Sider

MGP festival på Folketeateret og finale 15.mars i Spektrum

I dag presenterte NRK opplegget for 2014.
Dette synes jeg virker vitalt, klokt og i tråd med norsk folkesjel.
Det blir tre semifinaler som sendes fredag, lørdag og søndag første helga i mars.
Så blir det stor finale i Spektrum 15.mars.



Nytt opplegg gir mange fordeler:
15.mars er absolutte siste frist for innsending av låter til Eurovision.
Det er første gang på mange år at finalen kommer så sent.
Norge skal selvsagt velge den låta vi liker best, men dette gir mulighet for å skjelne litt mot hva andre land har valgt og dermed ta litt "innersvingen".

Å kjøre tre semier på en helg, på en mindre scene, nemlig Folketeateret, skaper en "norsk ramme".
Norge elsker skippertak, dugnad og å konse på en ting av gangen.
Det være seg sjakk, Hurtigruten, eller OL.
Nordmenn har også vist at vi liker prosess -TV. Ta  Nasjonal vedkveld og strikkekveld som eksempler.
Derfor passer det norsk folkesjel å se mer av prosessen bak låtene og artistene.

Nå blir det MGP: minutt for minutt.

Jeg applauderer Vivi Stenberg og Stig Malme for opplegget.
Låta er selvsagt viktigst, og artistene presenteres i slutten av Januar.

Programledere blir de samme som i 2013:
Erik Solbakken og Jenny Skavlan.

Trenger jeg si at jeg gleder meg? 

Les alt om MGP 2014 her:






Ingen kommentarer: