Sider

Finlands tolv låter. Ilmalaivalla!


I dag kom de tolv låtene som gjennom to "heat" skal konkurrere om å representere Finland i Eurovision i Malmø. Det spenner fra Eurodisco, via soul, til melankolske ballader og finske kultlåter.  Den sangen jeg umiddelbart festet meg ved, etter å ha hørt dem med et halvt øre er låta Ilmalavalla (Luftskip), med gruppa Rautakoura.  Men jeg tror ikke Finland har en låt blant sine bidrag som er vinnerkandidat i Malmø.  Den første av to heat går av stabelen 17.januar. En dag etter at de seks første norske artistene og låtene er presentert på NRK.


En av de rareste, mest finske om morsomme låtene er Rautakouras "Ilmalavalla".



Vi går rett på sak. En av låtene får meg rett ut på den finske landsbygda. Her er det badestamper på plenen, finner med fett hår som løper etter kona si med bjørkeris, dritafull på Vodka.
Borti et hjørne av plenen står disse gutta og ljomer. Joda, det er fordomsfullt, det er litt slemt. Men det er morsomt ment. For jeg elsker Finland, og Helsinki er en av mine absolutte favorittbyer. Låta er morsom, den har et refreng og en tittel som er utrolig morsom å si. Jeg blir blid bare jeg sier Ilmalavalla med så finske "l"´er jeg kan få til. Her hører du Rautakoura med "Ilmalavalla".




Men for å være helt ærlig så tror jeg ikke at denne vinner verken i Finland eller i Malmø. Jeg tror kampen om seieren vil stå mellom en flott poplåt og en melankolsk ballade med et umiskjennelig finskesug i bunnen av lydbildet. La oss høre den flotte poplåta først.  Diandra med låta "Colliding into you". Refrenget sitter der det skal. Den funker på radio, det er lett å lære seg refrenget, og hun synger bra. En sannsynlig vinner:


Det blir ikke finsk uten noe melankolsk. Finnene greier ofte mesterstykket å være melankolske uten å bli tunge, eller triste. Mikael Saari deltar i år med balladen "We should be through". Og siden det er finsk, så har han ganske langt hår. Jeg synes han synger flott. Låta lider under mangel på et tydelig refreng, og Finland sendte ballade i fjor, en av mine favoritter i 2012. Den kom seg ikke til finale, og kanskje er de derfor redde for å sende ballade i år også? Uansett, skal de velge en ballade, så er det en dramtisk og sterk en synes jeg. 


Uansett, dette er bare min synsing. I fjor var min synsing helt ute når det kom til hva som ble resultatene til slutt. Så dere får ta det med en kilo salt. Så får dere heller høre låtene selv, og finne deres favoritter. Nå vet dere hva jeg tenker.  Klikker du på denne linken, så kommer dere til en side hvor alle de tolv låtene presenteres. Onnea Suomo. Det er finsk og betyr Lykke til Finland. 


Ingen kommentarer: