Sider

Foreløpig forvirring om mulige favoritter i Eurovision

www.paddypower.com er det mest optimistiske betting-
byråene på Norges vegne med en fin fjerde plass. 
I den amerikanske valgkampen snakkes det om supertuesdays og supersaturdays. Det samme har vi i Eurovision. Helger og dager hvor det kommer mange nye låter som skal konkurrere i Eurovision i Stockholm i mai. I helga var det en slik supersaturday. Nå er det etterhvert mulig å danne seg et inntrykk av hvordan årets Eurovision vil arte seg. Vi kan allerede også vite litt om hvem som kan være sannsynlige vinnere, og litt om hvordan Agnete vil gjøre det på vegne av Norge med sin "Icebreaker". 


Jeg må ile til med en gang å si at jeg ennå ikke har hørt alle låtene skikkelig nok til å kunne mene noe veldig bastant ennå. Når alle låtene har kommet lover jeg å komme tilbake med en skikkelig vurdering av dem alle.
Dette er mine hovedinntrykk, og litt om hvilke låter jeg har festet meg ved.

Denne helga skjedde det en omrokkering på ulike bookingbyråers spådommer om hvem som er sannsynlig vinner av Eurovision. Russland var lenge helt klart i teten på et snitt av de fleste bookmaker-lister, tett fulgt av Polen og Sverige. Etter denne helga hvor Polens antatte favoritt, Margaret, falt pladask sammen som en ballong uten luft i den polske finalen, og de valgte Michal Szpak med låta "Colour of your live" sank Polen ned til en sjetteplass.

Norge har ligget på alt ifra fjerde plass hos bookingselskapet Paddypower, til en tjuendeplass hos Betfair.
Om vi kikker på oddschecker som har et snitt av flere bookingbyråer så er vi akkurat nå nede på en tjuendeplass, men det er ikke mange timene siden vi var oppe på en sjetteplass.
På en av mange fanmålinger ligger vi på en åttendeplass, mens de har helt andre låter som favoritter enn oddsen. Her figurerer Kypros, Island og Ukraina på toppen. http://www.escunited.com/home/wp-content/uploads/2016/03/score.png

Jeg vil derfor ikke nå begynne å gjette særlig kvalifisert om Norges plasseringer. Men ut i fra odds og fanmålinger er det ikke sannsynlig at vi ryker i semien, men det er vel heller ikke sannsynlig å vinne. Likevel kan ingen av disse mulighetene helt utelukkes i et såpass åpent Eurovision felt som det foreløpig ser ut til å være.

Helt i toppen er det nå Sverige som topper hos de fleste bookingbyråer, men de har ennå ikke valgt låt.
Det er derfor litt vanskelig foreløpig å snakke om noen låter som utkrystalliserer seg som superfavoritter. Men de som nevnes oftest er Russland, Australia, Latvia og Sverige.

Alle låtene i årets Eurovision kan du høre og se her: http://escnorge.net/esc2016/pa-ett-brett-bidragene-til-stockholm

Siden dette er min blogg og jeg gjør hva jeg vil så vil ikke jeg dele noen av de låtene som nevnes oftes blant favorittene på oddsen og på fanmålinger.
Men trekke fram en av de låtene jeg personlig liker best. Nemlig Østerrike. Jeg synes de får fram en god, hyggelig stemning med et visst retropreg.
Låta har mye ved seg som gjorde at jeg en gang ble hektet på Eurovision.
Jeg har dessverre ikke tro på noen seier til Østerrike, men for meg er dette en fin låt. Men jeg må bare beklage den veldig sukkersøte bakgrunnen som gjør at det visuelle uttrykket blir en smule for mye, og over toppen. Men bevares, i Gramm Priks er alt lov:









Ingen kommentarer: