Sider

Vel blåst...... mohahahah

 


Her er mine kjappe og litt rotete kommentarer etter kveldens sending 😀

For det første, mangel på publikum ble mindre slitsomt enn jeg hadde forventet. I starten var lydmiksen litt ubalansert, og den kunstige publikumslyden bli for høy og påtrengende. Men det gikk seg fort til. 

Når det gjelder låtene så er ikke jeg super overrasket over vinneren etter å ha sett framføringen live. Blåsemafian var full av liv, energi humør og trøkk. Mens JORN dessverre virket litt ukomfortabel. Vi mumlet i sofaen her om at han kanskje har hatt litt for lite prøvetid.  Jeg fikk litt samme følelsen som med Bjørn Johan Muri i 2010. Fantastisk vokal, men litt stiv i formen. 

Jahn Teigen var kjent for ikke å ta regi. Kameramennene måtte bare følge han. Ikke omvendt. Jørn er kanskje mer vant til scene enn TV. Dessverre. Stig Karlsen, mgp sjefen, kommer fra rockemiljøet og hadde nok gjerne ønsket rock til finalen. Men, folket bestemmer. Denne gangen vant korpsmiljøet over rockeverkstedet. 

KEiiNO har en fantastisk låt som lukter"VINNER" lang vei i "Monument". En sterk tekst og historie. Men scenisk ble det for mye mono-chrome i kveld. Om det kan løses med litt andre kostymer, annet lys, eller noe vet jeg ikke. Men for meg var det noe her som manglet. Jeg tror det handler om grafiske elementer, annet lys eller noe mer kontraseterende klær. 


TIX overrasket meg. Jeg er 53 år og kjenner ikke hans musikk så godt. Derfor var hans vokal overraskende sterk for meg. Det er proft å droppe de høye tonene når du kanskje vet at du ikke fikser dem live. Det gjorde TIX. Så er showet gjennomarbeidet og på mange måter flott. Men dette blir jo Hviterussland 2.0. Sommerfuglviengene deres under Eurovision fra Fornebu i 2010 er legendariske. Men ufrivillig komiske. Vi må nok finne oss i at disse englevingene blir gjenstand for mye ironi, memer og sarkasmer. Men, hva er vel Eurovision uten slike "over the top"-bidrag? Noen må ta ansvar å levere disse. Kanskje er det Norge som er på den vakta? 

En ting jeg likte, og som jeg har etterlyst siden i fjor er en forklaring på hvem som plukker ut de direkte-kvalifiserte og hvorfor. I kveld fikk vi en tydelig og klar forklaring på det. Om vi er enig i ordningen er en annen sak. Men nå fikk vi det i alle fall forklart. 

Blåsemafian vant det hele. Jeg så kveldens delfinale med datteren min på 5 år for første gang. Hun sa da de spilte at føttende mine klør av glede på de høye tonene, pappa! Da er jo en småbarnspappa solgt, og stemmene sendt. 

Gratulerer til mussikantene fra "Let loose" bevegelsen!  

Og gratulerer NRK med vel blåst........ 

1 kommentar:

Even sa...

Hei!
Jeg er enig med deg når det gjelder Keiino. Kjempelåt som har mange av det som en vinner må ha. Artistene er kjente i Europa fra 2 år siden. Ser på Youtube at de får utrolig mange og gode tilbakemeldinger. Sceneshowet i kveld var dystert og med militære snitt i klærne. Kjedelig. Hvis de kommer til Rotterdam, må jo dette endres helt. Likevel strømmer gode ord inn på Youtube om livesendingen i kveld. Synes jeg kjenner igjen Rybak-feberen som herjet i Europa i 2009. Hadde vært gøy om nettopp Keiino skulle ta dette hjem etter at fagjuryene ødela for det i 2019. Hilsen Even Haugseth