Sider

Holdning framfor underholdning. Fra glitter til gitter?

Tooji sier i dagens Aftenposten at "Demokrati, frihet og likestilling er ikke politikk, men grunnleggende menneskelige verdier og behov. Det er klok manns tale. Den siste tida har det haglet med utspill fra bloggere, professorer og andre om Eurovision i et udemokratisk land. Noen mener vi må trekke oss, andre mener det må avlyses, mens noen mener vi må demonstrere. Jeg har ingen problemer med å si disse side av saken. I Azerbaijan blir politiske opposisjonelle, homfile, armenere og andre grupper visstnok forfulgt av Politiet. Eller av andre grupperinger, uten at politiet griper inn. Jeg bruker ordet "visstnok", ikke for å trekke disse påstandene i tvil, men fordi jeg simpelthen ikke vet nok om Azerbaijan, folkene der, historien eller samfunnsforholdene til å gjøre meg til hoveddommer. Men jeg håper faktisk at Eurovision kan rette på dette. At jeg får vite mer om både sol og skyggesider ved dette landet, som for veldig mange er en hvit flekk på kartet. 


Illustrasjonsfoto hentet fra Helsingforskomitèen





Tooji hylles for sitt engasjement i dagens Aftenposten av journalist Joachim Lund under tittelen "Holdning framfor Unerholdning". Bakgrunnen for kommentaren er at Tooji i intervjuer og i samtaler med blant andre Amnesty har vært tydelige på at han ikke greier å legge sitt engasjement for menneskerettigheter til side når han kommer til Baku. Som han sier: Jeg kommer ikke til å greie å holde snavla.

Han sier også at med tanke på det offeret hans familie har gjort som politisk aktive mot det undertrykkende regimet i Iran, så blir det rart om han skulle feige ut i en arena som Eurovision, og lukke øynene for de menneskerettighetsbrudd som ganske sikkert foregår hver dag i Azerbaijan.


Tooji sier altså: "Demokrati, frihet og menneskerettigheter er ikke politikk, men grunnleggende menneskelige verdier og behov". Og arbeid for slike verdier er viktigere enn noen poeng i et underholdningspeogram. Nå tror jeg ingen artister, heller ikke Tooji taper noe på å vise hjertet sitt og engasjementet sitt.
Men skulle det skje, så får det stå sin prøve. Jeg liker Joacim Lunds hyllest av Tooji i dagens Aftenposten: "Holdning foran Underholdning". Det bør være viktig for oss alle. Hvis vi må velge. Det tror jeg ikke. Holdning og underholdning kan fint gå sammen, om en er litt smart. Det er Tooji


Jeg kan godt forstå de som mener at en boikott, eller at noen land trakk seg nå ville være med på å sette fokus på menneskrettighetessituasjonen. Jeg tror på disses genunie engasjement, men jeg kommer til en annen konklusjon. Det er ikke slik at de som er for boikott eller avlysing er snille, mens vi andre er slemme. Vi vil nok det samme, men vi har ulike veier mot målet.

Geir Juell Skogseth er Grand Prix fan og landrådgiver for land i Afrika i Landinfo. Han har vært tilstede ved ti internasjonale Grand Prix finaler, og kjenner Grand Prix historien godt. Han har studert politiske endringer på grunn av Eurovision. Særlig har mange Øst Europeiske land fått fornyet selvtillit gjennom konkurransen. Han sa i programmet Radioselskapet på NRKP2 at han velger å være litt naiv, og tro på at å møtes i en musikalsk festival kan skape en endring.

Jeg er helt enig. Bare det at de nå trykkes kronikker fra folk som er uhyre kritiske til Eurovision i Azerbaijan gjør at vi får et søkelys på landet, og menneskerettighetene vi ikke hadde fått uten Eurovision. Jeg tror ikke Azerbaijans brudd på menneskerettigheter hadde fått mye spalteplass i skyggen av Syria, 22.juli rettssaken og f.eks Liberia.
Men nå diskuterer vi Azerbaijan, på godt og vondt. Det tror jeg er bra. Og et land er ikke bare et regime, det er også et folk. Og kan den jevne, den vanlige Azerbaijaner gjennom Eurovision føle seg litt mer stolt, litt mer inkludert i det store inernasjonale fellesskapet, så tror jeg det vil være med å trekke Azerbaijan i en mer demokratisk og åpen retning.
Og kan både Azerbaijansk folk, presse og politikere få oppleve både Grand Prix homser, vanlige fans, og publikum fra hele Europa i full utfoldelse, så kan det kanskje være med på å utvide deres horison også. Kanskje ikke så mye, men bittelitt.

Og kanskje kan Tooji være akkurat den rette å sende fra et 22.juli rammet Norge. Kanskje er det akkurat nå vi trenger en som evner både å snakke om vitkige verdier som demokrati, menneskerettigheter og fellesskap, OG å underholde! Tooji bærer i seg både holdning og underholdning. Begge deler er viktg. Jeg sier heia Tooji, heia Europa, heia alle demokratiske forkjempere og heia de allminnelige Azerbaijanske menneskene som gleder seg til å få vist fram landet sitt for alle oss andre.

Oppforder for øvrig alle om å følge med på Helsingforskomitèens monitorering av situasjonen i Azerbaijan: http://www.nhc.no/no/land_og_regioner/europa/aserbajdsjan/

Ingen kommentarer: