Sider

Vurdering ESC2019: Se opp for Aserbaidsjan. Igjen!

Aserbaidsjan er et av disse landene du ikke kan ignorere i Eurovision.  De har mye penger å putte inn i sceneshowene og blir derfor nesten alltid å regne med i toppen. Kanskje særlig i år, etter det forsmedelige tapet da Aserbaidsjan for første gang røk ut i semien.  Det skjer ikke i år. De suger også sjelden låtene fra eget bryst, og i år er låta skrevet av Russlands svar på Thomas G¨son, Borislav Milanov. Men jeg regner med at det kommer til å være svensker involvert i sceneshowet til Chingiz også. 



Om ikke Russland vinner årets konkurranse så kan de jo håpe på Aserbaidsjan. For artisten som representerer dem i år er født i Russland, men flyttet til Aserbaidsjan allerede som seks åring. Han begynte å spille gitar og skrive låter allerede som unge.

Låta "Truth" har ikke ligget på Spotifys spilleliste med årets låter og har derfor delvis gått under min radar. Første gangen jeg hørte den skikkelig var faktisk under innspillingen av "Adresse Tel Aviv" i NRKs studio.
Og der er vi jo velsignet med topp kvalitet både på lyd og bilde, og den tøffe grooven i denne låta satt rett i mellomgulvet mitt, og helt spontant kjente jeg en følelse av at denne faktisk kan vinne.

Det er etter min mening ti, tolv låter som kan vinne i år. "Truth" er så definitivt en av dem. Men, det kommer faktisk helt an på at folk hører låta med skikkelig lydutstyr. For via en PC eller en mobil er den ganske flat. Men med fullt trøkk i bassen kommer det en diger drage ut av høyttalerne.

De fleste ser vel sendinga med ganske vanlige TV-høyttalere, så vi får håpe at lydfolka i Tel Aviv greier å formidle den til også vanlige høyttalere. Alle kan jo ikke sitte i et NRK studio, eller være på klubb for å høre låta.

Teksten legger jeg ikke så mye vekt på her. Det er noe med noe damestyr som har vært litt slemme eller noe, og om å komme seg videre. Eller noe i den duren.

Men alle låter er ikke tekst-drevne. For meg er denne en slik. Her er det det suggererende drivet og det seige, tunge refrenget som treffer. Så håper jeg den kule, eldre dama i videoen er med på scena.

Min vurdering: 10/12
Sjanse for finaleplass: 85%

Ingen kommentarer: