Sider

Videoer fra prøver og pressekonferanse her. (1)

Så er vi i gang med sirkuse for alvor. Prøvene i Crystall Hall i Baku startet klokka 08.00 i dag, norsk tid.  Første mann på scena er Rambo Amadeus for Montenegro. Scena ser lekker, lufitg og effektiv.  Hvordan TV bildene bli,r vet vi ennå ikke, men alt burde ligge tilrette for lekre sendinger. 
Mens Moskva kvalte artistene bakfra med en altfor digere videovegg, laget Norge en enkel "ballroom" følelse med gedigen lysbakgrunn. Düsseldor i fjor hadde en mellomting.
I år er det denne mellomtingen som ser ut til å prege bildene. Det er noen videoelementer, meng ingen massiv, gedigen vegg. Det liker jeg.


Timeplan for prøvene, dag èn. Dette er lokal tid, og ligger tre timer foran norsk tid



Første prøvedag er over, her er min videokommetar med oppsummering av første prøvedag:







Under vil du se videoer fra alle dagens prøver: 


Her vil jeg legge ut video fra prøvene etterhvert som de kommer. Her er altså Montenegro, selvsagt med et slags esel på scena.



Det har foreløpig ikke kommet noen video fra pressekonferansen. Jeg kommer tilbake snart med videoene  fra prøvene til Island, Latvia og Hellas for å nevne noen.

Her den første prøven til Island. Det ser ut til at de har vært heldige med den dramatiske backdropen, som ser ut som den kunne komme fra en film om aliens som kommer og angriper verden. Det høres ut som de har kontroll på det musikalske også. Island stilte i kostymer på scena



Så har Hellas hatt sin første prøve. Synger hun ikke litt surt?
Uansett, deilig å få se henne på en annen scene enn kjøpesenterscena de brukte i den nasjonale finalen, for å spare penger.



Så var det den lille gladlåta fra Latvia da. De har rydda veldig opp i opptredenen i forhold til den nasjonale finalen. Nå er det hele mer streit. Borte er hårtørrere og frisørstoler. Hun synger adskillig bedre enn jeg hadde fryktet. Liker denne jeg!



Albania leverte låta si med en roligere sceneopptreden enn vi har sett av de andre hittil. Hun har vel heller styrket enn svekket Albanias mulighet for finaleplass med denne opptredenen. Uansett, hvorfor hun har franske macroner i håret vet jeg ikke helt.



Romania er av mange en stor favoritt. Og her høres det meste ut til å funke vokalt. Dessuten er dette fullt av godt humør! Absolutt en låt vi kan regnel med å se i Topp Ti



Så var det Sveits da. Dette er prøver, og ikke den endelige framføringe. Men det er da lov å smile litt, også når du er kvinnelig rockegitarist? Ellers var vel dette verken bedre enn verre enn forventet.



Belgia:



Finland er siste land ut med sine prøver i dag. En av mine absolutte favoritter i år. Jeg savner danseren på prøvene. Men flott er hun jo da! Og hun synger tryggere og bedre enn i den finske finalen. Backdropen er også enkel og effektiv.

Ingen kommentarer: