Sider

Didrik og Emil slo lufta ut av meg med "Out of air"

I natt ble den andre av fem direktekvalifiserte låter til MGP sluppet. Denne gangen var turen kommet til Emil og Didrik Solli Tangen og låta "Out of air".
Jeg og mange med meg fikk ikke sove etterpå fordi vi var så oppspilte. I min gruppe "Tangens Grand Prix Boble" på Facebook sto jubelen i taket da låta kom ved midnatt.
Denne kan gå hele veien!
Og så deilig å kunne si det, og samtidig vite at NRKs MGP-redaksjon har enda mer krutt i kruttlageret.
Vi har bare hørt 10 av 25 låter foreløpig. 


Her er min vurdering av "Out of air"

EMIL OG DIDRIK SOLLI-TANGEN: "OUT OF AIR"
Tekst og melodi: Didrik Solli-Tangen, Niclas Lundin, Mats Tärnfors, Fredrik Boström

Det var så befriende å få høre en låt i årets MGP som jeg bare kan omfavne helt umiddelbart og rope ut : JEG ELSKER DEG!
Ikke siden den natta da Rybaks låt "Fairytale" ble sluppet i 2009 har jeg vært like begeistra for en MGP-låt.
Jeg sier ikke dermed at jeg er sikker på at denne går samme veien som den gjorde i 2009.
Men av de låtene som hittil er presentert i MGP så er dette den som jeg liker aller, aller best, og som jeg tror vil ha størst sjanser i Rotterdam i Mai.

Slik det er nå i alle fall fall, det er 15 låter til som skal presenteres, og vinneren kan helt fint være blant dem også.

Dette er en låt som har et litt kjølig, elektronisk lydbilde i versene. Men så er det som om det hele smelter og varmes opp i refrenget. En litt trist historie som fortelles her. Kanskje jeg redder hjertet ditt med å si Adieu?
Likevel er ikke dette en tekst-drevet låt for meg.  Det er helheten.
Didrik og Emil viser en imponerende disiplin ved ikke å ta av i stemmebruken slik vi vet de har potensiale til.
Det ville ikke kledd låta med for mye brystklang og opera-takter her.
Men deres varme stemmer leker med hverandre her i ganske avanserte vokale øvelser, og vil være krevende å framføre live.
Selv for skolerte sangere som Emil og Didrik. Så jeg må få ta dette lille forbeholdet om hvordan dette låter live, men låta er av min nye favorittlåter. I eller utenfor MGP-universet.



Min vurdering: 10/10 

https://open.spotify.com/album/4U9ZYudprC4oDkwPqJcsvj?si=rYhWLNl4QK2_DTMFthc8lQ

Ingen kommentarer: