Sider

Skjer´a? Statusrapport fra ESC-planeten.

Denne uka har NRK spilt inn
"Adresse Stockholm"-programmene.
Det er lenge siden jeg har blogget her. Men jeg har skrevet og deltatt på escNorge sine sider og forum. Tilværelsen som småbarnspappa har ikke gjort det lettere å følge med på alt og blogge. Men til dere som følger bloggen min: Det kommer mer framover nå.
Snart skal jeg gi min vurdering av årets låter.

Innlegget i dag er en statusrapport om hva jeg tenker om løst og fast så langt.



Foto hentet fra VG. Bildet er tatt under innspillingen av
videoen til "Icrebreaker" som fortsatt er forsinket. 
Først litt om Norges sjanser. I dag fikk vi vite at Agnete starter som nummer 16 i semifinalen. Det er vel så bra som det får blitt. Det meste av statistikk jeg har sett viser at det er langt flere som går til finale fra de som opptrer i andre halvdel av en semifinale, enn i den første. Så er det det faktuam at om vi kikker på oddsen så er det langt flere favoritter i semifinale 1 enn i vår semi.
Selv om det er en låt mer som ryker fra vår semi enn i enn den første semifinalen, så tror jeg likevel at vi gjennom dette startnummeret har styrket vår sjanse til å gå til finale.
Det er da heller ingen oddsselskaper som tipper at vi ryker i semien.

Sist onsdag var jeg i NRK-studio under innspilling av "Adresse Stockholm". Der sa Jan Fredrik Karlsen at "Icebreaker" skulle gjøres mer monumentalt i Stockholm enn under MGP. Agnete selv har også bekreftet at det blir både store og små endringer i nummeret. Jeg satser på at det blir til det bedre.
For øvrig tror jeg årets "Adresse Stockholm" blir underholdende. Jeg ble irritert, oppgitt, glad, optimistisk og pessimistisk. Alt i løpet av en time. Akkurat slik underholdning skal være. I panelet er Per Sundnes, Jan Fredrik Karlsen, Ingeborg Heldal og Silje Nordnes fra P3.
Jeg sitter litt fast i en forestilling om at P3-programledere skal være så tøffe, så kule og så ironiske. Men det var jo i gamle dager. Dagens unge programledere er jo bare koselige. Koselig er vel den nye rocken.
Så Silje ble min favoritt fordi jeg oppfattet henne som den mest anstendige, den mest kunnskapsrike, den mest ekte engasjerte og den morsomste. Første sending er lørdag 16.april klokka 19.55 på NRK1.


Det er imidlertid en ting jeg er urolig for, og det er Agnetes apparat. Jeg synes de har rotet en del i forbereredelsene. For det første er det dette med vidoen. Den skulle ha premiere i NRK programmet "Agnete - stjerna fra Nesseby", men det lokale produksjonsselskapet har ikke greid å få videoen ferdig. Den burde jo så avgjort vært klar for lengst, sånn at den kunne representere Norge i disse forhåndsprogrammene hvor låtene presenteres rundt om i Europa.
Sceneframføringen i Oslo Spektrum kunne vært bedre, og det har Agnete selv sagt skyldes at hun var forkjølet og syk i tiden før MGP-finalen.
Derfor er det veldig synd at det har blitt så mye kluss med videoen.

Jeg håper ikke dette er uttrykk for at Agnete er omgitt av uproffe folk, og jeg håper hun er en sprinter som tar igjen konkurrentene i innspurten. De aller fleste som skal stemme, inklusiv juryene bestemmer seg nok under semifinalene og selve finalen i Mai, og ikke på grunnlag av PR og video på forhånd.

Nå er det imidlertid like før Agnete skal delta på både "Eurovision in concert" i Amsterdam, på "Eurovision party" i London, samt lignende arrangementer i Israel og Romania.
Og allerede i morgen, lørdag 9.april er Agnete på scenen i Amsterdam med "Icebreaker". http://www.eurovisioninconcert.nl/

På oddsen for tiden ligger vi rundt en 22.plass. Selv om oddsen normalt pleier å stemme godt, så er det enda for tidlig å legge for mye vekt på den. Det er mange eksempler på låter som har vokst veldig når prøvene er i gang.
Det tror jeg vil gjelde Norges låt også! Siden den videoen folk har bedømt på grunnlag av hittil bare har vært helt grei, men ikke noe mer.
Det er Russland som leder, med Frankrike på andre plass.

Personlig tror jeg at Frankrike er en mer sannsynlig vinner enn Russland. Russland har en låt som er litt gammeldags svensk schlager slik jeg hører det.  Jeg får samme følelse som med Ukrainas "What about my dreams" og Sveriges "Hero". De var begge tippet veldig høyt, men sank som en stein da det virkelig gjaldt. Grunnen er at den type musikk er litt utdatert, uten at det er utdatert nok til å være kul retro.
Frankrike har en glad melodi, en låt som har blitt en hit i Frankrike allerede og jeg tror mange folk ubevisst har et nærmere forhold til Frankrike gjennom det siste årets tragiske hendelser. Det er mange europeere som har hatt "Je t ´aime Paris" eller "I love France" på sine facebookprofiler. Jeg sier ikke at det vil være helt avgjørende, men jeg tror ubevisst det kan spille inn til Frankrikes fordel.
På samme måte som Russlands "image" i store deler av Europa ubevisst kan spille en rolle til deres ulempe.
Her er min favoritt til seier i år, i alle fall akkurat nå. Det kan endre seg:



Ellers skal jeg til slutt bare gi dere en link til en blogg jeg elsker. Den er morsom, og veldig interessant for oss ESC-gærninger. Her kan du følge riggingen av scenen dag for dag på en morsom måte. Det er tiende året at M&M Production lager en blogg fra denne riggingen. Det er bare å kose seg med dagboken. Her blir det mer sexy bilder av scena etterhvert :-)

http://m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary-2016/230-welcome-to-eurovision-diary-2016
Foto fra bloggen hvor du kan følge riggingen av scenen.








1 kommentar:

charlotte sa...

Eg er helt enig det du sier om folkene som jobber med agnete. Den musikk videoen må ut snart. Spania ble stor favoritt forgrunn av videoen sin. En musikk video kan hjelpe Norge for å komme videre.

Jeg har klart vært år og si hvem som vil vinne men dette året her klarer eg ikke det. Det er ingen klare vinnere. Det vil basere veldig mye på hvordan opptreden blir.
Men det er noen som begynner og seile opp som favoritter. Latvia er veldig populær på youtube. Russland skal vist bruke masse penger på årets låt så den blir nok en sterk konkurrent. Mange er og veldig begeistret for Bulgaria. Min personlige favoritter er: Bulgaria, Australia, Frankrike, Italia og Spania. Østerrike sin og er veldig bra.