Sider

ESC2019: Takk for god hjelp til selvhjelp fra Østerrike

Østerrikes artist i år har det originale navnet "Pænda". Med æ. Det går rykter at hun har tatt navnet på grunn av at hun selv synes hun ser ut som en Panda når hun våkner på en sliten morgen, med litt sminke under øya. Vet ikke om det stemmer. Men uansett er det en god illustrasjon på hva låta "Limits" handler om. Å sette egne grenser for seg selv. 




Noen låter er slik at jeg må gå inn i, og ta inn over meg teksten for at låta skal komme til sin rett.
For meg, i mitt liv, har dette blitt en låt jeg kan relatere meg til og inspireres av.
Selv om den de første gangene jeg hørte den plasserte den i båsen for kjedelige, stillestående låter.

Men nå har denne, sammen med Slovenias bidrag kommet opp blant de jeg virkelig har løftet ut av spillelista med alle årets låter, og setter på når jeg trenger den.

Enkelte ganger trenger jeg å si til meg selv at jeg ikke kan, bør eller ha mulighet til å få til alt jeg vil på et perfekt vis. Jeg blir først en god nok pappa når jeg ikke setter krav til meg selv om å være perfekt. Jeg blir først en enda bedre motivator og foredraghsolder når jeg innser at ikke alt kan være perfekt. Men det kan være ekte og tilstedeværende.

Det er på en måte alltid tilgjengelig i livet. Men det betinger at jeg av og til setter grenser for meg selv og har overskudd til virkelig å være til stede, og ikke bruker alle krefter på å tilfredsstille omgivelsenes forventninger.

Derfor kler det låta fint at den er såpass nedpå som den, og når jeg er littt sliten av verden rundt meg, og denne verdenens uttalte og uuttalte forventninger  til meg så kan jeg lukke øynene, slå følge med Pænda og sette mine egne grenser.

Men jeg gleder meg til å se den live og ikke i form av musikkvideo. For i videoen blir det akkurat "litt mye" med tårer og greier. Derfor foretrekker jeg kun å lytte til denne.

Hvor godt alle andre tar i mot denne er vanskelig å spå om. For vil de fleste som hører denne for første gang under Eurovision få med seg innholdet? Det er slett ikke sikkert. Og det er mange av Eurovisions publikum som har det med å tenke at denne typen låter blir "kjedelige" og at dette er "fel forum" for denne typen låter. Jeg er dundrende uenig, og håper flere slår følge med meg og heier fram Pænda.
For en vakker låt er det, og kan være med å gi oss en liten pause fra alt ståket og insisterende, grenseløse "se på meg" mas. Hvis vi bare lar den slippe til.

Min vurdering: 10/12
Sjanse for finaleplass: 25%

Ingen kommentarer: