Sider

Storfavaroitten fra Armenia med anti-homo uttalelser. Ifølge menneskerettighetsblogg

Storfavoritten fra Armenia, Arman MP3 gir gass
på bilen for å komme seg
unna når han ser homofile på gaten. Han synes også det
rer vanskelig å dele scene med en transperson i Eurovision. 
Oddsfavoritten Arman MP3 fra Armenia har kommet med uttalelser om at han synes det er vnaskelig å dele scene med transpersonen Conchita Wurst, og at han gir ekstra gass for å komme unna når han ser en homofil på gata.
Noen ganger bør alle øve seg på å holde munn, og synge sangen sin i stedet.




En blogg som skriver om menneskerettigheter for homofile har et innlegg med sitater fra en pressekonferanse med Aram MP3 fra Aremenia.
Dette er sitater fra en pressekonferanse Aram holdt 20.mars hvor han sier ting som kan oppfattes diskriminerende ovenfor homofile generelt, og den østerriske artisten Conchita Wurst spesielt.
Conchita Wurst er østerrikes artist, som er en transperson med skjegg og kvinneklær. 


Conchita Wursts spesielle stil vekker
reaksjoner. Armenias artist sier det er
vanskelig å skulle dele scene med hen.



Han sa at han håper de i løpet av Eurovision kan hjelpe Conchita til å finne ut om hen er mann eller kvinne.

Han sa også at han speeder opp bilen hver gang han ser en homofil eller transperson langs veien, for å komme seg unna. Men at det blir vanskelig på scenen i Eurovision fordi han da skal på samme scene som blant andre Conchita. Alle artistene skal i år delta i et felles pausenummer sammen med Emmelie de Forest.
 Han sier han ikke vil prøve å stikke av, men at det er en utfordring å dele scene med henne. 

I ettertid har Aram forklart at han sa dette delvis for å være morsom, og få journalistene til å le.
Men at han var helt ærlig.

Forfatteren av bloggen utfordrer Aram til å dra de samme "spøkene" og de samme synspunktene foran journalistene når han kommer til København.


Noen ganger tror jeg det er lurt å øve seg på å holde munn. 
På samme måte som Conchita må ha lov til å kjøre sitt prosjekt og hevde sine synspunkter, så skal også Aram MP3 ha den samme retten. Grunnleggende sett.
Selv om jeg personlig heier mer på Conchitas holdninger enn på Arams.
Dette fordi jeg mener at envher minoritet har behov for sterkere stemmer, sterkere markeringer og mer støtte enn majoriteten.
Så kan jeg personlig mene at skjeggete dame er parodisk, tullete og med på å trekke oppmerksomheten vekk fra hva Eurovision skal handle om.
Likevel hen er i sin fulle rett. Og jeg har mer sans for hens markering, enn av Arams uttalelser. Tross alt.

Når Aram flagger sine holdninger til homofile og transpersoner generelt tror jeg han støter fra seg store deler av de mest trofaste Eurovision fans. Mange av disse har homofil legning selv, eller er i alle fall slik jeg kjenner dem "open minded" i forhold til at mennesker er ulike både fra skapelsens side, og i hvordan vi velger å leve livene våre.

Å hevde at du har problemer med å dele scene med en transperson, og at du kjører litt ekstra fort for å komme deg vekk når du ser en homofil er heller ikke akkurat noen sjarmoffensiv ovenfor de verdier jeg oppfatter som gjeldende blant Eurovision-fansen. 

Jeg synes det er trist. Han burde ikke sagt dette, for det vrir fokus over på alt annet enn hva Eurovision skulle handle om: Musikk, og fellesskap på tvers av ulikheter.
På den annen side, jeg har ikke lyst til å ignoere dette siden han tross alt har sagt dette offentlig.

Jeg hadde ikke tenkt å stemme på verken Armenia eller Østerrike i år, fordi jeg synes det er andre låter som er ti ganger bedre. Så på den måten slipper jeg å velge mellom disse to.
Men om det skulle være en duell mellom disse to, og jeg MÅTTE velge så hadde jeg helt klart gitt uforbeholden stemme til Østerrike.

Her er låtene til disse to. Storfavoritten Armenia:


Så Conchita Wurs fra Østerrike:

Og Østerrikes 

Ingen kommentarer: