Sider

Jeg stoler på NRKs dømmekraft

Aftenposten skriver i dag at MGP kan bli avlyst, eller i alle fall ikke bli sendt direkte på TV i morgen kveld hvis vi får forferdelige nyheter fra Algerie i morgen.


Dette vet jeg alt, alt for lite om til å ha bastante synspunkter. Jeg vet at UD, og kanskje også NRK ledelsen har informasjon jeg ikke har. Derfor føler jeg meg trygg på at NRK fatter en ballansert avgjørelse. 
Det finnes situasjoner hvor jeg mener det ville være direkte ufølsomt å sende MGP. Om det er en slik situasjon lørdag kveld, det aner jeg ikke.

Nå er det forresten ikke helt riktig å si at NRK vurderer å avlyse. NRK sier jo at dette er hypotetisk, men at sendeskjema alltid er til vurdering når det skjer store ting.
Men helt prinsipielt så er det noen momenter som NRK har i vektskåla når de fatter beslutningen.

- Hvor mange omokomne?- Hvor mange av disse er norske?- Hva mener de pårørende om avlysing eller ikke?- Hvis det er mulig å "sense" stemningen blant folket, så er det et moment.- Vil det å sende MGP utsette noen for fare på noe slags vis?- Vil det å avlyse være å gi terroristene akkurat det de ber om? Oppmerksomhet og at det spres frykt og sorg?- Hvordan er det eventuelt mulig å gjennomføre selve konkurransen, rent praktisk, uten å måtte sende sendingen direkte på lørdag kveld?

Jeg synes NRK er uhyre dyktige på å ha følehornene ute, for å gjennomføre sendinger ved slike kriser med verdighet.Derfor er jeg helt trygg på at det fattes en ballansert og informert beslutning om dette.





Ingen kommentarer: