Sider

Laber interesse for låtene i årets MGP

Let`s face it! Noe har gått galt for Dinamo og NRK i årets MGP. Både i 2008, 2009, 2010 og 2011 var det flere låter blant bidragene som ble jevnt og trutt spilt på norsk radio,  og som lå inne på iTunes lista. 
I år har ingen av MGP-låtene blitt "listet" for spilling på noen riksdekkende radiokanal. Noen låter har blitt sporadisk spilt i forbindelse med omtale, men ikke som programmert musikk for musikkens egen del. P4 har riktignok spilt Nora Foss Al-Jabri sin sang "Somewhere beautiful" noen få ganger som ønskelåt. Men det er det jeg har greid å finne av spilling på nasjonal radio, etter å ha kontaktet dem via sosiale medier og mail. Låtene i årets MGP gjør det heller ikke særlig skarpt på hitlistene. Det er bare Plumbos "Ola Normann" og Nora Foss Al Jabri som har vært i Topp Ti på iTunes. Jeg synes det er merkelig at ikke NRK gjør mer for å styrke MGP som konsept ved å spille flere av låtene, slik det har blitt gjort før. 


I fjor tok jeg litt for mye Møllers tran og påsto at NRKk nærmest boikottet Grand Prix låtene, fordi de ble så lite spilt. Jeg vet vel innerst inne at NRK ikke har noen interesse av å boikotte sitt eget TV-konsept.
Min teori er at det faktisk ikke er noen strategi eller plan for å spille, eller ikke spille MGP låter. MGP har sin redaksjon, og de tenker på å lage TV-underholdning, mens radiokanalene har sine musikkprodusenter som tenker på formatering av musikk ut ifra sine prinsipper. Musikkformatering er en egen, og omfattende vitenskap.
Og det finnes neppe noen til å ta strategiske beslutninger om å spille MGP låtene for å styrke MGP som merkevare. Jeg er sikker på at dersom det var et kommersielt mediehus med både radio og TV-kanaler  som sendte MGP, så ville disse samarbeidet om å styrke merkevaren MGP ved å sørge for å spille låtene i radio.

Jeg skal ikke mene noe veldig sterkt om NRK Radio burde bli "brukt" som redskap for å promomtere MGP, men det undrer meg litt at NRK ikke gjør litt mer for å gjøre låtene kjent for publikum. Det blir likevel litt høna og egget diskusjon. Blir det ingen hitlåter fordi NRK ikke spiller noen? Eller spiller ikke NRK noen av låtene fordi de ikke er hitlåter?

I 2008 var "Am I supposed to love again" og "Hold on be strong" en radiohit og listehit i god tid før finalen. i 2009 ble både "Butterflies" og "Fairytale" hyppig spilt rett før delfinalene de deltok i, og i forkan av finalen. I 2010 ble både "Jeaolous Cause I love you", "My heart is yours" og ikke minst "Yes Man" mye spilt før finalen. I 2011 ble "Haba Haba" raskt spilt etter delfinalen den deltok i, og føk rett inn på førsteplass på iTunes lista.  I år har vi ikke noen radiohit så langt, og det er bare Plumbo og Nora Foss Al Jabri som har vært innom iTunes.

NRKP1 sier det er praktisk umulig å legge noen av MGP-låtene inn i rotasjon på grunn av at det er så kort tid fra utgivelse (16.januar) til finalen 11.februar. Jeg vet at radioformatering tar tid, men lurer på hvorfor NRK har greid dette før, men ikke år.

Så hva skyldes denne litt labre interessen? Kan det være en sviktende interesse for MGP generelt, delvis på grunn av stadig flere musikkonkurranser. Er det en slags tretthet? Er det slik at det er for få kjente artister med, slik at det ikke blir den interessen vi har hatt tidligere i år?

I år har NRK fornyet MGP.  Det må gjøres innimellom. Ikke-endring er ikke noe alternativ. Da dør i alle fall konseptet. Etter min mening har noen av fornyingene vært vellykket. Den nye logoen er bra, jeg liker konseptet med førprogram på torsdager (selv om det er katastrofalt at NRK ikke har rettigheter til å vise utdrag av låtene i denne sendinga), og jeg liker at det skal være ti låter i finalen.
Endringene jeg ikke liker, og som jeg mener er med på å svekke MGPs egenart er at programmet er delt i to. Jeg tror det svekker energien i programmet. Jeg er heller ikke begeistret for at live kor er byttet ut med kor på teip. De som kaller MGP for et karaokemesterskap og en syntetisk, kunstig plastikkkonkurranse får vann på mølla av at det nå er enda mindre livemusikk. Når Tommy Fredvang har et så tett produsert kor, innspilt på tape, og som "pakker inn" vokalen hans så det høres akkurat ut som på CD, blir det hele ganske lite "ekte". Tommy Fredvang sang veldig bra, men det hørtes kunstig og "playback-aktig" ut.  Jeg er heller ikke begeistret for at det er tillatt med mer enn seks personer på scena. I ESC er det ikke tillat med flere enn seks på scenen, og det er heller ikke tillat med kor innspilt på tape.  Dette er med på å gjøre at låtene slik vi ser dem i MGP gir et litt feil inntrykk av hvordan de vil bli i en Europeisk finale. Vil det låte like bra med live kor?

Alt i alt kan NRK risikere å ta bort det som gjør MGP til MGP.
Dette er mine løse tanker i et forsøk å forstå den litt labre interessen for de fleste av låtene i årets MGP, og det totale fravær av en radiohit.

MGP er etter min mening

5 kommentarer:

Stein Eriksen sa...

Merker jeg selv har vært litt mer daff i interessen i år. Det hele har blitt litt for kjedelig, det er få låter jeg selv hadde overhode tenkt å liste på radio. De har liksom bra nivå til mgp, men ikke helt det store kommersielle nivået over de. Jeg tar meg selv i å senke lista når jeg omtaler MGP, og det er jo aldri positivt.

Anonym sa...

Hva som skyldes den labre interessen? Sangene er ikke gode nok, enkelt og greit. Det sier seg selv at en sang blir listet dersom den er fantastisk bra, men i år kan jeg ikke se en eneste sang som fortjener å bli spilt på radioen.

Anders M. Tangen sa...

Jeg synes jo det er mye bra låter jeg da i år. Faktisk flere enn på mange år. Det er nettopp derfor det undrer meg at ikke fler av dem er å høre på radio?
Eller går inn på listene.
Fansen mener at MGP2012 er en veldig god årgang, og samtidig ser vi labrere interesse for både radiospilling og nedlasting.
Da blir jeg forvirret. Er vi fansen fullstendig på jordet? Må jo drive litt selvransaking også. P1 sier de ikke har hatt tid til å liste noen låter fra MGP, men da har hatt tid til å liste Vinnie med "Sommerfuggel i Vinterland" fra TV2 programmet "Hver gang vi møtes". Det er i det minste litt underlig.

Eivind M. Sætre sa...

Skriver det samme som jeg har skrevet flere andre steder:

Jeg tror den manglende radiospillingen stikker dypere enn hva som kommer frem, og har sitt opphav i en konflikt mellom NRK (og også andre radiostasjoner) og plateselskapene, spesielt Universal som utgir MGP.-albumet.

NRk fikk ikke lov å spille utdrag eller slipper låter på forhånd i år, og jeg tror det ligger et spill bak kulissene her som dessverre går utover artistene. For så mye dårligere er ikke årets bidrag enn fjorårets.

Husk, mange radio- og "spillelistesjefer" har nære kontakter med plateselskapene - og det må de ha. Ellers kunne aldri radioene vært i forkant med nye låter og forsøkvise hits osv. osv.

Eivind/escNorge

Anders M. Tangen sa...

Ja, jeg holder på å lage et nytt bloginnlegg om noe av det du nevner her. Tror også det er litt rotete innad i NRK i år. Det virker som musikkmiljøet har sin "maktbastion" med Atle Bredal, P3-sjefen og de andre musikkprodusentene på èn side. Og MGP redaksjonen med Per Sundnes på andre siden. Så kan jeg tenke meg, dette er spekulasjoner, at musikkmiljøet med produsentene i spissen tenker at HAH, nå har Per Sundnes fått for mye makt. MGP skal ikke bestemme hva som skal være hits. Det er det vi som skal gjøre. Også blir det en bevisst/ubevisst negativ holdning til det som kommer fra MGP. I tillegg kommer selvsagt det du nevner om IFPI-avtalen som nekter NRK å spille låtene utenom delfinalene, og finalene.