Sider

Om du hamrer eller hamres, skal der uansett jamres. (Fritt etter H.Ibsen)

Det er som i gamle dager i år. MGP er igjen på førstesidene, og det er der av samme grunn som det alltid har vært der. Kritikere og tidligere deltakere som tydelig roper og hujer: MGP er ødelagt! Det var så mye bedre før!
Slik har det alltid vært med MGP.


Carl Espen er favoritt til å vinne MGP på lørdag i konkurranse
med "the lady in green", Linnea Dale
Bare for ordens skyld, det jeg skriver i bloggen her er basert på egne inntrykk, og ikke statistikk eller lenker over hva avisene har skrevet i detalj.
VG/Dagbladet  har kritisert MGP for ikke å være moderne nok. I år er det for moderne. De har kritisert MGP for å gjøre for mye show ut av delfinalene, at det har blitt laget en for stor arena for uerfarne artister. I år ble de for hverdagslige. De har kritisert MGP for å ha for mye tant og fjas, ifjor etterlyser de mer glitter og glam.  De har kritisert MGP for "gjengangere" og gjenbruk av avdankede artister, i år er fraværet av disse travern problemet. For tre år siden sa Jostein P at Per Sundnes ødela MGP, nå er begge enige om at de nye ødelegger.
I dagens VG sier Ketil Stokkan og Wig-Wam Åge at NRK har ødelagt MGP.

Joda, var mye som også etter min mening overhodet ikke fungerte i delfinalene.
Grepet med en Idol-jury var et elendig grep som reduserte MGP fra et show, til en kjedelig talkshow variant av Idol.
Det var også altfor mange uerfarne artister med som dessverre sviktet i møte med kamera og scene. Selv om de fleste sang bedre enn vi har vært vant med før, så så de livredde ut og utstrålte ikke glød, engasjement og trygghet. Det er synd, for låtene synes jeg har vært gode i år, om enn litt for mye preget av å ha blitt skapt på MAC/PC rundt omkring. Det er ikke så mye variasjon i lydbildet.
Og da blir det flatt og dødt det hele. Men å påstå at MGP er ødelagt, fire dager før vi har sett finalen er mildt sagt å skyte knott med luftvernraketter.


Likevel, NRK har lovet oss en større finale, bedre enn noensinne.
NRK hadde et ønske, som jeg er enig i, at finalen skulle stå mer ut og skille seg mer fra delfinalene. I tidligere år har finalen nesten vært som en reprise av delfinalene.

Og jeg synes det er de tryggeste artistene som har gått til Spektrum. Det er variasjon i låtene og NRK har lovet oss god gammeldags "Grand Prix"-fest på lørdag.

Så jeg vil i allef fall ikke felle noen endelig dom før finalen er over.
Vi kan stå i fare for å felle en endelig dom over partyet, basert på et kort, kjipt vorspiel.

Jeg gleder meg til lørdag da artistene får vist showene på låtene, som jo var bevisst strippet ned i delfinalene! Jeg må ha med mange plakater for det er flere jeg heier på, men tipper nå, som jeg gjorde da låtene kom at det nok blir Carl Espen som får Københavnbilletten i konkurranse med Linnea Dale.

Her er spillelisten for årets finalelåter på wimp:

http://wimp.no/playlist/69fecafc-bb92-4b48-99fb-759edd2f8c2d

Finalen MGP2014

Her har NRK laget en video om noe av det samme jeg skriver om her:
http://www.nrk.no/mgp/mgp---programmet-alle-elsker-a-hate-1.11598429

2 kommentarer:

Eivind M. Sætre sa...

Fin kommentar!

Jeg tror kanskje dette panelet ikke er ment som noe "Idol-panel", men derimot som en oppfølging til hva juryen hørte da låtene ble valgt.
Tanken tror jeg dermed er god, men gjennomføringen heller noe variabelt presentert.

NRK har nok heller ikke fått godt nok frem at disse delfinalene ikke skal være glamour-finaler. Kanskje burde de ha navngitt dem som noe annet? Kvalifisering eller lignende?
Da hadde de kanskje unngått noe av kritikken.

Jeg har flere låter jeg liker i år i finalen, enn de forrige årgangene. Skjønt, ingen storfavoritt.

Eivind M. Sætre sa...

Fin kommentar!

Jeg tror kanskje dette panelet ikke er ment som noe "Idol-panel", men derimot som en oppfølging til hva juryen hørte da låtene ble valgt.
Tanken tror jeg dermed er god, men gjennomføringen heller noe variabelt presentert.

NRK har nok heller ikke fått godt nok frem at disse delfinalene ikke skal være glamour-finaler. Kanskje burde de ha navngitt dem som noe annet? Kvalifisering eller lignende?
Da hadde de kanskje unngått noe av kritikken.

Jeg har flere låter jeg liker i år i finalen, enn de forrige årgangene. Skjønt, ingen storfavoritt.