Sider

Datarock, Mimi Blix og Carina Dahl i første delfinale?

Artistene og låtene til årets MGP holdes hemmelig fram til onsdagen før selve delfinalen. Men en trenger ikke være veldig gravende journalist for å spekulere relativt sikkert om hvem som er med. I første delfinalen fra Steinkjær er jeg ganske sikker på at vi ser Datarock, Carina Dahl og Doc MC featuring Mimi Blix. Resten er ikke lett å vite hvem er.
Grunnen til at jeg tipper disse i første delfinale er at det har gått rykter om disse i årets MGP i VG i desember. Når vi da også ser på Platekompaniets sider at Datarock slipper låta "The underground" den 16.januar, altså den dagen da de sju første MGP-ltene skal offentliggjøres er det lett å legge sammen to og to. (Takk til Magnuna på NRKs debattforum om MGP)


Skjermdump fra Platekompaniet.


Datarock har vist evne til å lage både konsepter og låter som gjør at de legges merke til. Fronfiguren Fredrik Saroea kom også inn i TV-titternes hjerter gjennom "Det store korslaget" på TV før jul. Her viste han også en tilpasningsevne ved å lage en låt spesielt til korslaget, fordi han mente at mye fra Datarocks katalog for øvrig ikke var så lett å bruke i en slik sammenheng.
Derfor forundrer det meg ikke om Datarock kommer med et godt refrenge og fengende pop med bred apell i MGP lørdag om ei uke heller.
Her er hva Fredrik gjorde i "Det store korslaget" da han laget en egen låt for anledningen. Beklager helt forferdelig dårlig video og lyd, men den eneste versjonen av denne låta jeg fant på YouTube.



Ellers kommer Carina Dahl, datter av TNT trommis Morten "Diesel" Dahl er artist med base i Sverige. Var med uten hell i MGP med den både umusikalske og smått ekle "Guns`n Boys" i 2011. I år heter antakelig låta "Sleep Walking".  Kanskje er den mer i tråd med noe av det siste Carina har gitt ut, som jeg synes låter riktig så bra. 

Den tredje som ser ut til å slippe en låt på Platekompaniet 16.januar og som er MGP aktuell er Doc M.C featuring Mimi Blix. Hvem og hva Doc M.C er vet jeg faktisk ikke. Det eneste jeg har klart å finne er et italiensk band med det navnet. https://www.facebook.com/DocMCFanPage.
Her er jeg kanskje på tynn is. Men kan det tenkes at et italiensk band har samarbeid med den internasjonale modellen, med en viss sangkarriere på siden, Mimi Blix. Som også forsøkte seg med et hederlig show i 2011. Avisa "Smaalenene" har allerede egentlig bekreftet at hun er med i MGP 2013: http://www.smaalenene.no/kultur/article6403716.ece. Og sannelig ser vi at hun slipper en låt på Platekompaniet 16.januar:


Kanskje kan vi vente noe i samme gate som i 2011, men forhåpentligvis med mer trøkk og driv. Desseverre stoppet "Allergic" opp rett før refrenget og kom seg lissom aldri helt opp igjen. Her er Mimi Blix i en helt annen låt, som er adskillig bedre enn hennes MGP-bidrag i 2011. Dette er låta "Forever". Låta kommer etter en litt meningsløs intro. Du kan godt spole 30 sekunder fram:


Det er de tre av sju artistene jeg har greid å snuse meg fram til. Så får vi se om spekulasjonene mine slår til på onsdag, da vi får vite de sju første artistene og høre litt av de sju første låtene.

Den 23. januar kommer Margaret Berger med singelen, "I feed you with" love. Det er ikke usannsynlig at den da er med i Florø 26.januar. Men det kommer jeg tilbake til

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg gikk inn på Facebook siden du ga der og det står ganske greit et innlegg fra gutta om nettopp det:

Jan 6, 2013 9:33pm
Doc M.C. r ready 4 Eurovision 2013 and says hi from Oslo:)

Anders M. Tangen sa...

Hei Anonym :-) Ja jeg så det etter at jeg la ut dette innlegget. Derfor er det et nyere blogginnlegg som heter Doc M.C klarte ikke holde på hemmeligheten. De la ut en video på twitter også, hvor de sier de er klare for Eurovision.