Sider

Hva skjedde egentlig i dag?

Jeg kan ikke huske en like forvirrende dag som hjemmeværende Eurovision fan som denne. Jeg har blogget i ti år, og fulgt mgp og esc siden 1977. Hva skjedde egentlig?


De siste årene har prøvene blitt viktige. Derfor satt titusener av fans klare for å se KEiiNOs prøver i dag. Hvordan har KEiiNO endret sceneshowet fra MGP i Oslo Spektrum 2.mars?

Folk er nysgjerrige fordi årets norske låt er en favoritt hos fansen. Den kom på fjerdeplass totalt i avstemningen hos alle OGAE-klubbene. Eller Grand Prix-klubbene de også kalles. På appen my Eurovision scoreboard ligger vi nå på femte plass. På oddsen i vår semi ligger vi på en sjuende plass.

Derfor var mange nysgjerrige på vår første prøve.

Så ble det forvirring. Først kom en prøve uten bilder. Så sviktet monitoreringen til Fred. Så var det teknisk trøbbel som gjorde at KEiiNO ikke kunne bruke den bakgrunnen de ønsket. I tillegg la EBU ut en offisiell video fra prøvene, som de senere trakk tilbake. Hvorfor?

Sannsynligvis fordi KEiiNO og den norske delegasjonen ikke var fornøyd med den.


Det er selvsagt fair enough.

Og jeg blir litt glad av at Tom Hugo, Alexandra, Fred i KEiiNO og den norske delegasjonslederen Stig Karlsen tar ansvar og ikke kompromisser, selv på den minste detalj.

Så  i kveld kom det da et nytt, offisielt klipp fra Norges prøver.
Norge har på grunn av det tekniske trøbbelet, så vidt jeg vet, fått en ekstra prøvetid på lørdag. Men jeg er ikke sikker.

Når det gjelder dagens prøver skriver Tom Hugo til Mandy i escNorge og meg i kveld:

"Hei! Bare til info: Content-fila (det på LED-veggen) som ble spilt av i dag var ikke den riktige, det ble brukt en skisse pga noen tekniske utfordringer:) Vår designer holder på med noe magisk.. Så ingen grunn til bekymring, vi har definitivt ikke panikk!"

Det betyr at vi får et nummer, når alt er klart, hvor historien fortelles mye tydeligere enn i MGP. Først er Tom Hugo, Alexandre og Fred sine verdener adskilt. Så samles de mot slutten. Homsen, samen, og damen. 
Etter nordlys, kalde fjell og blåtimer kommer bålet fram i det Fred joiker fram varmen. Ilden kan tolkes som sola, eller som flammen.
Uansett kommer varmen i siste refreng.

Det vil skape en fantastisk historiefortelling og en tydeligere formidling enn i MGP.

Men, og det store mennet er at vi etter dagens prøve synker på oddsen på spillet om hvem som vinner Eurovision. Før prøvene var vi på tiende plass, nå er vi på 13. plass. Men på oddsen i spill om vår semi er ikke mye forandret. Vi er fortsatt på sjuende.

Jeg synes de nye draktene til KEiiNO er flotte! Har vi noen gang sett en setesdalsbunad i lær og lakk, som vi ser hos Tom Hugo? Har vi noen gang sett en samekofte i lær, og paljetter? Som vi ser hos Fred?
Har vi noen gang sett en kvinne-kjole, med flagrende vinger bak? Ja 80.000 ganger. Gjør det noe? Nei! 
Alle tre representerer hver sin verden, men likevel samstemt. 

På lørdag har KEiiNO ny prøve. Jeg tror dette blir bedre og bedre. De fleste blogger som WiWi bloggs, escKaz og andre er superfornøyde med dagens prøver. De som ikke er helt fornøyde er meg, fansen og KEiiNO selv. Og KEiiNO skal altså komme med en helt ny, og bedre bakgrunn. En bakgrunn de ikke kunne vise i dag på grunn av teknisk feil.


Så nå gleder jeg meg til lørdag!








Ingen kommentarer: