Sider

Nei, det er ikke sikkert at Rybak vinner ESC. Men det er godt mulig.

Jeg er ikke så glad i denne type overskrifter.

Jeg er på jobbreise til Stord, og i hotellresepsjonen i dag så jeg avis-stativet med Dagbladet og overskriften: Sikker på Rybak vinner!!
Hver gang jeg ser slike overskrifter knyter det seg litt i magen.
Ikke fordi jeg mener det ikke kan skje, eller at jeg ikke håper det skal skje. Men en slik skråsikkerhet kan underminere gleden over en god plassering i Topp Ti, og som ikke er en seier. 



Nå vinkler medier saker, og denne gangen har Dagbladet valgt en positiv vinkling om Eurovision. Det er jo forfriskende 
Så med forbehold om at Morten Thomassen og Per Sundnes er litt vel "spisset" i vinklingen her, så er jeg er jeg ikke så glad i utsagn av typen som er på Dagbladets førsteside i papirutgaven i dag: "Sikker på at Rybak vinner". Morten, vår kjære bobler her, sier at han er sikker på Topp 5.
Jeg håper selvsagt han har rett. Og jeg har helt siden låta ble sluppet sagt at den har potensiale til å være med å snuse på seier.
Men sikker kan jeg jo ikke være.
Jan Fredrik Karslen hadde litt samme tendens. Særlig i 2016. Han var sikker på at Norge kom til å vinne! I fjor var det nesten det samme budskapet.
Slike skråsikre overskrifter kan lett spenne forventningene for høyt. Og dersom en hvert år sier: - I år vinner vi!
Så mister det sin kraft de årene hvor vi virkelig er sikre.
Nå betviler ikke jeg at Morten og Per faktisk føler seg så sikre. Og i samtaler om MGP og Eurovision er jeg fan av ærlighet. En må kunne tillate seg å være optimist og ha trua på Norge, uten å bli mistenkeliggjort.
Men jeg for min del er ikke like sikker.
Det jeg ER sikker på, er at låta har potensiale. Og med flaks og en sceneframføring i verdensklasse så kan vi snuse på en seier, og til og med vinne.
Men det er for tidlig å hevde dette nå føler jeg. Vi kan risikere at folk blir skuffet over en åttendeplass.
I fjor jublet vi over en tiendeplass.
Det bør vi gjøre i år også.
Først skal vi komme oss til finalen.
Som Rybak selv sa på instagram i dag: Mitt mål er finaleplass. I første omgang.
(Sorry at dette er en Dagbladet + sak som bare er tilgjengelig for oss med abonnement)

Ingen kommentarer: