Sider

Fra terningkast 6 til 1. Min vurdering av 1.semifinale

14. mai avgjøres første semifinale i årets Eurovision i Malmø. Det er 16 sanger med i semien, og 10 av
Nederlandske Anouk får terningkast 6 av meg i årets Eurovision
disse går til finalen i Malmø Arena 18.mai. Det er altså seks som skal ut. Det er en sang mer med i semifinale nummer to som avvikles 16. mai. Her skal vår Margaret Berger ut som nummer 13. Her er min vurdering av årets første semifinale. Den største favoritten til å vinne hele konkurransen er akkurat nå Danmark med sin låt "Only Teardrops". Men det er en annen sang jeg har gitt terningkast 6.


01 ØSTERRIKE: Natália Kelly - Shine
Østerrike starter hele konkurransen i år. Natália Kelly har østerrisk bestemor, men brasiliansk mor og amerikansk far, uten at det preger årets låt. Dette er en ballade med en tung beat som kan minne litt om vår norske låt "I Feed You My Love" i tempo. 18 år gamle Natália, som også har deltatt i østerriske The Voice og spilt musikaler gjør maksimalt ut av låta. Den er ikke tippet veldig høyt med odds på rundt 50. For meg er dette en behagelig og midt i haugen ballade. Jeg gir denne 4/6. Lever farlig med tanke på avansement til finalen


02 ESTLAND: Birgit - Et Uus Saaks Alguse
Det fortsetter behagelig når 24 år gamle Birgit Ôigemel entrer scena i Malmø med balladen "Et Uus Saaks Alguse" ("En ny start"). Etter at det ble tillat å synge på engelsk har aldri så mange land som i år valgt å synge på morsmålet. For meg er det med på å løfte denne balladen litt fra det helt ordinære. Dette er slike ballader vi forventer i Eurovosion. Og du skal være ganske sur om du hater denne, men du skal vel være noe mer estisk-orientert enn gjennomsnittsnordmannen for å elsk denne. Heller ikke denne er tippet høyt på oddsen, og har tippet omtrent på samme plassering som Østerrike på oddsen, altså midt i haugen med 50 i odds. Mangler litt på å ha en melodi som fester seg, eller noe som gjør at den har personlighet så jeg ender opp med 3/6



03 SLOVENIA: Hannah - Straight Into Love
Så skrur vi opp tempoet litt og kjører i gang subwooferen på anlegget.
Hannah har bodd i Slovenia i seks år, men kommer opprinnelig fra USA.
Jeg synes 2013 årgangen av Eurovision er ganske bra! Det er mange låter jeg liker godt, men få jeg virkelig elsker.
Derfor tror jeg at de fleste av mine poenger i år havner midt på treet.
Slovenia er ikke noe unntak.
Den fenger meg litt, med sin dubstep/dance flirt, men blir også litt slitsom. Den er litt spennende, men blir også litt kjedelig. 
Så jeg kan dessverre ikke strekke meg høyere enn 3/6 denne gangen heller. Bookmakerne har heller ikke særlig tro på denne, og gir den 80 i odds for seier.

04 KROATIA: Klapa s Mora - Mižerja
Idéen bak Eurovision var opprinnelig at hvert land skulle vise noe av sin musikktradisjon og musikksmak til resten av Europa. Kroatia er lojal mot denne idéen i år og sender en klapa-låt. Klapa er en tradisjonell kroatisk folkemusikkstil der menn synger a capella. Så er denne stilen tilpasset og popifisert litt. Noen vil vel kalle dette husmorpop, men hva er i så fall gæernt med det? Denne musikken bringer meg raskt til Kroatia, og et torg i byen Vodnjan hvor det er trøffelaroma på tallerkenen, og lokal hvitvin i glasset. Sola skinner selvsagt. Jeg sier hvorfor ikke? Også denne er tippet på oddsen et stykke under midten med sine 66 i odds. Jeg gir den 4/6





05  DANMARK: Emmelie de Forrest - Only Teardrops
Så blir det liv i leiren. Danske Emmeilie de Forrest er favoritt både på oddsen og fanmemingsmålinger til å vinne hele konkurransen. 19 åringen stiller med en låt som er en slags pastisj over flere vinnere, kanskje særlig fra 90-tallet. Uten at jeg føler at det blir plagiat, eller noe som ligner så veldig på èn bestemt låt. Likevel er dette uorginalt og gjenkjennelig. Selvsagt burde jeg kanskje ikke like dette, siden det kan virke litt spekulativt. Men, jeg gjør altså det. Klarer ikke å mobilsere noe stor motstand mot denne. En av låtskriverne Lise Cabble står bak en av mine danske Grand Prix-favoritter gjennom alle år: "Fra Mols til Skagen" i 1995. Det forundrer meg ikke om Eurovision neste år ikke trenger å flytte seg mer 35 kilometer sydover fra Malmø, og til København. Denne har odds på rundt 3 til å vinne. Jeg gir denne 5/6




06  RUSSLAND: Dina Garipova - What If
Russland er alltid farlige i Eurovision med alle sine frivillige og ufrivillige "venner" som alltid stemmer på dem. I år har de valgt å sende deres The Voice vinner Dina Garipova for å representere det russiske flagget i rødt hvitt og blått. Den gjør hun med en enkel, lettfattelig ballade om å ta vare på hverandre, jorda og freden "What If". I fjor stilte Russland med russiske bestemødre i folkedrakter. I år er det ikke noe spesielt russisk over låta, men mer en universell ballade. Denne er så effektiv, og så velsunget at den kan true Danmark i kampen om den gjeve Melodi Grand Prix, som jo er prisen vinneren får. Russland tippes på en femteplass på oddsen med 12 i odds.  Men jammen er det litt cheesy også. Likevel, jeg gir denne 4/6


07  UKRAINA: Zlata Ognevich - Gravity

Vi fortsetter i øst, nabolandet Ukraina har gitt oss mye gleder. Både frivillige og ufrivillige i Eurovision. 
I år er det, i alle fall i videoen, en fantasiverden som bys oss. Med enhjørninger, fèer og andre ting som ellers vanligvis er forbeholdt plakater på jenterom. Det er en slags flørt med afrikanske toner og rytmer. Ukraina sparer aldri på effekter på scena, og til tross for EBU`s henstilling om måtehold og å sette musikken i sentrum så tror jeg det her blir flagrende gevanter, farger, mekaniske innretninger og pyro når Zlata entrer scena. Zlata har gitt ut tre singler. That`s it. Og alle tre har vært med i nasjonale finaler av MGP i Ukraina. Dette blir for meg en rotete tulleversjon av "The Lion King" og jeg skjønner veldig lite av det hele. Jeg tror rett og slett ikke på noe av dette og gir 2/6, og det til tross for at bookmakerne tipper denne på tredjeplass, etter Norge med 12 i odds.


08  NEDERLAND: Anouk - Birds

Her er min absolutte favoritt i årets konkurranse, ved siden av Norge. Anouk er en etablert stjerne både i Nederland og i Europa med låter som har ligget på hitlister i hele Europa. I 1997 lå hun 16 uker på VG-lista her i Norge med låta "Nobodys Wife". Sju av hennes album har ligget på salgslistene hjemme i Nederland. Dette er en så original, vakker ballade at jeg virkelig unner denne en seier. Nederland har slitt med å komme seg til finale, men greier de det ikke år så er det noe virkelig galt både med juryer og de som gir telefonstemmene sine. Sangen Birds er hentet fra albumet med den morsomme, originale tittelen: "Singalong sad songs". Javisst er det trist, javisst er det vakkert, javisst er det originalt, javisst er det tidløst, javisst er det en favoritt. Bookmarkerne tipper denne også rundt tredjeplassen bak Norge, med rundt 8 i odds. Jeg flesker til med 6/6

09 MONTENEGRO: Who See ft. Nina Žižić - Igranka (Игранка)

Montenegro har faktisk aldri klart å kvalifisere seg til finalen. I år stiller de med en dubstep låt som den montenegriske kringkasteren spår å bli en gedigen klubbhit. Vel, jeg er kanskje for gammel for denne musikkstilen. Likevel har jeg problemer med å se for meg at armenske bestemødre og italienske fedre hive seg over telefonen og stemme denne til finalen. Hip Hop dueen Who See har fått med Nina Zizic, og det blir helt sikkert et morsomt og flakkende sceneshow. Bookmakerne gir egentlig ikke Montenegro noen reell mulighet for finaleplass. Jeg tviler selv også. Terningkastet her blir 2/6

10 LITAUEN: Andrius Pojavis - Something
Er dette Litauens Alexander Stenerud? Andrius Pojavis er 29 år gammel, og stiller med en poplåt som heller inn mot U2/The Killer-landskapet. Hvorfor har han flosshatt? Er litt usikker. Dette er for meg for anonymt til å hevde seg høyt. Men det er forsåvidt ingen grunn til å legge inn tissepause akkurat her heller, for det kommer jo små pauser i sendinga hvor andre land sender reklame. Men, det er kanskje ikke så mye å sprenge budsjettet på når det gjelder å stemme heller? Bookmakerne gir denne 80 i odds, og denne lever derfor helt på stupet når det gjelder å kvalifisere seg. Jeg gir den 3/6




11  HVITERUSSLAND: Alyona Lanskaya - Solayoh
Hviterussland er litt morsomme i Eurovision. Du aner ikke hva de finner på i sine forsøk på å vinne. De har stilt med sommerfuglvinger. I fjor byttet de bidrag etter rykter om triksing og fiksing i den nasjonale finalen. Til slutt endte de opp med Litesound i fjor. Men den som egentlig vant i fjor var altså 27 år gamle Alyona Lanskaya. Så, kanskje som plaster på såret, så får hun delta i år med en hviterussisk gladlåt, som gir assosiasjoner til både kanariøyene, nattklubber i Minsk og Eurovision vinnere fra Ukraina. Men denne er overraskende fengende, i all sin utspekulerthet. Det er lett å forestille seg sceneshowet her. Jeg tipper hun skal bæres rundt, liggende oppå noen sterke mannearmer. Hun skal selvsagt ha kort skjørt, og det skal vrikkes og danses og flirtes febrilsk med kamera. Muligens skal det skytes ildkuler i bakgrunnen også. Jada, joda, neida så det.. Strekker meg opp på 3/6, og på oddsen ligger denne an til noe rundt en sjuendeplass.



12 MOLDOVA: Aliona Moon - O Mie
Aliona Moon synger på originalspråket, og det gjør at denne power-balladen gir en følelse av at dette kunne vært et italiensk eller spansk bidrag til Eurovision. Visst synger hun bra, visst har hun høyt hår. Dette er pompøst, og bikker litt over etter min smak. Det blir rett og slett litt for dramatisk, og det er som om arrangementet ikke løfter låta, men tilslører den. Det er som en god skinkestek, som oversvømmes av billig  posesaus. Likevel er det jo ikke dårlig. Jeg beklager at det ikke blir så veldig spennende poenggivning i år. Det går lissom på det jevne hele tida. Så det blir 3/6 til Moldova i år fra meg. Oddsen tipper den midt i haugen med 66 i odds.


13 IRLAND: Ryan Dolan - Only Love Survives

Ryan Dolan er det vi kaller en singer-songwriter. Altså låtksriver og artist på folkelig språk. Faktisk har denne fyren varmet opp for Jedwards ved et par anledninger. Veldig rart, for denne fyren har etter min mening det talentet Jedwards mangler. Låta er moderne, godt produsert og har et refreng som løftes fram med lekent dubstep-arrangement. Den er lagt i en krevende toneart, og er ikke bare bare å framføre live. Lykkes han ikke 100% med det så er dette utrolig gnagende og slitsomt. Men lykkes han, så løfter taket seg i salen i Malmø 14. mai. Jeg håper det beste og gir 4/6. Bookmakerne tipper denne litt over midten med odds rundt 30.

14 KYPROS: Despina Olympiou - An Me Thimasai (Αν Με Θυμάσαι)

Enda en ballade som ikke synges på engelsk. Despina Olympiou har tyngden, og hun er erfaringen som gjør henne stødig på scena. Balladen "An Me Thimasai" synges på gresk. Det er vel ikke så veldig mye mer å si om denne. Gjesp. Dessverre. Bookmakerne tipper denne et stykke ned på lista med 100 i odds. Tviler på at denne kommer seg velberget gjennom semien. Det plager i så fall ikke meg nevneverdig. Jeg gir 2/6

15 BELGIA: Roberto Bellarosa - Love Kills
Også Belgia stiler med sin The Voice vinner. Gutten er 17 år, og har Italiensk bakgrunn. Visstnok skal det være mye fotballspillere i hans familie. Men Roberto trikser ikke med ballen, men bruker stemmetriks i stedet. Dessverre har han sunget spektakulært surt når han framført denne tidligere. Men han er altså The Voice vinner og har kanskje potensialet til å lever låta så godt det lar seg gjøre. Men jeg er redd dette faller tvers igjennom. Låta har fått en ansiktsløfting i det siste, men du klarer ikke sminke et esel til en vakker blondine ved å flkke litt her og der. På oddsen levnes ikk Belgia store sjanser til å komme seg til finale med 125 i odds på seier. Men det er en låt med litt tempo, og det frisker i det minst litt opp, så jeg skal være grei å gi 3/6



16 SERBIA: Moje 3 - Ljubav Je Svuda (Љубав је свуда)
Hvorfor STV har valgt å la dette merkelige kaoset av en låt og et sceneshow avslutte det hele forstår jeg ikke. Meningen bak regelen om å la produsenten avgjøre mye av rekkefølgen var å skape en stigning i programmet. Men i år ramler det hele sammen som et dårlig fundert pepperkakehus. Ikke kan de synge på de høyeste tonene, ikke er det melodi, og kompet er produsert på en kalkulator. Serbia tippes midt på treet resultatmessig på oddsen med odds på rundt 30.
Jeg ender opp med 1/6


Jeg tipper disse videre fra semien:
Østerrike, Russland, Ukraina, Nederland, Hviterussland, Estland, Danmark, Serbia, Slovenia.

Ingen kommentarer: