Sider

Når skal vi lære? Sur sang og uerfarne artister funker ikke

Adelén gjorde en helt okey figur under sin første framføring av "Bombo" i kveldens delfinale av MGP.  Men med en gang det kom litt følelser inn i bildet, så knekker jenta sammen, og det er jo sjarmerende. Men hun presterer deretter elendig, sur sang på scena. MGP og ESC er ikke en arena for debutanter. Det krever erfaring å takle presset av å stå foran 120 millioner mennesker og takle uventede hendelser som KAN skje. Feil mikrofonstativ, at monitoren ramler ut, eller andre uforutsette ting. Erfarne artister håndterer dette profesjonelt, og nummeret lider ikke under feilene. Mens de uerfarne blir satt ut. 

I 2010 sendte vi uerfarne Didrik Solli Tangen ut til ulvene. Nervene slo krøll, det ble sur sang og siste plass. I 2011 sendte vi Stella som for første gang skulle synge live. Hun hadde rappet mye før, men ikke sunget på denne måten. Nervene og kroppen klikket, og vi kom ikke til finale. I 2012 sendte vi en barnevernsbyråkrat som såvidt hadde stått på en scene før. Vi håpet han skulle lære å synge før ESC. Det skjedde ikke. Erfaringen var for liten. Vi kom til finalen, men endte sist. 

Nå i delfinalen sender vi videre en 16 åring som selv gjør et poeng ut av at hun tidligere bare  har erfraring fra å ha sunget i gymsalen. Er det henne vi skal stole på når 120 millioner mennesker ser på, og tekniske ting KAN oppstå? Er det hun som kan redde Norges ære?

Jeg håper ikke det. Selv fikk jeg ikke sett Gothminister, fordi jeg sitter på et hotellrom i Ediburgh med dårlig nettforbindelse. Så jeg vet ikke hvordan deres framføring var. 
Men etter å ha hørt, og ikke sett, låta til Gothminister mener jeg det hadde vært et bedre valg fra kveldens delfinale.

Uansett, folket har talt. Adelén ble overstrømmende glad, og det er jo alltid godt TV.
Låta er en partylåt som passer på stranda en sommerdag og som får folk i godt humør. Jeg liker også denne låta i innspilt versjon. Adelén har ikke gjort noe galt. Hun har stilt opp etter forespørsel, eller blitt plukket ut til MGP. Ingenting er hennes feil. Og det er grunn til å gratulere henne med hennes store kveld. Men jeg synes ikke dette er kompetent nok til å representere Norge i verdens største musikkonkurranse. Vi har bedre vokalister, bedre låter og tryggere aritster enn en 16 åring med erfaring fra gymsalen.

Her er forresten Kypros sin låt i 2012, som jeg synes ligner veldig på Adeléns låt som vant kveldens delfinale: 


Ingen kommentarer: