Sider

Er det noe å lære, før MGP 2013 En sang fra hjertet.

For det første! Takk Tooji for innsatsen. Du fikk oss til finale. Det var 43 sanger som konkurrerte, og tjue gikk til finale. Du klarte å få oss inn blant disse. Takk for det!
Så er det hyggeligere å vinne, enn å tape når vi først er i finalen.
Nå kommer helt sikkert en debatt, blant de som er opptatt av dette, om hva vi kan lære av årets erfaringer. Jeg er ikke sikker på om det er så mye å lære. Det er mange faktorer i et konsept som ESC. Vi må bare fortsette å ha det gøy med MGP og få gode låter. Men jeg har gjort meg noen tanker som jeg håper NRK kan ta med seg og tenke over.

Maria Haukaas Mittet, kom på femteplass med en sang rett fra hjertet.



For det første er musikkoprodusentene i NRK en stor ressurs. De bør være med å plukke låter til MGP allerede fra starten. Det vil sikre at vi får låter som blir radiospilt. Det vil igjen gjøre det attraktivt for gode låtskrivere og artister å være med.

En annen ting er, noe jeg lenge har ment, vi bør bare ha med norske låtskrivere i MGP. Det vil gi større støtte til MGP som konsept og til låtene i norsk musikkmiljø. Det tror jeg er viktig. Når Norge har gjort det bra i ESC så er det ved hjelp av norske låtskrivere.

Men så til det viktigste: Å konstruere en MGP låt er ingen god idé.
Vi gjør det bedre med låter som ikke er laget spesielt for Grand Prix.


"I`m not afraid to move on" i 2003 med Jostein Hasselgård kom vel på tredje plass så vidt jeg husker. Det var en sang som var laget uavhengig av GP. En sang som kom fra hjertet.


I 2004 sendte vi en konstruert MGP låt, "High" med svenske komponister og kom sist.


Jeg tror heller ikke "In my dreams" var laget for Grand Prix, men en representativ låt for sjangeren til Wig Wam. Den klarte jo å komme seg Topp Ti i 2005.


I 2006 sendte vi Alvedansen som var typisk Christine Guldbrandsen stil, og vi klarte oss brukbart med en 13.plass i finalen.


I 2007 sendte vi en konstruert låt, med svenske låtskrivere og røk ut.


I 2008 sendte vi en sang som Mira Craig hadde hatt liggende lenge, "Hold on be strong" og som også kom fra hjertet. Det holdt til en femteplass.


I 2009 sendte vi et refreng som Alexander Rybak "kom på" oppe i norske fjellheimen, så ble den riktignok modifisert fra ballade til uptempo, men det handler jo om etterarbeidet med låter som en jo gjør med alle låter som er med i MGP. Da vant vi!


I 2010 sendte vi en konstruert MGP låt, "My heart is yours", og kom nesten sist.


I 2011 sendte vi en låt som vel kom fra hjertet og ikke var konstruert for MGP, og klarte ikke å kvalfisere oss. "Haba Haba".


I 2012 sendte vi en låt som ifølge Tooji er skrevet for MGP, og endte på en sisteplass. "Stay"

Ut ifra dette så tenker jeg at det kan virke som vi gjør det bedre med låter "outside" the box. Altså sanger som lever et liv helt uavhengig av MGP. Å konstruere en MGP låt tror jeg ikke går, i alle fall er det en dårlig idè å prøve tror jeg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj!

Dette var jo litt av en blogg!

Du har vel ikke tilfeldigvis en veldig hemmelig drøm å bli "kjendis"?

Du ser veldig homsete ut på bildet med MGP-engasjement og full pakke.

Derfor lurer jeg selvfølgelig på om du er homse?

Om du forsøker å bli kjendis, så skal jeg heie deg frem jeg, ikke noe imot å gjøre det!

Lykke til!

stor bamseklem

Anders M. Tangen sa...

Hehe, nei jeg er nok ikke homse :-)
Om det med kjendis så holder det fint slik det er.

Magnus sa...

Er som vanlig ganske enig med deg her Anders. Vi må finne tilbake til de meningsfulle bidragene. Ikke at Tooji og Stella har vært dårlige representanter for landet vårt, de har vært fantastiske. Men sangene har nok virket litt kunstige og tilgjorte. Spesielt Stay.
Neste år hadde det vært artig å sendt noe urnorskt igjen, for å se om det kunne funket. Helene Bøksle for eksempel, og gjerne noe ala soundtracket hun lagde til Age Of Conan, det er jo magisk.
Men vi får se hva som dukker opp. Jeg synes i hvert fall vi budre forlange at konkurransen er forbeholdt norske produsenter og låtskrivere.

Anders M. Tangen sa...

Ja, det ikke lett å vite hva som er urnorsk da. Men skjønner hva du mener. Synes det var synd at Helene Bøksle ikke hadde en bedre låt enn "Vardlokk" når hun først hadde bestemt seg for å delta.
Den var helt okey, men ikke helt i min toppklasse.
Håper hun prøver igjen.

Anne sa...

Det her er ikke lett. Vi har liksom fått det for oss at MGP/ESC er en egen musikkgenre, og at såkalt "normal" musikk ikke slår gjennom. Det blir liksom veldig feil når de store radiokanalene, som f.eks P3 avskriver en låt bare fordi det er MGP.

Er helt på nett med deg angående låtskrivernes nasjonalitet. De bør være norske! Vi har da masse flotte låtskrivere her på berget? Det burde egentlig vært et EBU-krav. De fleste nasjoner klarer å spa opp en eller annen dyktig låtskriver! Synes det er litt betenkelig at hele 10 av 26 låter i årets ESC-finale har svenske bakmenn.

Jeg tror vi nå må tenke ganske nytt. Generelt sett synes jeg nivået har vært bra i MGP de siste årene, og det er jo vi, det norske folk, som stemmer frem den vi mener er best. Jeg stemmer ihvertfall med hjertet, og jeg likte Stay best fra årets finale. Favoritten min kom dessverre aldri så langt, hehe... :P

Blir forresten spennende å se hvem som tar over etter Per Sunnes som primus motor. Blir litt rart med MGP uten Per...

Trygve sa...

Haba haba er vel unntaket som bekrefter regelen her. Skjønt publikum ville ha den videre. Men enig,tror man bør gjøre som i gamle dager. Ha et felt for inviterte, og et felt for alle.