Sider

Slik blir delfinalene! Er Lise Karlsnes den store favoritten?

I dag offentliggjorde NRK på sine sider oppsettet for de tre delfinalene. Dersom NRK tenker konvensjonelt så plasserer de låter strategisk for å få maksimal underholdning, og slik at de antatt sterkeste låtene avslutter showet. De siste årene har vinneren kommet fra den siste delfinalen, og Lise Karlsnes avslutter hele konkurransen i Florø. Er Florø det nye Skien? Både Rybak og Didrik Solli Tangen gikk videre herfra. Men vi skal ikke lenger tilbake enn til 2008 før vi finner en vinner som gikk videre fra andre delfinale, så alt kan skje.





De andre som er satt opp på gode startnumre er, The Carbunators og Rikke Nordmann. Rikke Nordmann stiller også med et høyenergisk nummer med en landskjent dansegruppe på scena.
Fortsett vet vi heller ikke hvem Petter Øien fra "Sie Gubba" skal synge duett med. Det sies at det er en veldg godt voksen, amerikansk countrylegende. Ryktene snakker om alt fra Dolly Parton til Willie Nelson eller Cowboy Laila. Svaret får vi seinest 4. februar da de konkurrerer fra Florø.
Det sies av noen at nummer 1 er et god startnummer, fordi du da lett blir husket. I så fall er gruppa "Irresistible", "Cocktail Slippers" og "Tooji" antatt sterke konkurrenter.
Men jeg tror ikke vi skal legge for mye i denne startnummermagien. Hverken Didrik Solli Tangen eller Stella Mwangi gikk videre fra et antatt godt startnummer.

Nå er det vanskelig å si noe om hvilken av delfinalearrangørene som har vært "heldigst" med artistene, før vi har hørt låtene. Men for meg virker siste delfinale i Florø som den som har de sterkeste navnene og antatt mest spennende låtene. Men det er noe spennende i alle delfinalene. Dette ser bra og uforutsigbart ut, synes jeg!

Men jeg tror NRK har opplyst litt uriktig på sine hjemmesider. Her står det at to går videre fra hver delfinale. Det har vært det vanlige, men da har det vært en fjerde delfinale som har vært sistesjansen hvor 3. og 4. plass fra hver delfinale slåss om de to siste plassene. I år er det ingen sistesjane, og ut i fra hva NRK skriver skulle det da bli bare seks låter i finalen. Såvidt jeg har hørt før, skulle det være ni låter i finalen. Det betyr enten tre fra hver delfinale, eller en aller annen variant av wild-card, slik at vi etter de tre delfinalene fyller opp de siste plassene med låter som plukkes ut blant de som ikke vant.
Selv har jeg i et tidligere blogginnlegg tatt til orde for en slik wildcard-ordning. Les om det her.

Såvidt jeg har snappet opp av rykter vil alle låtene bli offentliggjort samtidig i år, en ukes tid før den første delfinalen. Jeg synes det er bedre enn dette litt etter litt slippet de har hatt i 2010 og 2011. I 2009 ble alle låtene sluppet samtidig rundt nyttårstider. Dette gjorde at vi fikk god tid til å høre låtene, og noen ble jo hitlåter allerede før delfinalen. Da blir MGP virkelig spennende og engasjerende for alle.


Her er oppsettet. Ørland 21.januar:



Her har jeg store forventninger til det store showet med voldsom pyro fra The Carburetors, dette bandet som har hatt suksess blant annet i Tyskland. Melodi 6 blir også spennende, Med rapperen Sirius, popsangeren Hajii og ikke minst Benedicte Adrian. 


28.januar i Larvik: 


Rikke Normann har lovet et fantastisk, energisk gladlåt. Det blir spennende både å se og høre henne, og hvilken landskjent dansegruppe hun har med seg. Melodi 7 er Minnie-Ohs "You and I", og denne dama er jo klin gæern, og jeg tror vi kan vente oss et "Lady Gaga show".


4.februar i Florø:

 

Melodi 1: Tooji - «Stay»
Showet åpner med Tooji som er kjent som MTV-programleder, uten særlig sangerfaring. Teamet bak svenske Eric Saades "Popular" står bak låta "Stay". Så her venter jeg et danseedisco-nummer med dans, lys og programmerte trommer. Fair enough. Selv om jeg skulle ønske vi hadde hatt norske låtskrivere nok til å levere gode låter til å fylle en MGP-konkurranse. Låt nummer 4 er låta "Sammen" som handler om samholdet etter 22.juli. Jeg håper dette blir propert og fint gjort, det er fort gjort at dette kan bli vammelt. Men NRK pleier å være gode på å turnere slike ballanseganger. Showet avsluttes med Lise Karlsnes, og det blir garantert et fyrverkeri både for øyne og ører. Melodi 6 er også spennende. Silya Nymoen er New York basert med fortid blant annet fra hip-hop gruppa Multicyde. Hun er også en en "gal, gal" dame. 


Jeg gleder meg, og tror MGP2012 blir et godt år! Per Sundnes og co har hatt fiaskoer to år på rad, og er nok sultne etter å vise muskler og få til både gode låter, og en god plassering i Baku i mai. Nå er det en ferietur til Thailand som står for tur, deretter er det MGP. Fram med både Champagne, øl og den gode maten som følge til en spennende TV-tid i januar/februar

1 kommentar:

Anders M. Tangen sa...

NRK har nå rettet opp antall deltakere fra hver delfinale på sin hjemmeside. Nå står det at det er tre som går videre fra hver delfinale :-)