Sider

Finale i Spania i kveld. Jeg har funnet meg min favoritt.

Det er veldig jevnt i kveldens Spanske finale til Eurovision.
Sabela framfor "Hoy Sonera", og er min favoritt. (Bilde hentet fra hennes
instagram hilsen)
I kveld har Spania sin finale, og med det blir den andre låta til årets Eurovision klar. Nå har jeg hørt gjennom hele det spanske finale-heatet og funnet min personlige favoritt. 


Den spanske finalen sendes klokka 22.00 i kveld, søndag 20.januar. Det er ti låter med, og det er et veldig ungt startfelt. I Spania er uttakingen som et Idol, The Voice eller X faktor og går under navnet "Operacion Triunfu". Finalen kan derfor oppleves litt forvirrende om en ikke kan spansk, og er vant til den nordiske måten å velge låt på. Men moro er det lell.

Alle låtene er på spansk og det er enten ballader, eller latino-pop i samme genre som vi så med Alejandro Fuentes i MGP i fjor.
En genre som fortsatt herjer hitlistene etter fenomenet "Despacito" som kom for to år siden og som er sett over fem milliarder ganger på YouTube.

Personlig er jeg ikke en kjempefan av den genren. Og for at den skal funke for meg så må det være et skikkelig fraspark i låta. Trøkk i bassen, trøkk i stemma og et refreng som sitter etter én gjennomhøring.

Jeg finner ingen slike blant latino-låtene fra Spania.
Da sitter jeg igjen med balladene, og blant disse finner jeg dessverre heller ingen inntertier. Slik jeg gjorde med Spanias bidrag i fjor som sjarmerte meg fullstendig og som var i min Topp Ti i fjorårets Eurovision.

Men det er en ballade som jeg synes har en interessant melodilinje og en ganske spennende produksjon. Det store spenningsmomentet for meg er hvordan den blir live.

Sabela framfører "Hoy Sonare". For dere som kan spansk så er dette hennes hilsen på Instagram.



Og her er altså den låta jeg liker best i årets spanske finale. Hvilken sang som vinner til slutt er ikke lett å vite, og vi får ikke mye hjelp fra oddsen heller. For det er i praksis helt jevnt. Spennende blir det: 

Sabela - "Hoy Sonare":



Bilde hentet fra Eurovisionworld.com 




Resten av låtene kan du høre ved å bla litt nedover på denne siden: 

http://www.rtve.es/alacarta/videos/eurovision-2019/eurovision-2019-eurotemazo-version-final-todo-bien-cantada-marilia/4941898/

Her er låtene på Spotify: https://open.spotify.com/album/0bLgV2cQWh0X4ouf3dZKee?si=eW9L5zqfQDurBzOdR51CDg&fbclid=IwAR1aCr6XZjuN61gMThG8J6nuw4GU4d2i_e_GRJtwpEG0gVYV4EKZRWvMkyU

Selve finalen kan du se live på nettet ved å klikke deg inn her: 
http://www.rtve.es 

eller på Operacion Triunfo sin egen YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCc1sAhdaLjfJi11X1awO-yg

I Facebookgruppa "Tangens Grand Prix boble" kan du se finalen sammen med andre entusiaster og bli med på gruppechatten: http://www.facebook.groups/grandprixboble

God fornøyelse! 

Ingen kommentarer: