Sider

Ta godt vare på bestemora di!

86 år gamle Lys Assia stiller med rap. Låta "All in your head"
Dette er første dagen med rim på bakken her i Oslo, høsten 2012. Omtrent samtidig med at vi må skrape den første stålisen fra bilruta vår, så starter oppkjøringa til ESC. Ja, det er veldig, veldig tidlig ennå, men det er noen som er i gang. Hviterussland har hatt pressekonferanse. Ryktene sier at Lisa Nilson (hun som setter Bjørn Eidsvåg helt ut  med puppene sine i sangen"Mysteriet deg") har sagt ja til å delta i den svenske finalen "Melodifestivalen" for første gang, visstnok etter mye mas fra Svensk TV.
Men som alltid er Sveits lengst fram i løypa. De har lagt ut en haug låter på sidene til Sveitsisk TV, og stemmingen starter i midten av oktober, etter hva jeg har forstått. En av de som er med er 86 år, og den aller første vinneren av Eurovision noen gang, Lys Assia. Hun stiller med en rap-låt. 


Eurovision er gøy, men ikke så gøy og viktig at jeg har satt meg ned for å høre på alle de sveitsiske låtene som er med så langt. Men èn kunne jeg ikke unngå å legge merke til. 86 år gamle Lys Assia er med igjen! Hun vant den aller første Eurovision finalen i 1956 med Refrain.

Hun var faktisk også med i den sveitsiske finalen i fjor, med en svulstig retro-ballade. Også i år er det Ralph Siegel som står for melodien. Også han en gammel mann, i alle fall nærmer han seg 70, har skrevet årets bidrag. Mannen, som så vidt jeg vet, har rekorden i antall låter med i Eurovison og gjerningsmannen bak låter som "Dsjengis Khan" og "Ein Bisschen Frieden", samt fjorårets aldeles grusomme, pinlige misære "Social Media Song" som forsøkte å representerte San Marino i fjor. Det verste var at jeg tror de mente det alvorlig....

Nok om det, i år har Lys Assia slått seg sammen med rap-gruppen "New Jack" og låta "All in your head". En ganske pinlig affære, synes jeg. Men så er det litt moro da med gamla sammen med disse unge, hippe fargede rapperne. Og, vi kan vel mene hva vi vil, men Ralph Siegel lager refrenger som fester seg på hjernelappen, og blir der. For meg er det litt artig at låta har nesten samme tittel som ett av foredragene mine: "It`s all in the huggu".
Du får dømme selv:
http://www.eurovisionplattform.sf.tv/videos/all_in_your_head

Jeg har som sagt ikke hørt alle de sveitsiske, men den jeg kanskje liker best er denne; Edict med låta "Buddy Buddy". Den har en viss originalitet og sjarme over seg synes jeg. Dessuten er harmoneringen litt annerledes enn den vanlige tre-greps akkordrekka vi er vant til. Men det er vel et stykke fram til veldig eksperimentell musikk likevel:

http://www.eurovisionplattform.sf.tv/videos/buddy_buddy

Så får vi se, om noen uker hva Sveits bestemmer seg for å sende til Malmø, i mai 2013.
Det er vel også like før vi får vite mer om den norske finalen.
Ryktene sier her at Plumbo er klare for ny runde....... Say no more.


Ingen kommentarer: