Sider

Min spådom: Hvem vinner i kveld!

Jeg heiet Margaret fram i 2.semfinale i Eurovision.
Så er den store dagen her. For meg, og for alle andre Eurovision fans. Helt siden 8.april 1967 har jeg vokst opp med og levd med Melodi Grand Prix. Eller Eurovision Song Contest som er det formelle navnet på konkurransen. Jeg er født med keisersnitt ved Gjøvik sykehus 29.mars 1967. Det sies at min mor jeg kom hjem fra sykehuset 8. april, og at jeg lå i stua på kvelden da Sandy Shaw vant finalen denne kvelden. Snakk om å få Grand Prix inn med morsmelka.


I kveld går den 58, finalen på lufta i Malmø. Antall seere er vanskelig å anslå. Men en regner alt fra 100 millioner til 600 millioner. Det kommer an på om man regner repriser, forsinkede sendinger, alle som ser det på net osv. Det sendes ikke bare til Europa, men også til Kina så vidt jeg har hørt, til New Zealand, Sør Afrika og Australia. Både Sør Afrika og Australia har aktive Grand Prix klubber.

Så hvordan går det i kveld? Som regel gir oddsen oss en viss pekepinn. Men det kan skje som i 2011. Da kom ingen av de seks øverste på oddslistene topp seks i selve konkurransen. Azerbaijan som lå på en sjuendeplass på oddsen vant plutselig hele greia.

Men som regel gir oddsen en viss pekepinn. Øverst på LISTA ligger Danmark, mens Norge ligger på andreplass. Rarere ting har skjedd i Eurovision enn at den som ligger nummer to går hen og vinner.

Hva taler mot at Danmark vinner?

  • Keltiske toner har ikke gjort det superbra de siste årene. Slike rytmer og toner er litt fremmed i landene lengst øst
  • Låta er for utspekulert og har for mange elementer fra tidligere vinnere til at juryene helt kjøper det. Juryene teller 50%

Hva taler for at Danmark vinner?
  • Den skiller seg ut ved å være så lettfattelig.
  • Den har et lekkert sceneshow med pyro og konfetti som gir den et "vinnerpreg"
  • Emmeli de Forest synger bra, og låta er ikke så avhengig av stødig vokal
Når jeg snakket med folk i Malmø var det mange som sa ting som: "Det er nok Danmark som vinner, dessvere". "Nå vil jeg helst at den og den vinner, men det blir nok Danmark". Jeg har ennå til gode å møte noen som virkelig, helt oppriktig og uten forbehold elsker den danske låta. De fleste synes den er grei, og TROR den vinner.
Men hvis mitt inntrykk stemmer for resten av Europa også, så ligger de høyt på bettinglistene fordi folk spiller på den danske fordi de TROR den vinner. Og ikke primært fordi det er den de liker best.
Så blir det et forsterkende inntrykk av å være favoritt, og flere som spiller på den osv. 
Men når folk i stuene skal stemme, så stemmer de ikke på den de tror kommer til å vinne. Da stemmer vi på den vi liker best.
Da kan mye åpne seg opp.
Jeg tror Azerbaijan blir farlige. Det samme kan Ukraina bli. Jeg mener også at Finland skiller seg så mye ut at den også kan blande seg inn. Det er ikke mange gladlåter av denne typen med.


Hva taler for at den andre favoritten Norge vinner?
  • Den er populær hos profesjonelle bransjefolk. Blant annet hat "The Guardian" kåret den til en av de seks mest spennende skandinaviske pop-låtene for tida. Uavhengig av Eurovision. Dette kan gi gode jurypoenger. Og juryen teller 50%
  • Låta er original og moderne. Det er et kriterium juryene vektlegger
  • Margaret synger stødig, og koristene gjør en stødig jobb med å utføre en vanskelig oppgave. Også noe juryene vil sette pris på
  • Hvis FOLKET i Europa gir oss rundt 4-5 poeng, mens juryene gir oss 10 eller 12 over det hele kan det holde til seier.
  • Vi har startnummer 24. Det er bare Georgia og Irland etter oss. Det gjør at de som skal stemme kan huske låta vår godt når de skal stemme etter å ha sett og hørt alle låtene.

Hva taler mot at Norge vinner?
  • Låta kan på mange vanlige seere virke for moderne, for bråkete. "Det er jo bare trommer"
  • Noen kan mene at andre fortjener å vinne så kort tid etter forrige norske seier
  • Noen "straffer" gjerne favorittene ved å stemme på de like bak, fordi "favorittene får så mange stemmer allikevel"
Så jeg tror faktisk jeg våger å være såpass otimistisk at jeg tipper seier til Norge i kveld. Men det er jo hakket mer sannsynlig at Danmark vinner. Likevel: Startnummer, jury-apell, og Margarets uovervinnelighet på scena gjør at hun kan skille seg nok ut til å vinne.

Andre som kan blande seg inn er : Italia, Storbritannia, Ukraina og faktisk Island.

Husk, i 2011 vant ikke noen av de øverste favorittene. Dette blir spennende! Norge kan vinne, og kringkastinssjefen Tor Gjermun Eriksen er helt tydelig på at han vil at Norge skal vinne, og at det blir både moro og viktig for NRK å arrangere finalen neste år, dersom det skulle skje.
Nå er kostnadene også redusert, og deltakeravgiften for hver land økt noe fra og med neste år for å gjøre det mer overkommelig å vinne, og arrangere. 

Heia Emmelie, Heia Margaret og heia alle andre fra hele Europa! Mitt hjerte banker faktisk litt ekstra også for Bonnie Tyler. Det er mye moro i vente.

Happy Eurovision everyone!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har en utrolig bra blogg!Jeg er bare 17 år gammel, men gud som jeg elsker Eurovision! Når det er tid for ESC så er sommeren i gang,og det er duket for folkefest. Det er helt utrolig hvordan musikk binder folk sammen, og tenk at vi er får oppleve dette nærværet i kveld!!
Håper veldig på at Norge vinner, men jeg er veeeldig usikker. Tror Tyskland blir topp 5, i og med at Cascada er ganske kjent og låta har jo en viss partyfaktor. Likevel så får jeg litt Euphoria-vibber av sangen. Romania sin sang kan få mange stemmer med tanke på kreativitet, i tillegg til stemmene Romania får av sine mange naboland. Dette blir spennende, fingrene er krysset for Norge!