Sider

Gutta kan bli kappet til bålved i kveld.


Nok en lørdag med delfinale. En totalt sett mye sterkere enn forrige uke, som for min del hadde litt vel lave skuldre. Det spilte lissom ikke så stor rolle for meg hvem som gikk videre, selv om Maria Solheim og "Nordlyset" var den jeg gjerne ville ha til finalen. Men det var ingen MGP-vinnere som ble presentert på scena forrige uke.


I kveld er det annerledes. Det er slett ikke usannsynlig av vinneren av årets MGP står på scena under kveldens delfinale. Her er min vurdering av kveldens låter. 


1. "Own Yourself" - Dinaye

Dette er et norsk/svensk/amerikansk samarbeidsprosjekt. Disco-kjøret går her fra start til. Låta spilt på mobil eller liten høyttaler yter ikke sangen full rettferdighet. Den krever skikkelig høyttalere, med bass, så grooven og rytmen får ligge der og buldre for å understøtte de presise blåserstøtene. Jeg hører Lionel Richie her, jeg hører Michael Jackson og noen hører litt av Madonna. Når en låt minner om en del andre låter kan det være en fordel, og ikke en ulempe. For når en sang minner om flere låter, så må jo nesten også alle disse låtene ligne på hverandre. Dinaye er kanskje Norges råeste på å synge og danse samtidig. Jeg forventer et ganske tradisjonelt, litt Motown-inspirert danseshow i formasjon. Men, MGP-redaksjonen elsker å overraske. Vi får se! Dette er den låta som får meg i best dansehumør i kveld. 

MIN VURDERING: 8/12 


2. "Smile" Big Daddy Karsten

Skandinavias enste åpne homofile rapper Big Daddy Karsten synger om mannen sin, som er vakrere når han smiler, men som aldri er stygg. Et litt overraskende innslag fra en rapper er dette særdeles lørdagsvennlige refrenget som er florlett som sukkerspinn og søtt som annet godteri fra en kiosk på et tivoli, 

På mange måter åpner Bid Daddy Karsten døra til sin egen genre, rapp og hipp hop,  for MGP-publikummet med denne låta. Men ei dør går alltid begge veier. Så jeg tror nok også at han leder noe av hip-hop publikummet inn i MGP sin verden med dette livsbejaende refrenget. Big Daddy Karsten er en personlighet som har mye energi og positivitet. Jeg vet at han har bidratt backstage med å motivere de andre som skal på scenen. Får han fram den energien, greier å rappe så presis og med trøkk som han pleier, og attpåtil greier å synge så bra som det kreves, så kan dette også bli en overraskelse i kveld.  Den mangler litt variasjon eller et løft mot slutten for å nå helt opp. Men jeg koser meg jeg. 


MIN VURDERING: 7/12


3. Ole Hartz: "Vi er Norge"

Denne låta ble ifølge Ole sendt inn under tittelen "Trolldans" og da med en helt annen tekst. Jeg har ikke hørt den opprinnelige, men det kan godt være at denne låta hadde kommet lenger inn mot hjertet mitt med den originale teksten. Det er for meg veldig lite gjenkjennelig i den historien som fortelles. Det blir mest en rekke med påstander jeg tvinges til å ta stilling til. Nei, dette er ikke Norge for meg. Det er som melkesjokolade, kanskje en liten del av Norge. Men det er ikke det Norge jeg kjenner. Derfor blir det litt vel eksotisk og konstruert for meg. Fele-lyden er godt produsert. Den låter fyldig, har trøkk og driv. Ole synger dessuten veldig bra, også live Jeg var så heldig å få utsette Ole for en liten MGP-quiz, og vet at han er en særdeles koselig kar med en joivial utstråling. Så dette kan bli gøy på scena, og om en kun tar det musikalske så er dette litt sånn sjømanns-shanty, litt dovrefjell-fele, og litt revy-vise. Det blir litt vel sprikende for meg.

MIN VURDERING: 3/12


Og her kan du se min lille MGP-quiz med Ole : 


4. "Witch Woods"- Emmy

For noen merkelige greier. Her er vi litt i Kate Bush landskapet, vi er litt i det lekne, rampete Billie Eilish universet, men aller mest er vi i Emmy-universet. Vi som husker hennes "Ai ai ai ai" fra MGP jr. kjenner igjen hennes tydelige signatur i lydbildet. Denne lyse, små-jente aktige stemma over et komplisert lydbilde som spenner over alt i fra balkan-ompa ompa, via dubstep og elektronisk popmusikk. 
Det er så originalt dette, og samtidig så fengende at dette kan bli et høydepunkt i kveld. Men, den har også stor fallhøyde. Faller de for fristelsen til å dykre klisjéene med bål, spisse hatter og boblende gryter kan det bli en rar Halloween-pastisj. Men får de fram det mer symbolske mørke i låta, så kan dette løftes til å bli "art pop" av ypperste merke. Ryktene sier da også at vi får en mer urban forståelse av låta gjennom dagens framføring. 

Min vurdering: 10/12




Så til slutt vil jeg ta for meg kveldens finalist, som er direktekvalfisert til finalen. I år synes jeg det er en mye større logikk i hvilke låter som får gå rett til finalen, og hvilke som må gjennom en delfinale. For meg er det nok de sterkeste låtene som er direkte i finalen, og de største seierskandidatene er blant de forhåndskvalifiserte. Jeg for min del holder fortsatt KEiiNO og deres "Monument" som den låta jeg både håper og tror mest på. Men det er ti låter vi ennå ikke har hørt. 

Kveldens finalist er Kaja Rode. En godt skolert sanger, som var meg i The Voice for fire år siden og kom Topp 5 der. Låta er i et klassisk Eurovision-univers. For meg som nettopp er Eurovision-fan, så er jo det ting jeg liker. Men dette er en euro-ballade med musikalske kvaliteter langt utover det som er vanlig for slike, synes jeg. Her leker en seg med harmoniske krumpspring. Ja til og med disse velkjente modulasjonene blir så snedig håndtert i denne låta, at vi blir sittende med spissede ører og spørre oss; Hva var det som skjedde her? 
Rykter fra prøvene sier at Kaja leverer vokalt i verdensklasse. At det er et stort nummer.
Det er jo en slik låt vi foreløpig mangler. Låta med vindmaskin, kappe, flagrende krøllet hår, pyro der vi forventer det og den lidenskapelig framførte "high note". 
Denne låta kunne framstått som veldig konstruert. Men piano-anslagene, det melankolske harmoniene og lekenheten løfter dette til å bli både gjenkjennelig og originalt. Jeg er utrolig spent på å se og høre dette live, og tenker at dette kan bli vinneren av hele MGP! Hvis alt klaffer. 

MIN VURDERING: 10/12














Ingen kommentarer: