Sider

Min vurdering av låtene i 2.delfinale. Med GP-kokkens versjoner

Linnea, Mo og Dina videre til finalen i Spektrum neste lørdag. Som tippet, og som fortjent. Det er erfaring som viser seg å sanke stemmer i MGP.
I kveld er det faktisk på`n igjen! I går var jeg i salen, i kveld og i morgen er jeg i TV-stolen.
Her er mine vurderinger av kveldens fem semi-finalister:


   Cir.Cuz ”Hele Verden”
Disse gutta lager hits, til anmelderes store irritasjon. De kan dette med å irritere disse gutta. Irritere med  å lage refrenger som klistrer seg fast i hjernen.
Jeg tror denne er undervurdert. Dersom denne greier å etablere seg ute blant folk før delfinalene så er dette en opplagt gullfinalekandidat i finalen.
Men dersom delfinalen 8.mars blir folks første møte med låta så forblir den der. Det er et skummelt effektivt refreng. Fotballlåt-lettvint. Teksten er vel heller ikke noe å hekte seg opp i. Så hva skal jeg si? Det blir litt som at også gourmèt.-kokker må innrømme at noen ganger er en grilla kylling med pomme-frites og masse grillkrydder veldig godt!

Det er ikke så veldig bra, men du vil gjerne ha det. Min vurdering (4/10)

Sjanser i MGP/ESC: Har gode muligheter i MGP til gullfinale om folk får bli kjent med låta før den vises 8.mars. I ESC: Rimelig sjanseløst. Må ha veldig flaks for å kunne kvalifisere seg.



1.    Martine Marbel ”Right Now”
Martine er en nyankommen soul-prinsesse med et elektronisk preg. Dette er så behagelig laget  og produsert at jeg blir suget inn i stemningen. På mange måter er dette en visuell låt, som jeg tror kan bli lekker på scenen. Det er ekstra moro med ei jente som har laget låta si selv, det gir en økt troverdighet til både framføring og totalpakka.
”Right Now” har noen spennende, ganske avanserte harmonier både i versene og i bridgen. Dette er ikke en umiddelbar slager, men en som vinner seg. På utenlandske fanfora er det mange som nevner dette som en av låtene de liker.
Min vurdering: (7/0)

Sjanser i MGP/ESC: Kommer helt an på om det visuelle i låta blir overført til scena. Me Martine rett opp og ned bak synthen sin er den sjanseløs. I Eurovision vil den kunne kvalifisere seg og havne i nedre halvdel av resultatlisten.



1.    Wulff og Oda ”Sing”
Jahn Teigen is back! Du kan si hva du vil om hans sanger, men han var en lurendreier til å lage refrenger som enten du vil eller ikke setter seg på hjernen din, og du blir gående å plystre på. Jeg har plystret mye på Sing jeg!
De har flotte stemmer begge to. Stemmer som ikke er perfekte og klare, men litt smågrumsete og levende.
Jeg tror denne vil komme som en lettelse på mange som hittil har fått moderne pop og elektronika som de ikke forstår seg  helt på.
Dette er vel den låta av alle som ligner mest på en tradisjonell MGP låt med et lett refreng. Og siden det er MGP skader det ikke med en Grand Prix låt?
Min vurdering: 8/10

Sjanser i MGP/ESC: Jeg tror denne er en opplagt kandidat til både finale og gullfinale i Spektrum. Dersom den vinner hele greia, noe den KAN gjøre med en god framføring så kommer den i selskap med mange låter litt i samme sjanger. Flere stiller i  år med litt sånn lallete skramlepop. Da kan det bli skummelt. Men den burde kunne kvalifisere seg. Og i en finale er det vanskelig å tippe plassering. Alt kan egentlig skje.. Sisteplass, andreplass. Vet ikke. Helt ærlig.



1.    Knut Kippersund Nesdal: ”Taste of You”
Dette er en låt i Alexander Stenerud landskapet. Jeg synes Knut har en fyldig flott stemme som kler poplåta. Den dundrer av gårde med en pop-disco rytme som en klassisk Euro-pop låt. Dette er den eneste sangen med ”tonehøjning”.
Dessverre blir ikke refrenget stringent nok til at det fester seg så godt hos meg. Låta er dyktig laget og jeg liker idèene, men på meg virker det litt rotete og pussig satt sammen. Det stopper framdriften litt.
Kanskje han kommer til å fly på scenen når han synger ”lift me off the ground”? Det er jo lovet at det skal gå vilt for seg. Min vurdering (6/10)

Sjanser i MGP/ESC: Tviler på at denne kommer seg til finalen verken i MGP eller i ESC. Dessverre




1.    Charlie ”Hit me up”
Charlie har vært i LA og vanket i samme studio som JayZ og Stevie Wonder. Dette er fullstendig ukomplisert gladpop om å leve livet. Den later da heller ikke som den er noe annet, det gjør at jeg kjøper pakka uten å være for kritisk. Ærlig pop.
Charlie har et godt apparat i ryggen. Kanskje er dette årets nye Adelèn. Charlie viste jo at hun hadde sangstemme da hun deltok i MGPjr med ”Kjendiser” i 2005.
”Hit me up” blir allerede spilt på NRKmp3 og kan dermed gi den et lite forsprang.
Er det ett nummer hvor det blir pyro så må det være her da hun synger om å tenne fyrverkeri fra svømmebassenget og lyse opp byen. Dette er vel slikt ”så ungdommen liga”. Min vurdering (7/10)

Sjanser i MGP/ESC. Denne bør kunne ta seg til finalen i MGP. Skulle den vinne der tror jeg den vil kunne kvalifisere seg greit og være med å kjempe om Topp 12







Ingen kommentarer: