Sider

Delfinale 2 MGP2020: Ja, jeg blir gjerne med til Mars


Her er gjengen som skal opptre i lørdagens delfinale.
Foto: Alexander Gjørøy, escNorge
På lørdag er det klart for ny delfinale. En helt annen personlighet på denne, sammenlignet med den forrige. På lørdag er det større bredde i musikalsk uttrykk. Noe som gjør det hele mer interessant, samtidig som det for min del denne gangen står mer på spill. Fordi jeg, til min overraskelse, har en klar favoritt denne gangen. Mer om det senere. 
For øvrig så er nå visstnok Trondheim Spektrum nærmest utsolgt til finalen 15.februar. 
Og NRK har doblet kapasiteten på stemmegivningen på lørdag. 



Men så til lørdagens delfinale. Jeg vurderer låtene med poeng fra 1-10. Og dette er selvsagt kun basert på studioversjoner. Lista kan bli snudd på huet etter liveframføringene. Det har skjedd med meg før :)


KIM WIGAARD OG MARIA MOHN: "FOOL FOR LOVE"
Torbjørn Raae, Arve Furset, Kim Wigaard Johansen, Marie Mohn 

For meg er dette en tidløs, pen melodi. Den er som en evergreen som har hoppet over alle forstadier til en slik betegnelse. Dette er som en låt som alltid har vært der.
Dette er vanvittig sterke vokalprestasjoner, sangmessig. Utfordringen for skolerte sangere er gjerne at det sangtekniske kan stå i veien for en mer sårbar formidling. Live på lørdag håper jeg de greier å vise den siden tydeligere enn i studioversjonen. For studioversjonen blir nesten litt for glatt og pen. For at noe skal treffe virkelig synes det er er viktig med en og annen mothake, som på en fiskekrok, for at låta fester seg. Det er forfriskende med "ordentlige" instrumenter, og Arve Furset som sto bak "I´m not afraid to move on" i 2003 vet hva han driver med i produksjonen her. Så skal Kim og Marie virkelig ha for at de er sultne og gir alt i markedsføringen av seg. Det liker vi fans! Og disse følger KEiiNO-skolen og viser at dette virkelig vil de. Blant annet ved å lage video.



Min vurdering 5/10 

JÆGER: "HOW ABOUT MARS"
Roel Rats, Synne Vorkinn, Chris Wortley, Sindre T Jensen


Jeg er alltid svak for suggererende elektropop med et litt insisterende refreng som bankes litt monotont inn. Her er jeg solgt fra første strofe egentlig. Det er sexy, det er spennende og det er litt mystisk og mørkt. Hva er det som møter med på JÆGERS Mars? Dette er tematisk som en moderne og kulere utgave av Charlotte Nilssons vinner i 1999: "Take me to your heaven". Men her det JÆGER som, kanskje ikke akkurat inviterer, men tar oss med til Mars.
Denne låta kommer best og mest til liv på et godt anlegg. Det virker på meg som om den går litt fortere i beaten enn det som er vanlig for slike låter. Det gjør den interessant, og er som skapt til å skape transe på dansegulv. Anna Jæger har en mørk, spennende stemme og kaller seg en showdame som liker farger og store show. Hun har lovet et intenst show på lørdag! Dette er originalt, det er morsomt, tøft og fengende. Selv om jeg også her skulle ønske at det skjedde noe mer uventet litt uti låta. Når vi har hørt første refrenget så er på en pakka hele presangen "åpnet".  Jeg mener vi bør sende denne til Trondheim. Fordi låter vi har hørt så mange ganger før er hakket mindre spennende enn noe helt annerledes. Derfor går jeg all inn for "How about mars" denne gangen. Basert på studio-versjonen.

Min vurdering: 7,5 / 10 



REIN ALEXANDER: "ONE LAST TIME"
Erik Småland, Kristoffer Tømmerbakke, Rein Alexander 


Da Rein Alexander var med i Stjernekamp røk han ut før han fikk prøvd seg på EDM. Nå står han i samme rommet, og får rettet opp i det. "One last time" er så definitivt EDM. Men på gamlemåten, slik vi husker det fra  90 tallet. Og det er ikke noe galt i det. Vi dyrker 60 talls retro, 80 talls retro så hvorfor ikke 90-talls. Faktisk har jeg lenge ønsket med en gammel (unnskyld Rein Alexander, men jeg er eldre enn deg), mann med pondus som står som en stødig påle og synger en EDM låt, mens det skjer masse moro rundt. Og bare det at det i MGP er plass til godt voksne artister av dette kaliberet er nok til at jeg unner Rein Alexander finaleplass i Trondheim.

På scenen har han med seg et av Norges aller beste dansecrew. Så det er grunn til å tro at dette blir spennende scenisk. For meg blir dessverre selve låta litt for flat for meg. Men det reddes mye av Rein Alexanders fyldige, dype stemme. Som vi ikke hører så ofte i denne typen låter. Likevel, som så mange andre av låtene i MGP så langt. Det er bra, det er fint, men det er ofte ikke veldig dristig eller spennende nok til å stige fram som en mulig toppkandidat i Eurovision.

Min vurdering: 6/10 



TORE PETTERSON: "THE START OF SOMETHING NEW" 
Tore Petterson og Knut Bjørnar Asphol

Jeg er stor tilhenger av at MGP skal kunne romme alle slags sjangere og ulike uttrykk. Etter fire pop-låter sist lørdag er befriende med både elektronisk indie pop, orkestral musikal ballade, EDM og altså: Storband! Tore Petterson har sunget mye med storband og ville gjøre det når han først skulle være med i MGP. Men jeg er dessverre bekymret for om Tore har tatt på seg litt for store sko her. Det er en krevende låt, og stemmen bærer ikke helt sammen med orkesteret.
Dessuten synes jeg kanskje de har prøvd å pakke litt for mange elementer inn i en og samme låt. Her skifter det fra halvminutt til halvminutt, uten at det er et tydelig nok refreng som binder det hele sammen. Men du verden, Tore har lovet at nummeret skal vise alt han selv består av. Humor, dans, sang og musikk! Så her venter jeg fullt Las Vegas show med strutsefjær og "Skal vi danse"-assosiasjoner. Får vi se Lena Alexandre Øien på scena her? Det er bare en tanke :-) Det blir i alle fall moro! Og med 25 låter i et seksti års jubileum er det så avgjort plass for slike underholdningsnumre, som jeg vel innerst inne er ganske sikker på ikke blir vår representant i Rotterdam. Selv om den helt klart ville skilt seg ut der. Men mitt problem, og det er mitt problem, er at dette ikke er genre jeg liker så veldig godt. Men det gjør mange andre.



Min vurdering : 5/10

Vi har nå to klare finalister. Sondreys "Take my time" og Raylees "Wild". I tillegg er altså alle disse fire låtene fortsatt med i spillet. Men av alle disse seks er fortsatt "Wild" den låta jeg både håper på, og tror er den mest sannsynlige norske representanten i Rotterdam.
Så sitter jeg også med en følelse at vi ennå ikke har hørt vinnerlåta.

I tillegg skal Didrik og Emil Solli Tangen framføre den direktekvalifiserte låta "Out of air". Den slippes ved midnatt natt til fredag.


Ingen kommentarer: