Sider

MGP Semifinale 3: Liveframføringene vil avgjøre


Kristin Husøy er en av mine to favoritter i denne runden av MGP.

Delfinale 3 på lørdag! Tjuhu, her går det unna! Det er fire låter som er klare for finalen. Etter lørdag er det seks. I tillegg til den ene som går videre fra lørdagens semi er det Akuvi som skal presentere sin låt, "Som du er".  Den slippes på fredag. 
Denne lørdagen er det artister fra Midt Norge som framfører låtene. 
Her er min vurdering! Jeg rangerer fra 1-10, og alt er basert på min smak og vurdering, og ikke ut i fra sjanser i Eurovision.



Thomas Løseth feat Erika Norwich: «Vertigo» 

Dette er musikk jeg normalt hører mye på. Musikk som ikke tar meg med på en tre minutters reise, men setter meg i en tilstand. Og for en deilig tilstand. Jeg kan hvile godt i dette. Lukke øynene og reise sammen med Thomas og Erika til et vakkert sted inne i meg selv. Sanger som hjelper meg til å finne fram hit er verdt sin vekt i gull. 
Så kommer det an på om det er mange nok som har det slik jeg har det med denne sangen. Det kan en aldri vite. Men jeg vil bare si tusen takk for denne meditative perlen. 

Min vurdering: 8/10


Sie Gubba : «Kjære du».

Popmusikk blir noen ganger kalt for masseprodusert tyggegummi-pop. Uoriginalt sies det. Har hørt det før. Dette er et stykke fra tyggegummi-pop, men det er ikke det minste mer originalt enn en enkel pop-låt laget via en svensk schlager-generator. Så er det store spørsmålet om det gjør så mye? Kanskje ikke. Sie Gubba leverer de vi forventer fra dem. Et refreng som sitter, og som huskes. Det er til og med plass til både en gitar-solo og en fele-solo. 
Eurovision er på sitt beste når hver låt representerer smaken i den landet den representerer, og dette er en stor genre i Norge. Nettopp derfor hadde det vært interessant å sende en slik låt en gang. Danseband er en stor greie i Tyskland og sentral-europa. Men dette er ikke min favoritt i delfinalen. 

Min vurdering : 5/10


Kristin Husøy: «Pray for me» 

Dette er en kul og sløy soul, gospel låt med R&B elementer. Altså normalt ikke noen genre jeg er veldig glad i. Men denne låta treffer. Jeg tror det er fordi det ikke er en så massivt produsert låt. Den blir aldri slitsom. Det smyger seg inn fet hammond-orgel lyd, som høres nesten helt ekte ut. Det er noen plystre-partier som er med å løfte låta fra det ordinære til det interessante. 
Jeg er bare spent på hvordan 18 år gamle Kristin Husøy greier å formidle denne teksten som har mye levd liv i seg. Det står i alle fall ikke på stemma hennes! Som bærer denne låta på litt skitne, sterke vinger til ganske store høyder. 
Min vurdering: 8/10

Alexandru «Pink Jacket»

Det er veldig moro at pop-kometen Ruben har levert en låt til MGP!. Dessverre blir dette for meg stillestående og kjedelig, tross en groovy, kompetent produksjon. En av årets mest moderne låter i MGP. Kanskje er jeg for gammel, kanskje er låta for kjedelig. Jeg vet ikke. 
Dette griper ikke tak i meg. Så klarer jeg ikke å legge bort tanken på at det får være grenser for hvor dekadent en tekst skal være. Det er kanskje bare et av verdens rikeste land som kan lage en sang om å bruke hele lønna på en rosa jakke, og elske det.
Men, som sagt mulig jeg er en gammal, gretten gubbe.

Min vurdering: 4/10

Ingen kommentarer: