Sider

Kroatiske Albina er Billie Eilish på litt for mye energidrikk


Når fjærene fra TIX sin opptreden i Eurovision er børstet av scena er det klart for kroatiske Albina og hennes "Tick-Tock". Kroatia er start nummer ti. 

Albina ga ut sin første singel i fjor, men har hele livet likt å opptre. Hun sier selv at hun gjerne vil bli en ny Christina Aguilera. Men jeg tror det bor en liten Billie Eilish inne i henne også. En Billie Eilish på energidrikk. For i scenisk uttrykk er Albina et langt stykke fra Billie Eilish, men i låta er det noen partier i refrenget som har noen rytmiske, vokale støt som minner om den måten Eilish lager låter på.

Men jeg synes Albina har mye mer energi i uttrykket sitt. Det er ikke for mye, det kler henne. 

Men, dette er først og fremst Albinas eget uttrykk, og det funker fint for meg dette. Det er bare det at er veldig mange låter jeg rangerer høyere enn denne. Uten at det betyr at jeg synes dette er dårlig. Slett ikke.

Historien i låta er ikke veldig original. Det er enda en låt om et komplisert kjærlighetsforhold, og om å bryte løs fra et forhold som ikke fungerer så veldig godt. Så er det vel en porsjon hevn her også.

Det kunne blitt mer potent det hele. Mer trøkk. Jeg er ikke musikk-utdannet eller musikkanmelder Anders Grønneberg, så jeg har ikke de geniale måtene å forklare musikken på, og hvorfor låter fungerer eller ikke. Jeg er bare en steingammel Eurovison-entusiast.

Selv om jeg rangerer denne litt under midt på treet totalt i år, så betyr ikke det all verden. For det er veldig jevnt i denne store "midt haugen" for min del. Det er ikke kjempeforskjell på min vurdering fra 30.plass og opp til rundt Topp Ti, 

Men jeg har faktisk tro på finaleplass. Med et parykk-hårs margin.

Mye fordi dette er en av ganske få artister vi har en live-opptreden å bedømme ut i fra, og hennes opptreden i den nasjonale finalen var ganske så overbevisende synes jeg. 

Min vurdering 6/12



Ingen kommentarer: