Sider

Kanskje har vi en storfavoritt i MGP uten å "se" den?

Jeg gjorde et tankeeksperiment i går. Jeg lekte litt med tanken hvordan en del låter ville bli mottatt hvis de ble framført av artister med mer kjente navn.
Mo, Linnea Dale, Cir.Cus og El Quero er i grunnen kjente nok.
Men jeg mener at særlig èn av låtene hadde blitt ansett som soleklar favoritt med en kjendisartist på scena. Og er det i så fall helt rettferdig mot låta, i en melodikonkurranse? Nei.



Tenk det at låta "Sing" som framføres av Oda Larsen (fra The Voice) og Wulff hadde blitt famført av Tom Hell og Marion Ravn? Jada, jeg ser at det er en litt vill tanke.
Men hadde vi ikke da ansett låta som en større favoritt enn den er nå?



Eller se for deg at det var f.eks Bertine Zetlitz som skulle framføre "Right Now" Da jeg er sikker på at dette refrenget som smyger seg inn i hjernen på en leken måte hadde blitt sett på som en stor favoritt:



Eller kanskje den låta som jeg, etter å ha sovet på det i natt, tenker pr. nå faktisk er den største favoritten. "Silent Storm" med Carl Espen. Tenk om det var Truls eller Martin Halla som framførte den?
Sannsynligvis hadde det blitt en soleklar favoritt i aviser og bloggeres spekulasjoner.
Fordi det er den eneste balladen i år, fordi det er en slik vakker ballade med en stor stemme og fordi den har det siste startnummeret av de alle. Noe som normalt, like it or not, i spekulasjoner er med på å gi et favorittstempel.



Poenget mitt er enkelt og greit det at vi kanskje lettere deler ut "favorittstempler" til artister som vi kjenner godt fra før. Mens Melodi Grand Prix jo er en låtskriverkonkurranse, hvor det er låtene som konkurrerer.

I den europeiske finalen spiller det liten rolle om artisten er berømt eller ikke berømt hjemme i Norge.
Det som teller er trygghet, utstråling og hvordan det sceniske ser ut, i tillegg selvsagt til å synge og formidle låtene så bra og ekte som overhodet mulig.
Som regel vil erfarne artister har mer av slik trygghet, enn helt ferske. Og Carl Espen er virkelig en fersking på scena. Men, det kan hende han har både nerver av stål, og et varmt hjerte som gjør at han framfører balladen som om han ikke har gjort annet i hele sitt liv.

Min konklusjon er derfor at som låt, så kan det være at vi overser "Silent Storm", fordi den framføres av en ukjent mann. Jeg tror denne låta, dersom den holder hva den lover når vi får hørt hele låta, er en veldig stor favoritt til å vinne MGP. Hvis framføringen holder.

Min utfordring til deg er: Hør gjennom låtene, og tenk deg hva du hadde syntes om selve låta om du ikke ante hvorvidt artisten var kjent eller ikke. Du kan rett og slett leke litt "The Voice" mentor. Lykke til!



Ingen kommentarer: