Sider

Vurdering av låtene i 3.delfinale med GrandPrix-kokkens versjoner!

GranPrix-kokken tolker årets låter på sin måte.....
Grand Prix festivalen er snart over med tredje delfinale på en søndag kveld! DET har vi aldri opplevd før. Jeg synes årets konsept er litt mer "nedpå" i delfinalene og kler egentlig godt å bli sendt en fredag eller en søndagskveld. 
Delfinalene fra store haller på lørdag etter lørdag etter lørdag ble litt "kalkun" innimellom. Og finalen i Spektrum ble egentlig nesten en nedtur og en reprise av delfinalene.
I år får finalen mulighet for å "skinne" mer og bli den festen den bør være sammenlignet med delfinalene.

Jeg tror årets vinner av MGP er med i kveldens delfinale. "Silent Storm" med Carl Espen skiller seg så ut, så hvis han leverer bra live tror jeg det er er årets vinner.

11. Moi ”Bensin”
Jeg elsker Buddha Bar og Cafè del Mar. Stemningen i denne låta minner litt om slik chill/ambience musikk. Har egentlig lenge ønsket meg det i MGP. Nå får jeg det. Synes teksten er utrolig mørk og veldig trist. Stakkars lille Moi! Du ville jo bare ha vann! Men får bare bensin. Men du gir ifra deg kjolen når noen ber om jakka di. Du ba om fred, men endte opp i krig. Det er behagelig og ubehagelig på en gang.
Kan ikke forklare hvorfor men dette er en type sang som jeg kunne tenke meg at Luxembourg hadde stilt med, om de fortsatt var med.
Min vurdering (7/10)

Sjanser i MGP/ESC. Skal mye til for at denne kvalifiserer seg. Det blir for spesielt for de fleste. Det er ikke jeg som bestemmer. Tross alt




12.    El Cuero: ”Ain`t no love in this town anymore”
En protestsang om egoisme og manglende menneskelighet på landegrensene og i byen. Refrenget er jo utrolig drivende og fengende. Gitarsoloen sitter der den skal. Og på samme måte som ”Sing” kommer som en lettelse i delfinale 2, så tror jeg mange vil sitte rundt om i Norge og si: Endelig noe med skikkelig fres over!
Min vurdering (7/10)

Sjanser i MGP/ESC. Denne går nok til Spektrum. Skulle den vinne så tror jeg den vil kunne kvalifisere seg. Og kan kanskje håpe på en tiendeplass eller noe.



13.    Ihlebek : ”Who needs the univers”
Jeg har et problem med denne låta, og det er at jeg aldri har likt disse Take Six harmoniene som jeg fikk overdose av på slutten av 80 tallet med Prince, Koinonia og Spyro Gyro. Jeg hører at dette kanskje er flinkt gjort, men for meg blir dette dessverre bare slitsomt. Sorry at jeg ikke kan være mer konstruktiv. (Min vurdering 3/10)

Sjanser i MGP/ESC: Nei



14.    Elisabeth Carew: ”Sole survivor”
Elisabeth Carew gjorde en god jobb med en middels låt da hun deltok i MGP med ”Rocket Fuel”.  Hun har at et sterkt låtteam bak seg med både David Eriksen, Simon Climie som har skrevet blant annet for Eric Clapton og Aretha Franklin, og Mads Li Skåre. Carew har siden forrige deltakelse fått erfaring både fra musikalroller i Oslo, og andre opptredener. Har hun fått enda mer selvtillit enn hun hadde sist vil dette kunne bli et kanonnummer! Låta er lekker, den er dynamisk og har et melodisk refreng som likevel har rytmisk driv. Personlig elsker jeg gitar-bridgen før siste refreng. Og, her savner jeg faktisk en modulering! Jeg tror de bevisst har latt det være for ikke å få kritikk for ”typisk MGP”. Men noen ganger skal en bruke ketchup, selv om det er litt harry og forutsigbart.  Min vurdering (9/10)

Sjanser i MGP/ESC: Er på alle måter et safe kort. Tipper denne til Spektrum, og skulle den vinne der kan den fint kjempe om Topp 7 i en internasjonal finale.




15.    Carl Espen: ”Silent Storm”
En moderne ballade i samme landskap som Truls og Martin Halla har hatt suksess med. Normalt er jeg ikke stor fan av denne måten å synge på. Noe av teksten forsvinner litt når han skal gli så mye på tonene som han gjør. Når det er sagt så er dette uhyre vakkert, nært og ærlig. Når denne staute , store mannen med tattiser står der og synger sårt: ”Hope that someoene find me” så tror jeg det vil berøre de aller, aller fleste.
Låta er raffinert arrangert. Melodilinjen i pianoet går nesten parallelt med melodien på vokalen, og gjør at den ikke blir flat og kjedelig.  Samtidig er melodien lettfattelig nok til at alle uten problemer vil kunne nynne den.
De har våget å ikke overarrangere den.  Av alle låtene er dette den som har fått best anmeldelser, fått flest og best kommentarer på YouTube, den leder på oddsen, blant utenlandske fans, og er den eneste rene balladen.
Min vurdering (10/10)

Sjanser i MGP/ESC:
Jeg gir sangen toppscore fordi jeg elsker den. Men jeg er litt skeptisk til å sende den til ESC, fordi artisten mangler totalt erfaring. Vi har sett hvor følsomt det er med en uerfaren fyr på en slik scene når nervene kan slå klikk. Men skulle alt klaffe kan den vinne. Både i Norge og i ESC. Men da må vi virkelig ha full flaks med alt.  Men så klart denne går til finalen i Spektrum. Og skulle vi komme til ESC så er det make eller break.
Noen sier at en ballade sunget av en mann betyr sisteplass. Det blir for dumt, vi har kommet sist med uptempo og dansere også.








Ingen kommentarer: