Sider

Slik blir MGP finalen 2016: "Intet er nytt under solen"

Riggingen til MGP i Oslo Spektrum har selvsagt ikke startet
ennå. 27.februar møtes ti artister og låter til dyst under
Jan Fredrik Karlsens debut som MGP-general. 
Nå vet vi noe mer om hvordan neste års MGP blir. Det kan så langt oppsummeres med Åse Klevelands uforglemmelige "Intet er nytt under solen".
Jeg har tre artister på min svært så usikre spekulasjonsliste.


Den norske finalen i Melodi Grand Prix går fra Oslo Spektrum 27.februar fra Oslo Spektrum.
Dette har ligget i kortene lenge, uten at NRK har villet bekrefte det.
Men i går, da Jan Fredrik Karlsen var gjest under den norske Grand Prix klubbens høsttreff ble dette bekreftet.

Fra folk som var tilstede har jeg fått følgende referat fra hva som har blitt sagt om neste års finale.
Jan Fredrik Karlsen skal ha snakket en times tid om neste års norske finale uten at de helt store nyhetene ble avslørt.
Ikke så rart siden det ikke er så mye nytt med neste års finale. 

Det blir ingen delfinaler i 2016 heller, det er en låt mindre enn i år. I 2016 er det ti låter som konkurrerer om å få representere Norge i den internasjonale finalen i Stockholm andre uka i Mai. 
Jan Fredrik Karlsen skal ha lovet en både tydelig, og bred genrespredning.
Han skal også ha varslet et par mer ekstreme låter. 

En av låtene skal framføres av en gruppe med en litt spesiell historie som kommer til å sjarmere mange. Det er også gjort plass til en låt av typen «Godt stekt pizza» og «Ola Nordmann». Slike låter som er elsket av mange, og hatet av mange. Låter som skaper engasjement.

Jan Fredrik har samme ledesnor som den foregående musikkansvarlige Vivi Stenberg når han sier at han har satset mer på å få bra låter, enn superkjente artister. Karlsen kunne ikke love noen superkjente artister neste år heller, men flere artister som er kjente innenfor sine nisjer innen norske musikkbransje.

Karlsen mener at et par av låtene er gode nok til å kunne vinne i Stockholm, men han skal ha vært ærlig nok til å være spent på om artistene er sterke nok til å kunne levere låtene på en så overbevisende måte at de kan vinne neste års internasjonale finale.

I pausen er det åpning for litt mimring fra den rikholdige MGP-historien.

Dette har jeg altså fra folk jeg kjenner som har referert til meg hva Karlsen skal ha sagt, så jeg må ta alle mulige forbehold om at dette stemmer. 

Jeg kjenner at jeg verken går i taket av begeistring eller ramler i bakken av skuffelse.
Dette er egentlig bare mer av det samme vi har sett de siste årene.
Kanskje hadde jeg håpet at Karlsen skulle få med seg noen virkelig store, kjente navn.
På den annen side vant Rybak uten å være superkjendis. 
Vi gjorde det jo også bra med f.eks Jostein Hasselgård i 2003, som kom «ingensteds» fra.
Men for interessen sin skyld er det å håpe at vi får i alle fall et par navn som er allment kjent hos de fleste i Norge.

Jeg har faktisk ikke snappet opp noen spekulasjoner om artister neste år.
Men jeg har tre navn som jeg har på følelsen blir å se på scenen i Oslo Spektrum.
Det ene er Sval, som vant MGPjr for noen år siden, og som 17 åring nå vil etablere seg som voksen artist. Hun kommer med album i februar. Perfekt timing for en MGP-deltakelse.
Den andre jeg tipper på er DJ Broiler, som kanskje står for årets kontroversielle bidrag som blir elsket og hatet av fans og seere.
De tredje jeg kan tenke meg deltar er Markus og Martinus. De har vist før at de ikke har noe imot å delta i slike konkurranser, siden de har vunnet MGPjr de også. 
Det siste året har de slått gjennom som populære artister også blant større barn, og hos ungdom.


Uansett, nå er det bare å glede seg til 27.februar!

Ingen kommentarer: