Sider

Min ultimate norske finale av MGP

I morgen er det ei uke til første delfinale av MGP.  Jeg har laget min "drømme MGP" for å komme i stemning.
Starten går i debutantbyen Steinkjær. Førstkommende onsdag klokka 20.15 får vi vite hvilke artister som skal være med i årets første delfinale. Det er lurt av NRK å holde kortene tett inntil brystet helt inntil sending. Det vil skape litt større trøkk og større interesse enn om nyhetene spres tynt utove helt fra November.
Likevel, faren med å vente så lenge med å avsløre artistene er at forventningene blir større, og dermed også faren for skuffelse.
Når NRK skal presentere artistene i en direktestending onsdagen før delfinalen, så bør det jo være noen navn, noen låter, noen historier som folk synes det har vært verdt å vente på.
Dersom det her bare kommer intetsigende artister, låter det går 13 av på dusinet og noen litt uinspirerte programledere faller det hele som et korthus.
Men jeg tror ikke det er noen fare. Det er nye koster i MGP-redaksjonen, og de er nok sultne på suksess og vise at de kan skape et enda bedre MGP enn Per Sundnes.


For å komme i stemning foran første delfinale har jeg laget min drømmefinale av MGP. Den er satt sammen av låter som har vært med i MGP tidligere, og som har vært mine favoritter. Her er min drømme-MGP. Dette er altså en tenkt startrekkefølge, og ikke en ønsket resultatliste. Det er utrolig mange låter å ta av, og det er mange fine jeg ikke fikk plass til. Men jeg håper du blir med og stemmer, og gir dine stemmer som kommentar. 1-12 poeng til disse låtene. Lykke til!


Melodi 1: "Karma" med Anita Skorgan (Nr.2 i 1985)


Melodi 2: "Voi Voi" med Nora Brockstedt (Nr.1 i 1960)

Melodi 3: "Optimist" med Jahn Teigen (Uplassert i 1989)



Melodi 4: "Fairytale" med Alexander Rybak (Nr. 1 i 2009)



Melodi 5: "Be good to me" med Tomine Harket (uplassert i 2010)


Melodi 6: "Vindar" med Inger Lise Rypdal (3 poeng bak vinneren i 1984)


Melodi 7: "Find my girl" med Alexander Stenerud (4.plass 2009)



Melodi 8: "Parken" med Radka Tonef (8.plass i 1980)


Melodi 9: "Yes Man" med Bjørn Johan Muri (4.plass i 2010)



Melodi 10: "Nocturne" med Secret Garden (1.plass i 1995)


Hvis du gidder, så hadde det vært morsomt om dere bloggleserne mine kunne gi deres 1-12 poeng til disse låtene. Så finner vi denne bloggens vinner :-) Legg inn stemmene som kommentar på blogginnlegget. 



8 kommentarer:

Ronny Paulsen sa...

12 poeng: Optimist
10 poeng: Nocturne
8. poeng: Karma
7. poeng: Fairytale
6. poeng: Voi voi
5 poeng: Vindar
4. poeng: Find my girl
3 poeng: Parken
2. poeng: Be good to ME
1 poeng: Yes man

Unknown sa...

Men Anders da: Hvorfor har du ikke tatt med Jahn Teigens "Glasnost" fra 1988?
At den ikke vant den norske finalen er en skam.. Stemningen i Chateau Neuf var iallefall pro-Teigen det året.. :-)

Anders M. Tangen sa...

Da er det Jahn Teigen som leder så langt da en av juryene har gitt sin stemme ;-p
Tom, Det har vært arrangert MGP i 57 år. Det er utrolig mange låter å velge imellom. Synes jeg bare kunne ta med èn Teigen låt. Og jeg synes nok Optimist er hans beste. Og det var ikke akkurat anti-Teigen stemning i Stavanger Forum i 1989 heller.

Arnfinn Christensen sa...

Karma. Uten tvil. Spennende harmoniløp, selv om oktavhoppet på ordet KARMAAAAA blir på grensen til skrål. Likevel, den husker jeg, etter alle de årene.

Anonym sa...

12 Fairytale
10 Find my girl
8 Karma
7 Optimist
6 Voi Voi
5 Karma
4 Nocturne
3 Be good to me
2 Vindar
1 Parken

Hilsen Siw S. :)

Anders M. Tangen sa...

Nå er det jevnt i toppen, etter to juryer. Teigen og Rybak har begge 19 poeng

Anonym sa...

12 Fairytale
10 Karma
8 Find my girl
7 Optimist
6 Nocturne
5 voi voi
4 Yes man
3 Parken
2 Be good to me
1 Vindar

Anders M. Tangen sa...

Da rykker Rybak i fra etter tre "juryer". Fairytale har nå 31 poeng. Mens det tidligere ekteparet Teigen/Skorgan deler andre plassen med 26 poeng for Teigens "Optimist" og Skorgans "Karma". På tredjeplass med 21 poeng ligger Alexander Stenrud med "Find my girl"