Sider

Lisa Stokkes låt skuffer meg, Reidun Sæthers overbeviser meg. 1.delfinale vurdert her

Endelig er låtene vi har ventet på her. Jeg har ikke anledning til å legge ut linker til låtene på grunn av rettigheter. Men du kan laste dem ned på Platekompaniet
Likefullt, her er min vurdering av første delfinale som sendes fra Ørland førstkommende lørdag!





Først: HURRA!!! Dette er gjennomgående bedre enn på mange år. Låtene er godt produsert, det er mektig lydbilde, noe er ganske originalt. Mens noe er bare akkurat passe. Men det spenner fra vakker folkemusikk inspirert vise til potent tja, elektronisk leken hip hop. Jeg tror alle på Ørland kan glede seg.
Jeg kommer tilbake seinere med en helt annen måte å presentere låtene på, men siden jeg ikke kunne legge ut låtene i dag så venter jeg litt med det. Men det kommer senere. I dag gir jeg en litt mer tradisjonell gjennomgang med en karakterskala fra 1-10.


Det sparkes i gang med:

1. Jentegruppa Irresistible og låta "Elevator".  Dette fikk i alle fall meg i gang her jeg sitter og hører låtene klokka halv åtte om morran. På scenen har Irresisible med seg den tyske mega-rappestjernen Carl Pritt. Jeg er ikke fan av rappere som mer eller mindre umotivert hopper inn i en låt som står fint på egne bein. Men her funker det som ei kule. Dette er veldig lekent, veldig sexy og veldig fengende. For en start, for et mulig show og for en humørbombe av en dasegulvfyller. Jeg gir karakter:  8/10



2. Folkemusikkmannen og spelemannominerte Kim Andrè Rysstad : "Så vidunderleg"
Så fin en rolig, koselig vise. Det som jeg kjenner vinden ule utenfor vinduet på ei hytte i Valdres, Setesdal eller hvor på fjellet du vil være. Her er du sammen med din kjære, du er nyforelska og alt er fint. Men det blir noe litt "dølt" over det hele, for å bruke et bygdeuttrykk fra min hjemplass Hunndalen. Jeg har sett Kim Andrè Rysstad på scenen live to ganger, og utstråling og evne til å "ta salen" har ikke jeg helt klart å finne hos han. Og det er viktig når du skal fenge et publikum, og TV-seerne. Det er en fin tekst, vakker melodi men litt vel traust. Så jeg ender opp med 6/10




3. Cæsarsskuespilleren og hovedrolleinnehaveren i Queen musikalen "We will rock you": Reidun Sæther med "High on Love"
Jada, denne låta har svensk opphav. Jada, den kunne vært hentet rett ut av Melodifestivalen. Jada, det er en homselåt av dimensjoner. Men det driter jeg i! For dette er fantastisk energis, kult og dansbart. Akkurat en type låt, en type kraftig framføring som Norge ikke er borskjemt med, og som sjelden når fram til det store publikum. Men hårene reiser seg på armen min, jeg får nesten lyst til å gå på homsedisco just for the fun of it! Men hvorfor skal ikke vi straite også kunne hive oss ut i kvelden med glede, show og glitter? Vi trenger det av og til også. Dette er veldg, veldig bra! Jeg gir 9/10



4. Kristenrockeren Rudi Myntevik med: "You break i you own it".
Rudi har et stort navn blant den forbausende store kristenrock menigheten. Det er et underlig fenomen dette, at i de kristne miljøene finnes de beste PA-anleggene, noen av de dyktigste musikerne, og noen ganger de heftigste lysshowene. Jeg vet det, for jeg har min fortid som aktiv kristen i Ten Sing miljøene. Rudi Myntevik er en stjerne i disse miljøene. Men nå har han forlatt menighetssalene og TT og laget en hyggelig radiovennlig poplåt. Melodi Grand Prix har gjort det for vane å ha med et par slike hvert år. Men jeg er redd det blir litt for hyggelig, lit5t for radiovennlig og kanskje litt kjedelig for en scene som Grand Prix. Samtidig liker jeg slik slentrende popmusikk, som er veldig moderne og i tiden, men mest til å høre på og ikke som en showlåt. Jeg gir karakter 6/10


5. Tidligere musikalstjerne, nå skuespiller og artist  Lisa Stokke med "With Love".
Uffda. Dette er en slik ballade vi var vant til å 70 og 80 tallet. Et småkjedelig refreng, og så et litt up-beat refreng. Dessverre blir dette 20-30 år for seint. Dette er et gufs fra den tida da en konstruerte låter for Melodi Grand Prix, og det var nærmest en egen sjanger. Det var den tida da du kunne høre og tenke: Det  der var en typisk Grand Prix låt. Dette er en sånn en. Da er spørsmålet om du liker det eller ikke? Jeg synes dette er totalt uinspirert, ikke fester refrenget seg så veldig godt heller. Synd for Lisa Stokke har den rette innstillingen, og viljen til å vinne. Likevel, dette er en låtkonkurranse og det er så utrolig mye bra låter med.  Den tar seg litt opp mot slutten, og jeg tenker at den kan ha apell hos en del enda mer godt voksne enn meg. Jeg gir karakter 2/10


6. Benedicte Adrian sammen med rapperen Sirius og artisten Haaji i gruppa United med "Litlle Bobby"
Dersom du er fan av Benedicte Adrian og gleder deg til litt god gammeldags "Which Witch" eller noe annet Dollie de Luxe aktig: Glem det! Dette er noen merkelige greier. Tror kanskje ikke jeg har hørt en slik låt før. Det kunne vært soundtracket til et Donkey Kong spill i modernisert form. Jeg tror ikke United har ambisjoner om å vinne MGP med denne artige, lille saken. Men det er moro også å bli overrasket av noe. Live kan dette bli veldig spektakulært på scena. Likvel, musikalsk apellerer det ikke til meg, selv om jeg små smile, humre og le litt av disse pussige, spretne, smått orientalske greiene. Jeg gir karakter 4/10, selv om dette er noe av det jeg gleder meg mest til å se hvordan de løser scenisk



7. Barnestjernen og Oprah Winfrey-gjesten Nora Foss Al Jabri fra min hjemby Gjøvik med låta: "Somewhere beatiful"
Oi, her kommer en vanskelig en. En sang om å sørge over noen som en har mistet, men også om vissheten om at de "Somewhere beautiful". Jeg hadde store forventninger. Eyvind Rølles og Christian Ingebrigtsen pleier å ha taket på slike ballder. "Eastern Wind" fra 2008 var en klassiker. Denne låta er litt Disney, mye strykere, stort arrangement og ganske svulstig. Men den blir ikke følsom og var nok for meg, ut i fra det temaet den skal formidle. Det er en flott ballade, men melodien fester seg ikke så lett jeg hadde ønsket meg. Likevel tror jeg denne kommer høyt, fordi den fortjener det. Men jeg er litt usikker. Likevel velger jeg å satse på at dette blir sterkt, flott og mektig live, og ender høyt opp på skalaen med 8/10




8. Rockegruppa The Carburetors med "Don`t touch the flame".
Nææi, NRK måtte ha med en slik rockelåt i år også. Keep of Kalessin gjorde furore ved å komme til finalen med potent hardrock i 2010. Deretter har NRK fått litt blod på tann, og MÅ ha med en slik låt hvert år. Men skal de værra, så skal det værra mener jeg. Dette blir verken tøft nok, eller fengende nok. The Carburetors entrer scena med håndbrekket på.
Men slik musikk har sine fans, så de får nok stemmer. Men er usikker på om de synes det er tøft nok til å stemme på det. Og jeg er usikker på om de som ikke er fans, synes det er noe fint i det hele tatt. Uansett, de har lovet å sprenge NRKs pyrobudsjett, og det er da noe. Jeg gir 3/10


Utifra dette håper jeg at Nora Foss Al Jabri, Reidun Sæther og Irresistible går videre fra denne delfinalen. Men frykter at The Carburetors dytter vekk Irresistible.

Jeg kommer tilbake med vurdering av de neste delfinalene seinere i dag.

2 kommentarer:

MelNesJr sa...

Etter hva jeg selv liker, tror jeg disse konkurrerer om de 3 finaleplassene, i rangert rekkeføge:
1. High on love
2. Somewhere beautiful
3. Elevator
4. Little Bobbi
5. Så vidunderlig

Resten av heatet er for meg "ikke-låter", dvs uinteressante. men mgp er mgp og det norske folk er det norske folk, så hva som helst kan skje.
Også har vi en variabel kalt opptreden... ;)

Anders M. Tangen sa...

Blir det slik du håper på, så skal jeg være veldig fornøyd. Synes at Elevator er litt undervurdert.