Sider

Gothminister til MGP? Går det mot metallduell


Det er ikke lett for en utenforstående å holde orden på de ulike sjangerne innen metall. Men nå tror jeg at jeg har skjønt at Gromth og Emil Solli Tangen spiller noe de kaller "symfonisk ekstrem metall". 
2. februar er det delfinale fra Larvik, og ifølge Østlandsposten så er Gothminister et av bandene som deltar i delfinalen fra Arena i Larvik. 
Gothminister spiller noe de kaller industr- metall. Vi kan altså stå foran tidenes metallduell i en norsk finale i MGP.
Gothminister er sannsynligvis med i siste delinfale i MGP fra Larvik 2.februar


Det nærmeste forholdet jeg har til metall er at min far var medlem av Jern og Metallarbeiderforbundet i mange år på Gjøvik.
Men fordi sjangeren i det siste har vist seg fram i MGP har jeg fått møte ulike folk innen metallsjangeren. For det første er det veldig hyggelige folk, for det andre er de veldig inkluderende mot andre i andre sjangere. Vokalisten i Gothminister er forresten advokat.

Etter å ha hørt Gromth og Emil Solli Tangen og Gothminister, er nok Gothminister litt nærmere min smak. Det kan minne litt om David Bowie, når han er på sitt mørkeste. 
Dersom Gothminister går videre fra delfinalen i Larvik står vi foran en spennende metallduell i Oslo Spektrum.
Faren for metallmiljøet i Norge er jo at disse låtene stjeler stemmer fra hverandre.
Men, mens Gromth i utgangspunktet var tenkt bare for plateinnspillinger og sto på en scene for første gang under delfinalen fra Steinkjer 19.januar, så har Gothminister erfaring med sceneshow i hele Europa og Norge helt tilbake til 1999.
Gothminister har et stort publikum i Europa, særlig er de svære i Tyskland. Norsk metall er større enn vi tror i utlandet.

Her er et eksempel på musikken til Gothmminister. Jeg synes dette låtter ganske tøft! En blanding av metall, David Bowie og syntppopgruppa Yello. Men jeg håper ikke de stiller med kors på scenen. For noen av oss er det et hellig symbol. Det er ikke støtende for meg, men synes ikke det passer å kødde med hellige symboler i MGP


Mens industri-metall har en klar tydelig vokal, har Gromth  growling. Nå er jeg på ekstrem tynn is, så kjære alle metall fans: Ha meg unnskyldt, ette er upløyd mark for meg. Men en hører tydelig forskjell i tempo på rytmen i kompet, og i måten å synge på når du her får høre Gromth og Emil Solli Tangen fra MGP i Steinkjer 19.januar. 


Ingen kommentarer: