Sider

Dette er låtene som konkurrerer i kveld!

Hajji ble tatt imot vel i mot i Florø
Jeg har i et tidligere innlegg vurdert låtene utifra førsteinntrykket. Da var jeg ganske lunken til de fleste av låtene fordi de fikk meg til å føle meg gammal. Nå har jeg hørt dem minst en gang til, og jeg har endret syn på flere av dem. Her får du en presentasjon av låtene som konkurrerer i kveld, og med min vurdering. 







Martin Blomvik åpner i kveld
1. "Det vakje mi tid" Martin Blomvik
Denne er allerede en hit på P3 og andre radiostasjoner. Godt gjort, siden den ble sluppet på onsdag! Det er ikke hvem som helst som har skrevet denne dub-step låta. Martin har skrevet den sammen med Bjørn Johan Muri  og Mats Weinholdt. Det er en tekst om å føle seg sviktet og forlatt. Rap på nynorsk! Det funker overraskende bra, og refrenget er av en slik forferdelig irriterende type som limer seg fast i hjernen. Låta har fått god anmeldelse i de fleste aviser, og jeg liker den også nå. Jeg tipper denne videre til Spektrum. Hør den i Spotify her: Martin Blomvik – Det Vakje Mi Tid
Eller se den på YouTube:

Annsofi med låt av Rybak
2. "I´m with you" Annsofi
Annsofi var min og manges favoritt da hun var med i X-faktor. Ikke bare har hun Europas søteste smil når hun smiler med alle tenna både nede og oppe i munnen. Hun har også en av Europas beste stemmer. Låta er skrevet av Aleksander Rybak, og det høres. Denne har fått god mottakelse ute i Europa blant MGP fansen. Dette er absolutt den andre låta jeg tipper til å gå videre i kveld. Den blander det norske med det internasjonale og framstår som tradisjonell i MGP-sammenheng. Og hvorfor skal vi være så redde for det tradisjonelle? Etter å ha prøvd opera, Zwahili og en barneverbyråkrat mer persiske rytmer uten at noen av de tre har imponert sangmessig er jeg i år åpen for å stemme fram noe tradisjonelt, trygt og flott. Heia Annsofi. Hør låta i Spotify her: Annsofi – I'm With You
Eller se den veldig enkle, og sannsynligvis billigproduserte videoen her: 

Shackles
3. "On hold" Shackles
Også Shackles kommer fra et av disse utklekkingsprogrammene på TV2. Shackles far fire stykker da de var med i X-faktor i 2009. Nå har alle modnet litt, og dermed er de nå bare to. Låta er ikke i min gate i det hele tatt. Det blir amerikansk for meg. Men den er listet for spilling på radio, og har solgt bra på iTunes. Det blir litt for amerikansk og gnålete i mine ører, men det er ikke mine ører som avgjør det hele. Jentene leverte alltid bra på scena i X-faktor og har absolutt alle muligheter for å levere et spektakulært show i kveld. Låta er skrevet av New York-baserte Silya Nymoen, K-one (som blant annet har skrevet for Timbuktu) og John Lundvik som skrev den offisielle bryllupslåta da prinsesse Victoria og Daniel giftet seg i 2010. Et svensk-norsk samarbeid med andre ord. Hør den i Spotify her: Shackles – On Hold



Hans-Eril Dyvik Husby = Hank



4. "No one" Hank
Ja, det er han selveste. Altså Hank von Hælvete. Mannen som har vært vokalist i turboneger, spilt Cornelis Vreeswijk i filmen om hans liv og som har spilt Jesus i Jesus Christ superstar. Nå er han bare Hans-Erik Dyvik Husby. Eller Hank da, som han insisterer på å kalle seg. Låta handler om livet hans på godt å vondt. Om å greie seg alene, om å kravle litt på bunnen, men reise seg opp igjen. Mot slutten kommer duettpartneren Josefin Winther  inn og løfter låta sammen med en herlig hammondorgel detalj. Bergensartisten har også skrevet låta. "No one" vinner seg etter noen gangers gjennomlytting og er så skranglete at det kler teksten og livet som beskrives. Faktisk ganske troverdig i all sin uperfekthet. Også engelsken skrangler litt her. Dette er  litt 90-tallet hvor Greenday møter Return. Hør den i Spotify her: Hans-Erik Dyvik Husby – No one


5. "Ulvetuva" Fjellfolk
Mens ulvedebatten preger media for tida kan dette sees på som et innlegg, men er egentlig et sagn fra Bykle. Forferdelig trist historie egentlig. Om den gravide mora som blir tatt av en ulveflokk. Jenta venta små, men dei fekk aldri middag sjå, for ut av fjellet kom ulvar grå. Helga Jacobsen synger behageligere enn både Helene Bøksle og Sissel Kyrkjebø synes jeg. Hun har jazzbakgrunn og utgjorde duoen "Fjellfolk" sammen med Tor Hoslemo da de startet opp. I starten laget de eksperimentell musikk hvor de blandet jazz og elektronika. Men så kom Helge Jacobsen med, og da kom folkemusikkelementet inn også. Dette er en besnærende, flink liten sak. Den er vanskelig å bedømme synes jeg. Jeg liker den, men skulle ønske at den var dratt litt lenger i en eller annene retning. Hør den i Spotify her: Fjellfolk – Ulvetuva

6. "Shine with me" Haji
Haji har gitt ut to singler i 2012, og var med i MGP i fjor sammen med gruppa United og med god hjelp fra Benedicte Adrian. Låta har han skrevet sammen med Moriad Aziman fra dansegruppa Kingwings crew. Blir de med på scena i kveld? Jeg liker verset i denne låta, det er groove og det er driv. Men jeg føler det stopper litt opp i selve refrenget. Så har produsenten Jesper Borgen brukt mye autotune, som gjør et mulig å synge perfekt rent. Men vil det være lite rent live? Er spent på hvordan dette blir på scena. Hør den i Spotify her: Haji – Shine With Me



7. "I feed you my love" Margaret Berger
Blant alle låtene som har vært med hittil i MGP 2013 er dette min absolutte favoritt. Den er rå, den er tøff og appellerer til alle musikalske leire kan det virke som på reaksjonene i ulike fora. Skulle vi sende denne til Malmø vil nok svenskene gjøre et så stort poeng de bare kan av at de første sekundene kan minne litt om deres vinner "Euphoria" fra i fjor. Men bortsett fra åpningen er dette en helt annen låt. Den er suggererende, den har et refreng som sitter og er moderne i all sin enkelhet. Jeg frykter at det norske folk ikke stemmer på denne fordi de synes den virker for "bråkete" ved første møte, og så viser det det seg å bli en enda større hit enn den allerede er, og vips så har vi skuslet bort en låt som jeg tror vil kunne bli godt likt også i Europa. Dette er den låta blant alle MGP låtene som har plassert seg lengst opp på hitlistene, og er blitt satt opp for spilling på blant annet NRKP3. Det har hendt før at åpenbare hitlåter har blitt stemt ut i delfinalen. Årsaken kan være færre seere enn under finalen, og at det dermed blir færre stemmer og dermed også mer tilfeldige resultater. Likevel jeg håper og tror at denne tar seg til Spektrum. Heia Margaret! Hør den i spotify her: Margaret Berger – I Feed You My Love
Eller se den blodferske videoen som ble lagt ut på YouTube i dag:

Så som den observante leser har fått med seg så både håper og tror jeg at Martin Blomvik, Annsofi og Margaret Berger er de tre låtene som tar seg til finalen i Oslo Spektrum.

Ingen kommentarer: