Sider

Albanias terapi-time.

Rona Nishliu heter artisten som skal representere Albinia i ESC 2012. Musikk kan være terapi, enten for den som synger eller  den som hører på. Det er mye innestengt aggresjon som kan skrikes ut. Sangen heter "Suus" som betyr personlig. Etter å ha vært i Albania i høst, forstaar jeg at noen kan ha behov for litt musikalsk primalterapi, selv om det er et vakkert land. Men vil det funke i ESC. Jeg vet ikke, det er jo inderlig og ekte dette. Men jeg synes det er direkte slitsomt og stygt også.

Artisten synes jeg ser ut i kles og hårstil som hun kommer rett fra retreat i Australia hvor hun har røkt litt av det hun måtte finne, og vært på didjididu-konsert hver kveld. Men det er greit nok, i ESC vil jeg ikke henge meg opp i utseendet, men med primalskrikene dama presterer og dette litt new-aktige rastahåret kan det kanskje bli i det mest utleverende laget for de fleste seerne i Europa. I alle fall for meg.
Jeg respekterer henne, og hennes vilje til aa gjøre noe hun tror paa. Men når jeg ikke forstår teksten, må jeg bare forholde meg til sangen og låta, og da blir det litt vel "in my face".

Her er låta, som allerede har noen fans paa internasjonale ESC-sider. Dette blir garantert en omdiskutert elske/hate låt



Inderlighet og ekthet kan fungere veldig fint i MGP/ESC sammenheng. Jeg synes låta til Albania i aar kan mine litt om Carolina af Ugglas laat fra Melodifestivalen noen år tilbake.


Siden jeg er svak for ekte saker, ønsker jeg Albania lykke til, men dette er ikke noe som når helt inn i hjertet mitt. Foreløpig. Men låta må kuttes ned 90 sekunder til finalen, fordi den i den albanske finalen var 4,30 lang. Det kan gi den et løft, og live kan dama bli farlig. Hun har erfaringen!

Ingen kommentarer: