Sider

90 talls retro og Italiensk sjarmør. Min vurdering av de direktekvalifiserte.

Eurovision er et spleiselag. De som bidrar med mest penger, og flest seere slipper å kvalifisere seg
Marco Mengoni for Italia
gjennom semifinalene. I tillegg er verstlandet direktekvalifisert. Sverige har trukket startnummert 16, mens vi ennå ikke vet hvor i finalen de andre skal opptre.
Her er de seks direktekvalifiserte, og mine vurderinger av dem: 


16  SVERIGE: Robin Stjernberg - You

Rombin Stjernberg kom fra andresjansen til finalen i Friends Arena og vant hele greia. Det har aldri skjedd før. Sverige plukker vinnerlåt både ved at svenskene stemmer på telefon, og med en internasjonal jury. Det var juryen som ble avgjørende for at Robin Stjernberg vant. Folket hadde han på en andreplass. Robin har sunget i "boyband" har en imponerende stemme. Låta You er delvis skrevet av Joakaim Harestad Haakaas fra Norge. Den er krevende voklamessig, og vil med litt uflaks høres slitsom ut. Det kan minne litt om jazzsaksofonister som ikke er opptatt av å gi en god musikalsk opplevelse, men vise hvor fort de kan spille. Oddsen gir odds på rundt 12 og er derfor såvidt innenfor Topp Ti. Etter min mening var det den aller beste låta som vant Melodifestivalen i år. Den har en slitesterk melodi og en fascinerende refreng. Jeg gir denne 4/6

FRANKRIKE: Amandine Bourgeois - L'enfer et Moi

Amandine Bourgeois har samarbeidet med en av mine favorittaritster "ZAZ". Hun er 33 år og vant Idol i 2008. En ekspertjury valgte henne til å konkurrere for det franske flagget i år. Dette er en av de låtene jeg synes har et mer spennende vers enn refreng. Jeg synes versene lover en mørk, kul bluesstemning som kan like. Så flater det noe mer ut i refrenget. Frankrike har pleid å være forhåndstippet høyt. I år er det ikke det. Jeg må innrømme at jeg ble skuffet over årets franske bidrag, selv om det jo er et av årets bedre, totalt sett. Jeg gir 3/6

??  ITALIA: Marco Mengoni - L'essenziale

Marco Mengoni har hatt førsteplassen på Italienske hitlister lenge. Ikke bare første, men han har også hatt flere låter inne samtidig. Dette er derfor en Italiensk superstjerne, i alle fall akkurat nå. Marco Mengoni var vinneren av årets San Remo festival, og Italia sender som regel den til Eurovision. Dette er en ballade akkurat slik du forventer fra Italia. Det er vakkert, det er stemningsfullt og de har ikke falt for fristelsen til å gjøre den enda mer dramatisk og la den "ta av". Den tippes å ligge trygt innenfor Topp Ti. Den er nesten et minutt lenger i studioversjon, og må kuttes ned til 3 minutter. Det tror jeg ikke den vil tape mye på. Jeg gir 5/6

?? SPANIA: ESDM - Contigo Hasta El Final
ESDM har hatt mange hits i hjemlandet. De kaller musikken sin for keltisk pop. Her er også sekkepipa med. Jeg synes dette er vakkert, men jeg får problemer da låta gjør et temposkifte. For da er det ikke lenger en vakker ballade, men det blir heller ikke en veldig fengende poplåt. Likevel er jo dette noe mer spennende enn de verste klisjèlåtene. Spania tippes en dårlig plassering på oddsen. Jeg skulle ønske de hadde valgt tydeligere om dette skulle være fugl eller fisk. Nå er det en flyvefisk som ikke helt klarer å svømme, men som heller ikke helt klarer å ta av. Da blir det litt lunkent. Jeg gir 3/6



?? STORBRITANNIA: Bonnie Tyler - Believe In Me

Bonnie Tyler. Damen som hadde hitlåter som "Simply The Best" før Tina Turner rappet den og gjorde den til sin. Hun hadde på 70 tallet megahiten "It`s a heartache". Nå er dama godt over 60 år, og dessverre har hun gjort forsøk på å skjule dette som gjør at ansiktsmimikken er såpass redusert at hun ikke akkurat ser yngre ut enn hun er. Men låta er flott den. Jeg elsker teksta i den. En tekst om å tro på sine nærmeste, mer enn å tro på mer luftige ting som universet, Gud eller hva det måtte være. Dette er en koselig ballade som helt fint kan leve et liv utenfor Eurovision. Den kler stemma til Bonnie Tyler perfekt, og de har hatt disiplin nok til å beholde låta som en trygg ballade tvers igjennom. Jeg gir 5/6. På oddsen ligger denne og vaker rundt en 10.plass, som en del andre.

??  TYSKLAND: Cascada - Glorious

Cascada hadde for snaut ti år siden en del hits. Blant annet "Everytime" we touch. Eurodance er vel en passende beskrivelse på denne sjangeren. Låta blir for meg noe bortimot en retrolåt fra 90-tallet. Det er bare det at 90 tallet føles så ferskt for meg, at jeg ikke er helt klar for retro herfra ennå. Låta minner ikke så rent lite om "Euphoria" i produksjone, og i deler av melodien i refrenget. Men, det er bare tull å snakke om plagiat. Fordi det er så mange rolige låter i år, og ganske få "henda i været" låter i år, så er denne et friskt pust. Men i en konkurranse med flere dancelåter enn i år, så tror jeg denne hadde falt dypere enn den gjør i år. For i år er denne tippet som en av favorittene sammen med Danmark og Norge. Vi får se. Fordi den har de konkurrentene den har, så skal jeg gi 3/6



1 kommentar:

Ole-Aleksander W. Lien sa...

Jeg håper så inderlig at Østerrike kommer seg til finalen. Natalia synger Shine på en fenomenal måte, og sangen er en av de klart beste i år.

Desverre klarer jeg ikke å like Cascada sin Glorius, fordi hun synger surt som bare det live. Og jeg har desverre hørt frasene "let's set the world on fire" og "we are glorius" og alle de forferdelige klisjeene før. Sangen er også plagsomt nært et plagiat av Dont You Worry Child av Swedish House Mafia. Men sangen blir nok å ligge blant topp 10, men personlig håper jeg den blir å havne i bunn av lista.

Danmark sin låt er veldig "safe", men jeg plages av hvor mye forskjellig de presser inn i både sangen og fremførelsen. Personlig synes jeg den blir forferdelig flat, og dynamikken forsvinner. Men jenta synger sjarmerende bra, og melodien er grei. Men håper heller ikke den vinner i år (selv om den mest sannsynligvis gjør det).

Personlig håper jeg faktisk at enten Norge (for første gang siden 2009 har vi en låt jeg 100% kan stå bak, om ikke mer enn Fairytale), Østerrike, Russland eller Hellas vinner.

Margaret Berger er fantastisk, både i karisma, sceneopptreden og stemmebruk, og jeg håper vi klarer å dra inn seieren i år. Det er ikke så usannsynlig at vi kanskje gjør det!