Sider

Here are the songs in semifinal 1. And my reviews. Enjoy!

Here are the songs for the first semi final of Eurovision Song Contest 2014 with my reviews.
I will judge each song from 1-10, and you will read my reviews in norwegian and, english.


ARMENIA. ARAM MP3 "NOT ALONE"
Armenia er det nærmeste vi kommer en favoritt i år. På oddsen troner den alene på toppen med 1 i odds. Aram MP3s "Not Alone" er en låt som minner meg litt om Moldovas låt i 2007. Den bygger seg dramatisk opp og ender i en dubstep-finale. Aram MP3 har vært i hardt vær for sine anti homo uttalelser på en pressekonferanse.
Dette er ikke en låt jeg kommer til å stemme på, men det skyldes ene og alene at jeg synes dette blir litt "too much". Han har en behagelig stemme i starten, men så blir det litt vel melodramatisk. 
Min vurdering 7/10
Finaleplass? JA!

Armenia is the closest we come a fauvorite to win this year. On oddschecker.com he shines alone on top with 1 in odds for winning. Aram MP3s "Not alone" reminds a bit about Moldovos winning song "Molitva" in 2007. It builds up to a dramatic dupstep crescendo in the end. Aram MP3 has been in harsh storm because of a press conferernce where he said things that could be taken as "homophobic".
This is not a song I will vote for, because of the song. And for that reason only.  It is at bit "too much" for me. Comfortable voice in the start, but ends up to melodramatic for my taste.
My review: 7/10
Final? YES!


LATVIA. AARZEMNIEKI "CAKE TO BAKE"
Okey, det kan blir krig i Europa. Klima går ad undas. Det er nok av store utfordringer å ta fatt på. Men noen ganger er det eneste vi bør konsenstrere oss om å bake en kake! For meg er dette en sang om ikke å glemme det lille, det nære selv om det er store greier som skjer rundt oss.
Jeg blir i godt humør av dette, og baker gjerne en kake uten å ha peiling på hvordan jeg gjør det.
Min vurdering: 6/10
Finale? NEI

Ok, there might be a war in Europe again. We have dramatic climatic changes. There are a lot of challenges for us to meet. But, some times is to bake a cake the only thing we should spend our energy on. For me, this is a song about not to forget the small things, and your nearest ones even if there are big, important things surrounding us in the world. This song gets me into good mood, and I will be more than happy to bake a cake, without a clue.
My review: 6/10
Finale? NEI

ESTONIA. TANJA "AMAZING"
Noen trekker nok et lettelsens sukk når denne entrer scenen i København 6.mai. Hva er Eurovision uten Eurodisco. I år er det ikke så mange slike låter, og jeg kjenner at det gjør godt når denne frisker det hele litt opp. Dessverre er det ingen genistrek. Melodien er litt retningsløs, og ikke synes jeg det er en fascinerende historie eller stemning heller. Men det er godt å få rista litt løs.
Min vurdering: 5/10
Finale: JA!

I guess that many Euorivison fans will be relieved when this song enters the stage in Copenhagen 6th. of May. Because: What is Eurovision without Euro-disco?. There aren`t that many songs of this kind this year, and I feel that it makes me feel good when this shakes it up a bit. Unfortunately this is not a glimpse of genius. The melody has no direction, and I don`t find a fascinating story or mood in here. But after all, it feels good to shake loose. 
My review: 5/10
Finale? YES!

SWEDEN. SANNA NIELSEN "UNDO"
Mange unner Sanna Nielsen denne billetten til Eurovision. Hun har prøvd mange ganger før uten å få utreise til finalen. Sverige må ha veldig få gode låtskrivere, for også i år stiller de med Fredrik Kämpe som leverte fire av ti låter i årets svenske finale. Noe som burde være pinlig for Sverige. Men det er ikke Kämpes feil, han leverer catchy poplåter med melodilinjer som "sitter lett". Sanna Nielsen leverer "Undo" troverdig nok, og det er en klassisk svensk pop-ballade. Likevel berører ikke teksten meg i særlig grad, og det blir mest en grei popsang.
Min vurdering 6/10
Finale? JA!

Many fans will be happy for Sanna Nilsens ticket for Eurovision. She has tried many times before, without success. I guess that there must be very few good composers in Sweden, becaue also this year the song is written by Fredrik Kämpe, who also delievered four out of ten songs in this years swedeish selection for Eurovision. Sweden shuold be embarressed about this. But it is for sure not Kämpe´s fault, he delivers cathy popsongs with melody-hooks that "sticks" easyly to your brain. Sanna Nielson performs this song trueworthy, and it is a classic swedish pop-ballade. But, anyhow, the lyrics doesn`t move me a lot, and "Undo" turns most of all into an average pop-song.
My review 6/10
Finale? YES!


ICELAND. POLLAPØNK "NO PREJUDICE"

En sang mot fordommer burde være hjertelig velkommen i Europa i dag. Dette er en litt lettere pønkelåt, presentert i treningsdresser og med godt humør. Midt oppe i det hele finnes et fotballrefreng også. Så jeg får si: gjerne for meg. 
Min vurdering: 6/10
Finale? JA!

A song against discrimination and prejudice should be more than heartly welcome in todays Europe. This is a sort of eady punk-song, presented in jogging sweaters and happy mood. And in the middle of the song we find a football chorus line as well. So I will say: Okey with me!
My review: 6/10


ALBANIA. HERSI "ONE NIGHTS ANGER"
Da denne kom tidlig i vinter, som en av årets første forelsket jeg meg umiddelbart. Siden den gang har låta fått engelsk tekst, og den har mistet mye av sjarmen for meg. Dette er en ballade, som forandrer seg i løpet av låta til en merkelig gryterett av både litt rock og litt indie-pop. 
Alt som er godt blir ikke bedre av at du blander det.
Min vurdering : 3/10
Finale? Nei

When this song was released as one of the first Eurovision songs I fell in love with it instantfly. Since then it has got an english lyric, and by that lost some of it`s charm for me. It is a ballade who changes during the song, into a strange casserole with rock and a bit indi-pop. But everything that is good doesn`t automaticly gets even better if you mix them.
My review: 3/10
Finale? No




RUSSLAND. TOLMCHEVY SISTERS "SHINE"
Er dette russlands medisinerte, kvinnelige utgaven av irske Jedwards som plaget vettet av mange for få år siden i Eurovision? De er i alle fall betydelig roligere i uttrykk disse tvillingene. En grei, pen popmelodi som verken er veldig spennende, veldig vakker eller veldig fengende. Bare veldig, veldig middels og vanlig.
Min vurdering 4/10
Finale? Nei

Is this the well-medicated answer to the irish Jedward twins who annoyed big parts of Europe a few years ago? These two girls are at least a lot more calm in the appearance. This is an okey, prettt pop-song that is not very excited, not very beuatiful or very catchy. It is just unbelievebale middle of the road and vanilla.
My review: 4/10
Finale: No



AZERBAIJAN. DILARA KAZIMOVA. "START A FIRE".

Både Sverige, Russland og Azerbaijan er pianobaserte ballader. Jeg liker denne. Den er jazzaktig, spennende og eksotisk. På 60-70 tallet var Kabul i Afghanastin full av spennende cabarèter, nattklubber og jazklubber. Dessverre er det ikke helt slik nå.
Azerbaijan ligger i krysningen mellom den østenske, arabiske kulturen og den vestlige. Begge deler spiller på lag i denne nydelige jazz-balladen. 
Min vudering 8/10
Finale? JA!

Both Sweden, Russia and Azeribaijan are pianobased ballads. I like this one!. It is jazzy, exctiting and exotic. In the 60 and 70ties was cabul in Afghanistan full of cabarèts, nightclubs and jazzclubs. Unfortunately it is different now.
But Azerbaijan is situated in the confluence between the eastern, arabic culture and the western influence. Both of them plays beautiful together in this jazz ballad.
My review: 8/10
Finale? YES!



UKRAINE. MARIA YAREMCHUCK "TICK TOCK"

Har Britney Spears flyttet til Ukraina? Her er det full Britney pop. I grunnen ikke så verst fengende. Jeg synes det er litt rotete i versene, og refrenget mangler litt suggererende kraft, eller en mer catchy melodilinje. Likevel, denne framstår som en friskt pust fra dette startnummeret.
Ukraina pleier å levere spektakulære numre, og det gjøre nok Britney Yaremchuck også. Så jeg gleder meg jeg. 
Min vurdering 6/10
Finale? JA!

I didn`t know that Britney Spars has moved to Ukraine? Here we have full Britney pop from start till end. After all, this is not to bad, and a bit catchy. I find it a bit messy, and the refrain lacks some power that could have made it more suggestive.
But Ukraine use to present spectacular performances, and Britne Yaremchuck will not let us down I guess. I am looking foreward to watch this on stage.
My review: 6/10
Finale: YES!






BELGIUM. AXEL HIRSOUX "MOTHER"
Axel Hirsoux synger sin kjærlighet til sin mor. Dette er en vanskelig øvelse. Det blir lett småpatetisk og klissete. Men det kunne også bli så sårbart og vakkert. Jeg synes dette blir litt for rett fram, litt for lite finesse og litt for påtatt nært. Men gutten synger jo bra, også live.
Og noe sier meg at det blant Eurovision fansen og TV-titterne er mange som kjenner seg igjen i denne morslengselen og morskjærligheten.
For meg blir det dessverre ikke rørende, men rart. Dessverre. 
Min vurdering 4/10
Finale? JA!

Axel Hirsoux sings his love to his mother. That is a difficult exercise. It may be so pathetic and sticky. But it may also turn out vulnerable and beautiful. I think this gets a bit to straight foreward lyric without elegance. But the boy has a great voice, also live.
And something tells me that there are a lot people among the Eurovision fans and Eurovision viewers who might recognize this longing for a mother, and the love for your mother.
Maybe I`m to cynical, but this doesn`t touch me. It just turns out a bit awkward for me. I`m sorry for that. 
My review 4/10
Finale? YES!





MOLDOVA. CRISTINA SCARLAT "WILD SOUL"
Akkurat om Armenia er dette også en slags dubstepballade. 
Cristina synger så dramatisk hun kan. Men det blir for meg bare fælt på absolutt alle måter.
Slitsom stemme, slitsomt arrangement, en tekst som forblir enigmatisk. Sorry, Moldova som har blitt et ferieland jeg er glad i. Men dette var ingen ferie, men tre minutter utmattende arbeid.
Min vurdering 1/10 
Finale? Nei

Both Armenia and Moldova sends songs that i would call a sort of dubstep-ballad. 
Cristina sings as dramatic as she is capable to. But it all turns out to be terrible for me in absolute all ways. Annoying voice, exhausting production and a lyric that is a frustrating enigma for my. Sorry, Moldova who has become a fauvorite vacation site for med. But this was no vacation at all, only three minutes exhausting work.
My review 1/10
Finale? No


SAN MARINO. VALENTINO MONETTO "MAYBE"
Never change a winning team er det noe som heter. Men blir det like riktig å si: Never change a losing team. For teamet Ralph Siegel og Valentino Monetto har hittil ikke gjort særlig suksess i Eurovision tross utallige forsøk. Ralph Siegel er rekordmannen i Eurovision med 23 deltakelser! Blant annet vant han med "Ein bisschen frieden", og alle husker Dsjenghis Khan.
Låta Maybe kunne nok passet som kutt tre på en James Last plate på 70 tallet. Men ikke nå. Det blir for lett, det blir for svulstig og det blir for latterlig. For meg i alle fall. Håper ikke min salige mor leser dette fra himmelen. For hun hadde elsket denne.
Min vurdering: 2/10
Finale? Nei

"Never change a winning team" is a quote. But will it give meaning by saying: "Never change a losing team"? The team Ralph Siegel and Valentino Monetto has so far not made any success in Eurovision despite of uncountable tries. Ralph Siegel is the record man in Eurovision with 23 entries. He wan in 1982 with "Ein bisschen Frieden" and we all remember Dsejngis Khan.
This song Maybe could have been a suitable as song number three on an album by James Last in the 70ties. But not now. This is way too easy, too pretansious and too ridiculous. At least for me.
I hope my beloved mother, who passed away in 2009 reads this from heaven. Because she would have loved this one.
My review: 2/10
Finale? NO




PORTUGAL. SUZY. QUERO SER TUA
Takk Gud for Portugal som aldri gir seg med å sende oss sine glade låter, med rytmer, farger og portugisisk tekst! Skulle bare ønske at Suzy ikke var så paljettinfisert, men var mer på linje med andre. Altså ikke bar overkropp nødvendigvis, men hun blir litt stiv i selskapet med andre.
Synes dette er en spennende, artig sak med en godt utført modulasjon til og med.
Og jeg, jeg får lyst på Pina Colada, solseng og en strandrestaurant i solnedgangen jeg av dette.
Men, er det bra nok.......
Min vurdering: 4/10
Finale? Nei

Thank God for Portugal who never gives up! They keep sending us happy songs with rhythm, colors and portuguese language! I should wish that Suzy was not that glam-infected, but more on the level on the others on stage. I don`t mean that she should be naked, but she appears a bit stiff compared to the others. I think this is an exciting, funny thing and even with a good hidden keychange. And I, I get the longing for a Pina Colada, a sunbed, and a beach restaurant in the sunset from this song. But, to be honest..... Is it good?
My review: 4/10
Finale? No




The Netherlands. The Common Linnets "Calm after the storm"
Jeg liker mye monoton musikk. Jeg skjønner ikke manges behov for at en låt skal "ta av", eller at det skal skje så mye.
Hvis jeg liker meg i en stemning, så kan en låt gjerne holde meg der tre minutter, uten store endringer. Det gjør The Commin Linnets i denne herlig monotone, behagelig countryinspirerte låta. Dessverre har ikke slike sanger ofte så store sjanser i Eurovision. Men en sang blir ikke dårligere av å gjøre det svakt på resultattavla i mine ører.
Min vurdering: 9/10
Finale? Yes

I like monotone music. I don`t understand many peoples need for so much to happen in a song. If there is a mood in a song that I like, the song may keep in that mood for ten minutes without boring me. 
The Commin Linnets keep me in a comfortable, relaxing mood in the monotone, pleasant countryinspired song. Unfortunately this kind of songs doesn`t have good chances in Eurovision. But a song will not get better in my ear by a good result, or getting worse by a bad result.
My review: 9/10
Finale: Yes




Montenegro. Sergej Cetovic. Moj Svjet
Jeg elsker denne. For meg er dette mye av hva Eurovision handler om. Vakker musikk fra deler av Europa vi ellers ikke hører så mye fra. 
Nå skjønner jeg ikke teksten, men den låter vakkert i ørene mine. Dette er etnisk inspirert, det er melodisk og kompetent framført. Neida, det er ikke veldig originalt, men det går rett inn hos meg.
Min vurdering 9/10
Finale? JA!

I love this one. For me, this is so much of what Eurovision is about. Beautiful musik from parts of Europe we don`t hear from that often.
I don`t understand the lyrics, men it sounds wonderful in my ears. This has a ethnic influence, it is melodic and competent performed. No, it is not that original, and I don`t think it`s gonna win. But i love it.
My preview: 9/10
Finale? YES!




HUNGARY. ANDRAS KALLAY-SAUNDERS "RUNNING"
En foruriligende sang om familievold. En jente som løper fordi hun blir slått av faren hjemme. Hun løper for å se et smil. Finne trygghet.
Tunge greier. Men heldigvis kan Eurovision brukes til annet enn skjell med perler i, og brusten kjærlighet. I tillegg er det en god melodi, godt framført, og med en dynamisk oppbygging med en detaljrik produksjon. Blant annet noen herlige gitarlyder.
Min vurdering: 10/10
Finale? YES!

A disturbing lyric about family violence. A girl is running cause she is being abused by her father at home. Se runs til find a smile. Find security.
Heavy stuff. But I´m glad Eurovision can be a stage for other things that pearls in a shell, or broken love. 
This is also a good melody, steady performed and with a dynamic composition. The production is full of details like a delicate guitarsound. 
My review: 10/10
Finale? YES!






















Ingen kommentarer: