Sider

VELKOMMEN TIL GRAND PRIX 2020-SESONGEN!



Oktober er her. Det markerer for meg starten på MGP og Eurovision-sesongen 2020. Etter et av de mer fantastiske Eurovision-årene med mange bra låter, til tider underholdende juryskandaler, heftig engasjement og Norge som vinner av telefonstemmingen i den internasjonale finalen er det nesten vanskelig å se hvordan vi skal få en enda mer underholdende, engasjerende og spennende sesong i 2020. Men det som har kommet ut av informasjon. Både offisielt og uoffisielt gjør at jeg ikke frykter et mindre spennende år.






NY VRI PÅ MGP. 
Allerede om noen dager kan vi vente oss de siste nyhetene om neste års MGP.  
MGP fyller 60 år i 2020 og som alltid når NRK markerer MGP-jubiléer så finner de på noe litt utenom det vanlige. 
Det vi allerede nå vet er at det blir fem delfinaler. I hver delfinale deltar fire låter fra én landsdel i Norge. De fire landsdelene er Sør Norge, Øst Norge, Nord Norge, Vest Norge og Midt Norge.
Dermed blir det altså fem låter i den store finalen, 14.februar, fra hver sin landsdel.
I tillegg konkurrerer fem forhånds-kvalifiserte låter. I hver delfinale vil en av disse forhåndskvalifiserte også bli presentert. 
Delfinalene skal sendes fra samme studio som Stjernekamp sendes fra på Fornebu, med første delfinale allerede lørdag 11.januar. Studioet vil bli utvidet for å få plass til flere publikummere og større scene. I tillegg til at låtene framføres på senen på Fornebu blir det også flere innslag fra landsdelen som er i fokus. 
Selve den store finalen finner sted lørdag 14.februar. 
Det vil ikke forundre meg veldig om det også gjøres en ny vri med selve finalen, for å markere 60 års jubiléet. Mer om dette får vi sannsynligvis vite om noen dager. Billettene legges antakelig også ut i løpet av oktober. 

LÅTJAKTA
Jeg var så heldig å være én av rundt 40 fans som fikk høre noen av årets innsendte låter til MGP allerede 14.august. Det virket særdeles lovende! Det var et stykke mellom høydepunktene, men når høydepunktene var der så var de desto høyere. 
MGP-sjefen Stig Karlsen har vært med på låtskriver-leire med internasjonale låtskrivere både i Sverige og i Norge for å lete etter neste års hit. 
Stig Karlsen var i August med på låtskriverleiren "Out in the wood".
Amerikanske, Europeiske og nordiske låtskrivere jobbet med
å lage neste års MGP-hit. 
Det er store sko å fylle etter KEiiNOs energiske, iherdige og glade innsats gjennom hele oppkjøringen til, og i finalen i fjor. Ikke nok med det, de har jo fortsatt hver dag etterpå også. Med konserter, nye låter og prosjekter. Makalaust! Så forventningene er store. 

ROTTERDAM
Så har jeg også store forventninger til den internasjonale finalen i Rotterdam i Nederland 16.mai, og med semifinaler 12. og 14.mai. Hotell er bestilt, og i år skal jeg sannsynligvis oppleve finalen fra salen og gjøre hva jeg kan for å dekke denne for de som er interessert i å få stoff fra meg. 
Finalen skal arrangeres i en arenaen Rotterdam Ahoy som er vesentlig større enn den vi så i Tel Aviv. Jeg har troa på, og er lettet over at vi kan vente oss en Euorovision finalen som blir mindre preget av politisk kontrovers, og mer av fellesskap, show og musikk enn det vi har sett de siste årene. 

SUPERGRUPPE KLAR FOR 2020
Musikalsk starter også denne sesongen med store forventninger. Belgia har valgt artist. Det er ingen ringere enn supergruppen Hooverphonic. En veteran-trio med stor musikalsk troverdighet, originalitet og respekt. De leverer pop-rock av det sfæriske slaget, nesten inn mot ambience. Helt i min gate! De nyter stor respekt og har gode salgstall og strømmetall for musikken sin. De har også et betydelig konsertpublikum rundt om i Europa.


KVINNELIG EBU-SJEF?
Som ikke alt dette er nok så skal EBU få ny sjef. Jon Ola Sand skal lede prosjektet med nytt NRK-hus, og det er ikke avklart hvem som skal ta over. Det er vel strengt tatt Øst Europas tur til å få sjefsrollen. Personlig kunne jeg i alle fall tenke meg en yngre, dyktig kvinne! Christer Björkman, Melodifestivalen-sjefen, kan ikke utelukkes. Selv om han i utgangspunktet er kidnappet av USA for å lage World Song Contest, så kan han jo si ja om han blir spurt. Det ville være et godt valg. Ingen har bredere kunnskap om konkurransen en han, ingen har større kontaktnett, og få har større innovasjonsvilje og gjennomføringskraft.
Det er enda et spenningsmoment i år. Hvem blir øverste sjef?

FØLG GJERNE BLOGGEN MIN
Så absolutt alt ligger til rette for en spennende, engasjerende sesong! 
Jeg lover å gjøre alt jeg kan for å dele min entusiasme, forventning, frustrasjon og glede her på denne bloggen.
Så registrer deg gjerne som følger, så får du med deg det som skjer.

Henviser selvsagt også til den relanserte siden escNorge.no. 
Der er jeg også skribent. Her finner du alt du trenger av informasjon. Kalender over hendelser, historien, artikler fra ti år tilbake, og viktigst av alt: De siste nyhetene i det de kommer, fri for rykter. Men full av faktisk informasjon. 



Ingen kommentarer: