Sider

Bare naturkatastrofe kan hindre at Norge kommer seg til finalen

Carl Espen kan smile lurt.
Oddsen er bare 1- på at han
vinner sin semifinale. 
Jeg tror jeg våger å være såpass bombastisk som å påstå at bare en naturkatstrofe kan hindre Norge fra å gå til finalen i årets Eurovision.
Dette til tross for et litt vanskelig startnummer. Oddsen er nå akkurat like god for at Norge vinner sin semifinale, som at Armenia vinner hele sulamitten.


I dag ble startrekkefølgen for semiene avslørt av EBU. Den viser at Norge starter som nummer tre i vår semi. Her er startrekkefølgen i sin helhet: 


Semi-Final 1
1.  Armenia
2.  Latvia
3.  Estonia
4.  Sweden
5.  Iceland
6.  Albania
7.  Russia
8.  Azerbaijan
9.  Ukraine
10. Belgium
11. Moldova
12. San Marino
13. Portugal
14. The Netherlands
15. Montenegro
16. Hungary

Semifinale 21. Malta
2. Israel
3. Norway
4. Georgia
5. Poland
6. Austria
7. Lithuania
8. Finland
9. Ireland
10. Belarus
11. F.Y.R. Macedonia
12. Switzerland
13. Greece
14. Slovenia
15. Romania

Akkurat i dag er oddsen helt lik på at Norge vinner vår semifinale, som på at Armenia vinner hele sulamitten. Begge deler har så oppskitsvekkende lave odds som 1. Du får altså bare såvidt tilbake innsatsen din om du tipper på at Norge vinner sin semi, eller at Armenia vinner finalen.
Armenia har da også fått æren av å åpne hele greia, som første startende i semifinale 1. 
http://www.oddschecker.com/tv/eurovision/winner

Norge ligger på tredjeplass i veddingen på hvem som vinner selve finalen. Foran oss akkurat nå er Armenia og Sverige. Det er altså akkurat nå tre ballader helt i front.

Oddsen er ikke alltid helt til å stole på, men at den skulle være så totalt feil så seint i sesongen ville vært høyst merkelig. Det er femten låter i vår semifinalen, og ti går videre.


Når oddsen for at vi vinner vår semi er så lav som 1, så er det lov å ta det som et veldig godt tegn.
På ulike fanmålinger varierer det noe mer, men jeg har vel til gode å se en måling hvor Norge er lavere enn enn niendeplass.
Ut i fra alt dette bør vi kunne føle oss litt trygge i semien.

Likevel er jeg ikke helt trygg før 8.mai klokka 23.00. Da sitter jeg i salen, og på formiddagen har jeg spist lunsj på Nordens beste restaurant: Geranium. Så min dag er på en måte reddet, og blir fantastisk uansett.
Jeg skal også skaffe meg en Carl Espen hettegenser å gå rundt med i Kongens by. 

Her er Armenias bidrag som er skyhøy favoritt på oddsen til å vinne Eurovision Song Contest 2014: 

Og her er sangen fra Israel som opptrer rett før Carl Espen i vår semi: 



Her er da den som skal på scenen etter Norge. Georgia: 


Vi kan jo trygt slå fast at "Silent Storm" i alle fall vil skille seg kraftig ut.


Ingen kommentarer: