Sider

Vurdering ESC2019: Erketypisk serbisk fra Serbia

Nevena Bozovic framfører sin egen låt med overbevisning.
Jeg tror denne kan overraske i Tel Aviv. 
Blant mange utenfor Grand Prix Bobla hører jeg ofte folk si at mye av musikken som er med ikke spilles andre steder enn i Eurovision. Noen ganger er nok dette sant. Men når jeg har vært på ferie i Beograd, Chisnau, Minsk, Kyiv, eller Sarajevo så har jeg på alle stedene knapt satt meg inn i taxien fra flyplassen til hotellet før "typisk Eurovision Musikk" strømmer ut av bilhøyttalerne. Årets ballade fra Serbia er en slik låt. En type låt vi sjelden hører her i Norge, men som er typisk for Serbia. 


Nevena Bozovic har skrevet låta "Kruna" selv. Det er en erketypisk balkan-ballade sunget av en dame med stor stemme. Og kan jeg legge til, stort hår. Begge deler er ikke uvanlig hos kvinnelige artister fra Øst Europa. Flotte kvinner med store stemmer er nesten en egen genre i Øst Europa.

Balladen har vokst veldig i min bevissthet, og jeg tror dette kommer til å bli overraskende flott på scenen. Kanskje vil også denne låta komme høyere enn det det kan se ut som nå. Den ligger nå på en 34.plass og er helt i grenseland på oddsen for hvorvidt den i det hele tatt kvalifiserer seg.

Jeg tror som sagt denne balladen, som er litt retro i formen, vil stå litt ut. Den gjør ikke noen desperate forsøk på å skille seg ut, og være så jålete sær som en del av de andre låtene i år.
Det er en ærlig, rett fram låt skrevet av artisten selv. Noe som gir den økt troverdighet og trøkk.

Så var det teksten da. Den kler resten av låta. Det er en svulstig kjærlighetserklæring om savn og lidenskap. Hva annet kunne det være?

Men jeg liker denne. Det er jo en grunn til at jeg liker å reise i Øst Europa, og er Eurovision-entusiast. Dersom jeg vil ha den samme musikken og impulser jeg får overalt ellers så er det ikke noe på poeng å oppsøke hverken ESC eller Øst Europa. Men den mangler det lille spesielle, som gjør at den løftes noe fra det ordinære.

Min vurdering: 7/12
Sjanse for finaleplass: 35%

Ingen kommentarer: