Sider

Finland foreløpig i teten.

Norma John representerer Finland i Eurovision med "Blackbird". Etter min
mening det sterkeste bidraget hittil. 
Det skjer som sagt veldig mye for tiden på Eurovision-planeten. Sist helg valgte både Storbritannia og Finland sine representanter.
Som sagt kommer jeg ikke til å legge ut innlegg for hver eneste låt som kommer. Men jeg vil selvsagt lage en vurdering av alle, når de er klare. 
Likefullt, nå så tidlig i sesongen er det overkommelig å få med seg det meste, derfor har jeg nå laget en foreløpig oppsummering av låtene så langt.


Det er foreløpig fem låter som er påmeldt.  Her er de fem, og min foreløpige vurdering:

Så langt er det et balladetungt år. Slik det var på denne tiden i fjor, før de dansbare poplåtene etterhvert begynte å strømme på. Derfor er det altfor tidlig å snakke om noen trend. Likefullt er det alvorlige damer med tunge ballader som preger startfeltet hittil. Ballader med høy kvalitet.

De som har valgt er Albania, Hviterussland, Storbritannia, Finland og Georgia. Mens Montenegro har sluppet en lite utdrag av sin låt.

Vi starter med den jeg mener "leder" så langt. Det er Finlands bidrag "Blackbird" som framføres av Norma John. På andre plass i den finske finalen kom norske Silya og Christian Ingebrigtsen med sin låt som de hadde skrevet.
For meg er Blackbird en ren ballade. Den er ærlig, den er behagelig og den er monoton. Tre komplimenter i min verden. Jeg elsker nor ballader ikke tar av i et voldsomt crescendo, men holder meg i den stemningen den har skapt fra starten av.
Det er et brudd når pianosoloen kommer litt uti låta. Det er det som løfter låta fra kjempeflott til usedvanlig vakker.



På andreplass så langt har jeg Albanias bidrag. Lindita Halimi framfører den klassisk Albania-balladen "Bodë". Den er dramatisk, den er svulstig og den er vakker. Tre komplimenter i min verden. Ryktene skal ha det til at den skal framføres på engelsk i finalen. I så fall ramler den et stykke nedover på min liste. Men jeg synes dette er riktig så flott. Når det gjelder plassering så avhenger det av hvor mange tilsvarende låter vi får se og høre i Eurovision. På tredjeplass har jeg satt Hviterussland med deres etniske gladlåt. Etter å ha tilbragt en miniferie i Minsk har jeg blitt glad i hviterusserne. I ethvert kjellerlokale er det en felespillende fyr som kommer bort til bordet ditt, med et lite orkester i ryggen. Disiplin, musikkglede og kvalitet preger det meste av musikk i den byen. Tre komplimenter i min verden. Jeg blir i godt humør av dette, tross litt mye hoi hoi hoi hoi hei hei og noe høy duracell-faktor



Georgia stiller med Tako Gachechiladze - Keep The Faith. Låta har hun skrevet selv. Jeg synes det gir henne en tyngde og troverdighet i framføringen. Dette er en ballade som for meg plasserer seg i "James Bond-landskapet". Det er kraftig, det er inderlig og det sterkt. Tre komplimenter i min verden. 



Storbritannia valgte etter min mening helt feil i sin finale. Men det skal sies, at det er særdeles kompetent framført. Jeg har ikke sans for Adele og hennes måte å synge på, selv om hun kanskje er den kuleste stjerna på pop-stjernehimmelen for tiden. Lucie Jones har et navn i Storbritannia fra før, og vant kanskje litt på det. For meg blir dette veldig mye "synging". Men lite formidling. Balladen mangler den sårbarheten jeg mener må til for å få en slik ballade til å funke. Det blir litt uten personlighet. En MGP-venninne av meg sa at hun tolket dette som en sang fra en mamma til barnet sitt, og som hun sa, da passer det ikke med sårbarhet, men med styrke. Jeg ser at det går an å mene det. Men for meg når ikke dette helt fram.




For kuriositetens skyld kan vi nevne at Storbritannia leder på oddsen blant de som har valgt låt hittil. Mens min favoritt Finland er på en 22.plass, og Albania som jeg har på andre plass troner på en suveren sisteplass. Mens Sverige leder, og Norge ligger på en ellevte plass. I fotball er det noe som heter at enkelte lag er "best uten ball". Det kan virke som enkelte land i Eurovision er best uten låt. http://www.oddschecker.com/tv/eurovision/winner

Ingen kommentarer: