Sider

Skal du se èn delfinale, se denne. Utrolig variert. Vurdering av 3.delfinale

Tredje delfinale går fra Florø, 4 februar. Og skal du se bare èn av delfinalene, så bør du få med deg denne. De siste åra har vinneren kommet fra tredje delfinale, jeg er ikke så sikker på det i år. Men det kommer jeg tilbake til. Uansett, dette blir et fyrverkeri av en sending med utrolig mye rart, fint og morsomt. Gled deg! Etter en småkjedelig andre delfinale er det moro at det nå er spenning, variasjon og unerholdning igjen. Dette er vurderingen av tredje og siste delfinale.



1. MTV stjerne og modell Tooji med låta "Stay"
Dette er nok et svensk produkt. Gjengen som sto bak suksessen "Popular" i Melodifestivalen i fjor har i år laget låt til Tooji. Jeg likte ikke Popular, fordi jeg ikke forsto historen i det hele tatt. "Stay" er etter min mening ti ganger bedre. Hvor god artist Tooji er under press og live vet jeg ikke, men funker det så er dette en soleklar favoritt hos meg. Jeg liker i utgangspunktet ikke svenske låter i norsk Grand Prix, men jeg orker ikke sitte å være gretten gammel gubbe når låta er så fengende som denne. Dette er unorsk, men noe jeg mener vi trenger i norsk pop. Nemlig en mannlig sanger som behersker noe annet enn cowboyboots, flanellskjorte, kassegitar og ru stemme. Dette er disco, med twist, og jeg er sikker på at vi får presis, tøff dans og et spektakulært show. Men det er spennende, det er fengende og det får blodet til å pumpe. Jeg gidder rett og slett ikke å mobilisere motstand og hiver meg unorsk ut i feringa og gir 8/10


2. Visepop og X-faktor stjerne Marthe Valle med låta "Si"
Så tar vi det helt ned. Hver delfinale starter friskt, så roes det ned i låt to. Slik er det denne gang også. Endelig griper en sang meg i hjerterota og gjør meg smårørt. Marthe Valle er god på denne stemningen.
Det er en flott historie, en snedig melodi som øker i intensitet, uten å ta av. Noen ganger er det også deilig. Det er befriende når noen er så ærlige mot seg selv, og gjør noe så ekte i MGP. Flere burde gjøre det. Selv om teksten er på norsk, så er den fonetisk så godt skrevet at det ikke er noe i veien for å sende denne til ESC i Baku på norsk. Men det er nok vesentlig for å få fullt utbytte av den å forstå teksten. Det er denne låtas problem i en konkurranse som Eurovision Song Contest. Uten teksten, og historien i den er jeg redd melodien blir litt tam. Likevel, jeg liker den godt og ender på en 8/10


3. 76 årige lengende Bobby Bare med Petter Øien og låta "Things changes"
Haha, jeg må le. Dette er ikke i nærheten av noe vi har hørt på en MGP-scene noen gang. Dette er rett og slett en koselig countrylåt som mange andre amerikanske countrylåter. Ikke bedre, ikke dårligere. En tekststrofe slår fast at kvinner styrer verden, og ikke menn. Men ting endrer seg, så endrer de seg igjen. Things change. Siden jeg reiser rundt med foredraget "Født til omstilling", eller på engelsk: "Born to change" er dette ekstra morsomt.
Låta er ikke all verdens spennende, men hvor moro er det ikke at en 76 år gammel countrylegende stiller opp i dette showet med en egen låt? Bare det er verdt å se delfinalen i seg selv.
Jeg gir 6/10


4. Yaseen og Julie Marie med "Sammen"
Denne er vanskelig for meg å vurdere. Låta er inspirert av hendelsene 22.juli, og samholdet folk viste eter grusomhetene. Hvordan er det mulig å ikke like det utgangspunktet?
For meg er arrangementet de første 2/3 delene av låta nesten ikke til å holde ut. De skriker i gitarer, det rappes sånn akkurat passe bra og naivt oppå et skranglete komp. Så kommer det til et refreng, som jeg ikke er helt sikker på når begynner og slutter. Jeg vil egentlig at det skal ta slutt ganske fort, men så skjer det noe. Det kommer et stort kor, og de synger på engelsk. Spekulativt? Kanskje..... Men da kommer pay-off for å ha holdt ut det litt slitsomme i starten. Da blir det heftig og mektig. Men det kommer for seint. Velment, men ikke blink for meg. Jeg gir 4/10


5. Håvard Lothe Band med "The greatest day". 
Hva er dette? Det er en poplåt som ikke inviterer meg til å lytte verken til tekst eller melodi. Jeg finner ingenting å henge låta på, og den svever som en badeand i badekaret uten retning.
Kanskje kan den reddes av å bli framført på hjemmebane. Men for meg er dette delfinalens buljongpar. I amerikansk valgkamp sies det at en kandiat må virke "presidential" for å ha en sjans. For å lykkes i MGP og ESC må du ha noe lignende, et vinneruttrykk som ikke er lett å definere. Denne har ikke det synes jeg.
Dessverre. Jeg gir 2/10


6. Silya Nymoen med låta "Euphoria"
Silya er damen som sang med gruppa Multicyde på 90 tallet, og som de siste åra har vært gal dame i New York, med en ganske betydelig suksess. Her stilller hun med en original låt, med en slags elektronisk swingrytme. Jeg er redd dette blir litt for sært for den jevne seer. Men jeg liker det ganske godt. I alle fall kan det bli tøft live, siden dama er klin gæern. Jeg gleder meg, men avventer 6/10


7. The Canoes: "Seemed like a good idea"
Tilsamen har disse erfarne gutta solgt ti millioner plater. De trenger ikke vinne MGP eller ESC for å bevise noe som helst. Derfor har de levert et overskuddsfenomen. Og det er morsomt! Her er tuba, firstemt sang, vals og en slags selvransakelse: Jeg har drukket for mye vin, men det virket som en god idè den gangen. Det er tuba, det er gitarer, det er latter, det er allsangrefreng. Det er tullball alt sammen. Og jeg liker tullball. Men denne vil bli elsket og hatet. Jeg ender opp på 8/10


8. Lise Karlsnes med låta "Sailors"
I Grand Prix er det å bli plassert sist i siste delfinale ofte et tegn på at arrangøren tror på låta som en mulig vinner. Det kan godt skje i år også. Låta er elektronisk, kald, fengende og varm. Med et morsomt markant robot-stemme kor. Refrenget sitter som et skudd, i alle fall hos meg. Den har en slags monotoni jeg kan like som Sebastien Tellier og Jean Michele Jarre fan. Den er litt nedpå, men likevel full av energi. Jeg elsker denne typen musikk, så det er vanskelig å vurdere den objektivt. Derfor gidder jeg ikke det, og gir den 9/10


Så fra denne spennende delfinalen håper jeg på at Lise Karlsnes, Tooji og The Canos går videre.
Men jeg tipper kanskje at det blir: Bobby Bare, Yaseen og Julia Maria og Tooji som går videre.
Likevel det er vanskelig å tippe. Spennende blir det i alle fall!

Ingen kommentarer: