt sterkere røtter i Nord-Europa og i UK enn i resten av verden. Dette er retro-pop, og store deler av Øst-Europa var bak jernteppet da denne musikken var på sitt mest populære og har dermed ikke det samme nostalgiske forholdet til stilen som oss i norden og i vesten.
Min vurdering: 6 poeng. Vil sannsynligvis ikke kvalifisere seg. (dessverre)

When I watched the danish final i had no doubt that this song should and would win. It really stands out. The young boys in Anti Social Media delievers the song with great credibility. 
In a Eurovision year that is very influenced by ballads and mid-tempo, it is strange that this song is not rated higher on bettinglists and polls. This is retrp-pop, and big parts of Eeaster Europe was behind the iron curtain on that time when musik like this was dominating charts. Therefor they don`t have the same nostalgic approach to this kind of music like us in the north and west.
My review: 6 points. Will most probably not qualify. (Unfortunately)

ALBANIA
Elhaida Dani: "Im alive"


Det var en annen sang som vant den albanske finalen. Etter min mening var det en bedre låt. Dette er en ordinær ballade, sunget på en slik måte som enhver Idol og The Voice gjør det. Det blir for meg for lite melodi, og for mye stemme-onani. Jeg blir helt sliten av det. Noen ganger hadde en låt blitt bedre om den ble mer streit framført.
Min vurdering: 3 poeng. Vil sannsynligvis ikke kvalifisere seg.

Elhaida wan the national final in Albania with an other song. In my opinion a much better song. This is just an ordinary ballade, performed the way every talent from Idol an The Voice does it. It turns out to be to little melody, and too much voice-wanking for my taste. It sort of exhausts me. Sometimes a song really benefits from being performed more or less straight foreward.
My review: 3 points. Will probably not qualify.

ROMANIA
Voltaj: "De la capat"


Jeg kan virkelig ikke skjønne at denne ligger så langt ned på oddslister og målinger. For jeg elsker dette. Kanskje preges jeg av nettopp å ha blitt pappa?
Sangen handler om alle rumenske arbeidere som må dra fra fattigdommen i hjemlandet til andre land for å jobbe og tjene penger til familien, og om alle barna som da blir etterlatt hjemme.
Jeg synes dette er en vakker melodi på et vakkert språk. Refrenget minner mye om A1´s hit "Caught in the middle", men det er ikke noe plagiat.
Dette gir meg god følelese, selv med et trist tema.
Min vurdering: 12 poeng. Vil trolig kvalifisere seg

I don`t really get why this song is rated so low on the bettinglists and polls. Because I love it. Maybe I am touched by the theme, since I became daddy to a little daughter a few weeks ago.
This is a song about all the children left behind, because their parents have to leave their home country to work and get money for their family.
I think this is a beautiful melodiy sang in a beautiful language. I should wish they didn`t switch to english in the end.
The melody in the refrains reminds me of the hit from A1: "Caught in the middle", but it is not near a plagiarism.
It gives me a good feeiling, even if it is a sad theme.
My reviews: 12 points. Will probably qualify

GEORGIA
Nina Sublatti: "Warrior".


En av to låter med tittelen "Warrior" i år. Malta er den andre.
Dette er knalltøft. Effektivt og dynamisk arrangert og fullt av trøkk.
Krigen Nina fører er nok ikke primært ovenfor ytre fiender, men de indre.
Den har et spennende midtparti, spennende korarrangemeng og er det jeg vil kalle visuell.
En sang som gir meg sterke bilder på netthinnen av flammer, av kamp og det tunge, men en dame som aldri gir seg. Denne inspirerer.
Min vurdering: 8 poeng. Vil trolig kvalifisere

One of two songs with the title "Warrios" this year. Malta is the other one.
It think this is realy cool. It is highly effective and dynamic produced full of power.
The war that Nina fights is not primarily agains outer enemies, but the inner ones.
It has a very exciting midsession, special vocal-arrangement and the song is what I would say; visual. The song creates pictures in my mind of flames, fighting and the heavy stuff. On the other hand: A lady who never gives up. It inspires.
My review: 8 points. Will probably qualify


Dermed var vi gjennom første semifinale.
De jeg tipper ryker ut i semien er: Moldova, Serbia, Danmark, Albania og Ungarn.
Resten får vi et gjensyn med i finalen, tror jeg.


Ingen kommentarer: