Sider

Hei, og velkommen til MGP og ESC2012!


I helga hadde Grand Prix-klubben sitt vanlige høsttreff på Royal Christiania hotell. Denne gang var Kate Guldbrandsen hedersgjest. Noen husker kanskje låta "Mitt Liv" best, mens andre kanskje husker håret aller best. Kate kunne på treffet fortelle historien bak håret.
Det var frisøren hennes, som syntes hun så helt grusom ut med krøllpermanenten hun egentlig hadde. Da var det fram med rettetanga, og det hele ble slik:


Så kom Per Sundnes og kunne fortelle oss litt om hva som vil skje i Melodi Grand Prix 2012. Noe visste vi fra før, og noe var nytt. Han kunne fortelle at de i år, i enda større grad enn før, har prioritert artister med sangkvaliteter framfor kjente navn. Han kunne fortelle om flere kjente navn som hadde sendt inn låter, men som likevel ikke får være med på grunn av for dårlige låter.
Sundnes fortalte også at det blir sendinger både torsdager og lørdager. På lørdag skal vi få se bilder fra prøver og forberedelsene for å få innblikk i hvordan artistene jobber for å få låtene best mulig. Det vil også være et slags panèl tilstede, som skal si litt om hva de mener folk bør stemme på, eller ikke. Som Per Sundnes sa: Vi vil ha folk som kan si helt ærlig, for eksempel at hun er ei søt jente, en god låt men hun kan ikke å synge. Så får vi debatter om favoritter som får kjeft også videre i media på fredag. Så er vi sikret mediasirkus den fredagen også. Og er det noe vi fans elsker så er det vel sirkus. Sundnes fortalte også at MGP2012 i år sprenger både geografiske og aldersrenser. Han antydet flere artister som må flys inn, og som ikke har norsk pass.... Han sa også at det var noen logistiske utfordringer knyttet til dette med alder. Lys Assia på 86 år stiller jo i den sveitsike finalen i år. Så hvem veit? Får vi Nora Brockstedt i år?

I den nedre del av aldersskalaen vet vi mer. Her stiller både Malin, som vant MGP-junior i 2005 og Nora Foass Al-Jabri. Malin er 16, Nora er 15. Mange vil kanskje innvende at de er litt for unge. Men
Hanne Krogh var 15 år da hun deltok for Norge med "Lykken er"
Og Malin er to år eldre enn Sandra Kim da hun vant i Norge med "Je´aime la vie" i 1986.
Ung alder trenger altså ikke være noen ulempe. Og at Nora har stemmen i orden vet vi. Hun ble et YouTube fenomen som 12 åring, og fik være gjest hos Ophra Winfrey og ble kalt "The little girl with the big voice".
Hun deltok i Norske Talenter i 2008 også. Her sang hun blant annet "Somewhere" sammen min min gode, nå avdøde kompis Dag Stokke på piano.


Jeg tok høsten 2010 initativ ovenfor Gjøvik Kommune om at de skulle si seg interessert i å arrangere delfinale i fjellhallen på Gjøvik i 2012. Jeg er jo fra Hunndalen, like ved, og syntes det kunne vært gøy. Men kommunen var ikke interessert i å vurdere dette, og dermed ble idèen skrinlagt. Litt synd, for da kunne Nora ha fått synge på hjemmebane, dersom hun hadde vært plassert i den delfinalen.

Mali kjenner vi jo fra MGP-junor. Her sang hun sommer og skolefri. Men her skal du få en litt nyere utgave av Malin. Til voksen GP har hun lovet oss mer moderne, og voksnere uttrykk. Låta hennes er produsert av de samme gutta som sto bak "Haba Haba" i fjor.

Så har også gruppa Irrestible fått billett til neste års Grand Prix-sirkus. Også de er mest kjent fra Norske Talenter. I det siste skal de visstnok ha blitt signa i Benelux landene, og det er visst planer om lansering også andre steder i Europa.
Her er noe av hva de viste under Norske Talenter:

Siste artist som er klar så langt er også jente. Isabel Ødegård, skal framføre ei låt av Tom Hell.
Jeg har ikke greid å finne et lyd eller Youtube-klipp som kan postes i en blogg, men hun er med på en Prince-tribute plate som Christer Falk sto bak, og innsatsen hennes her vitner om en ru, jazzy stemme med personlig preg.

Så hva skal jeg mene så langt? Jeg har personlig kjempetro på Nora og hennes store stemme. "Låta Somewhere Beautiful" er skrevet av Christian Ingebrigtsen og Eyvind Rølles (fra Monroes). Det borger for kvalitet, og balladen er skreddersydd for Noras stemme. Dette gleder jeg meg til!

Malin har lovet oss en up-tempo låt i låta "Crush". Så jeg vil ikke si noe om forhåpninger her, før jeg har hørt låta.
"Irresistible" har åpenbart kvaliteter på scena, både utstrålingsmessig og muiskalsk. De har stått mange timer foran TV-kameraer og vil kunne takle presset godt. Men jentegrupper har en laber statistikk i Grand Prix, så jeg er litt avventende.

Tom Hell har skrevet mange gode låter, og har denne gangen varslet en kjørlighetslåt "Ive got you". Den skal visst kle Isabels jazzy stemme godt, og Tom Hell har selv pekt på en viss Prince-influens i låta.  Den framføres av Isabel Ødegård som er Hells nabo, og modell:
Normalt er ikke slike låter veldig langt framme i Grand Prix. Men, i fjor skjedde det at Italia kom på andre plass med denne låta:
Så kvalitetslåter hevder seg bedre og bedre også i dette sirkuset. Det er jeg glad for! Et av medlemmene i Grand Prix-klubben har praksisplass i MGP-redaksjonen i år. Han har fortalt om veldig gode låter i år, mye høyere musikalsk nivå enn i fjor. Han pleier å vite hva han snakker om, så jeg gleder meg til fortsettelsen.

Heng med, jeg lover stadige nyheter her på bloggen :-) Ta også en kikk på matbloggen min om du har lyst til å lage iskrem eller noe annet godt: Matmannen

Ingen kommentarer: